Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

3 soorten appels zelfde smaak


sluipwesp

Aanbevolen berichten

We hebben dit jaar onze eerste appels geoogst van 3 jonge boompjes die in de vollegrond staan.

Het zijn de elstar, gala en de braeburn. Wat ons opvalt is dat de smaak van alle drie de appels even zuur en hetzelfde is.

Een braeburn is toch niet zo zuur als een elstar? De appels zijn rijp geplukt want de pitten waren bruin. Kan het er mee te maken hebben dat de boompjes nog te jong zijn, of dat ze elkaar bestuiven en daardoor dezelfde smaak hebben?

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel heb je geen smaakpapilen (geen belediging hoor

ofwel is er toch iets mis.

Gala bvb heeft toch wel echt een uitgesproken ander aroma dan elstar.

Ook braeburn kan je toch wel onderscheiden.

 

waren de appels volgroeid ? (of zijn ze bvb door droogte extreem klein gebleven) heb je eventueel een foto van de 3 soorten naasteen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank, ik vergelijk inderdaad de smaak van de breaburn met die uit de supermarkt.

 

Powerlite, ik kan wel tegen een grapje hoor. Ik heb mijn vrouw ook laten proeven en die trok ook een mega zuur gezicht

De appels waren niet zo mooi en groot als bij de supermarkt. Het zou best kunnen dat ze van ellende rijp geworden zijn. De boompjes groeide ook niet zo goed. Van de droogte hebben ze denk ik geen last gehad.

Alleen van de breaburn kan ik nog een foto maken. De mooiste heb ik voor het laatst bewaard, deze hebben een diameter van 7cm.breaburn72551353084475.JPG

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn best lastig te kweken variëteiten voor de amateur. Gala en Braeburn zijn lekkere appels, maar veeleisende variëteiten die luwte en veel zon nodig hebben om goed op smaak te komen. Als niet (of slechts gedeeltelijk) voldaan wordt aan deze eisen, dan blijven de vruchten achter in smaak, hetgeen resulteert in een zure weinig uitgesproken smaak.

Overigens is Braeburn een echte winterappel, die wat tijd nodig heeft om eetrijp te worden nadat zij geplukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent me net voor BB, ik ken de variëteiten niet, behalve de elstar dan, maar er zijn best veel appels die zo van de boom nog niet super lekker zijn..die moeten nog een tijdje nazoeten. Een kweker kan je er vast meer over vertellen.Hier heb ik een appel ( de naam weten we niet) die is pas lekker in januari..het is wel een oude soort..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...