Aardappel 2017

Plaats hier alle vragen, tips en berichten over groente
RobN
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Zutphen

Re: Aardappel 2017

Berichtdoor RobN » Za 10 Jun 2017, 23:04

Vraagje tussen mijn Obama staat 1 wat anders uitziende plant. Is deze ziek of een ander ras ofzo?

Eerste foto de vreemdeling, wat kleinere blaadjes en lang dunAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wortel
Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)
Woonplaats / locatie: Driebergen

Berichtdoor Wortel » Do 22 Jun 2017, 11:10

Ik heb mijn Jumbo aardappelen 4 mei in de grond gestopt. Ze zijn uitgelopen tot echt grote platen en sinds een paar dagen hebben ze bloemetjes. Iemand enig idee hoe lang deze in de grond moeten zitten voor een redelijke opbrengst?
Ik heb er maar 3 gepoot, dus proberen vind ik zo zonde zonder enig kennis van zaken....

Afbeelding

Edit: Volgens de website https://www.agrico.nl/producten-en-dien ... pelrassen/ zou het om een laat ras gaan. Dus dan oogsten september/oktober?

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (14)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Do 22 Jun 2017, 23:55

Wortel, ik zou gewoon afwachten tot de plant begint af te sterven. Het zullen wel late aardappels zijn, maar je hebt ze natuurlijk laat gepoot, dan gaan ze wat harder. ik las onlangs ergens dat de meeste aardappels 30 dagen na de bloei 'klaar' zijn.

Maar nogmaals, gewoon naar die planten kijken, als ze uitgebloeid zijn en de zaadbolletjes rijp, sterft de plant af, bladeren worden geel, allemaal vrij duidelijke tekenen.

Ik heb overigens inmiddels zo'n 2,5 kilo van de Opperdoesjes uit de grond gehaald, zowel uit de voor-, achter- en volkstuin. De opbrengst per plant is bizar wisselend en er zit ook geen logica in. Supermooie planten vol met zaadbolletjes in de voortuin waar nog geen 150 gram aan aardappels onder hangt, en trieste planten op de volkstuin van nog geen 30 cm hoog, met hele slakkennesten ernaast :wtf: die dan hele forse aardappels hebben gemaakt in die stugge droge klei. En ook rare verschillen tussen twee planten pal naast elkaar, de een gewoon een redelijke opbrengst voor een vroege aardappel, en de ander niks, alleen wat mini-krieltjes.

Wat ik heel veel zag is doorwas, dus aardappels die zelf ook weer ontkiemd zijn en waar weer nieuwe aardappeltjes aan hangen. Dat schijnt ook weer te maken te hebben met die droogte. Ik las dat bij aanhoudende droogte de nieuwste aardappels dan vocht kunnen gaan onttrekken aan de 'moeder-'aardappel waardoor die oneetbaar wordt. Zo erg is het hier nog niet, maar dus wel zaak de boel voldoende water te blijven geven.

We hebben er inmiddels ook een paar keer van gegeten (gekookt, gebakken en als aardappelsalade), en de smaak valt me echt heel erg tegen. Ik heb die Opperdoezers ondanks die lastige vorm en ondanks al die pitten en ondanks die nooit heel hoge opbrengst en ondanks het ontbreken van resistentie voor phyt e.d., omdat ze zo ontzaglijk lekker zijn. Vorig jaar zaten we ongeveer te zwijmelen boven ons bord, elke hap was zo'n explosie van die hele intense ouderwetse aardappelsmaak. Nou, dit jaar niet. Ongeacht of ze uit de tuin thuis of de volkstuin komen, ze smaken blanco. Niet vies hoor, zeker niet, maar gewoon als elke andere goeie aardappel. Niks bijzonders.

Tenzij er een wonder gebeurt en ik opeens de volgende keer (er staat nog heel veel dus er is nog hoop) wel hele lekkere aardappels uit de grond haal, ga ik ze volgend jaar niet meer zetten, want dit is de moeite niet waard. Ik heb nu mijn hoop gevestigd op de andere rassen (Carolus, Alouette en Texla) voor een goeie opbrengst. En de Texla was vorig jaar ook erg lekker, en mooie makkelijk schilbare aardappels, ik hoop dat die dit jaar wel aan de verwachtingen voldoet.

Wortel
Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)
Woonplaats / locatie: Driebergen

Berichtdoor Wortel » Vr 23 Jun 2017, 08:32

Dankjewel voor de tips pippi!

Jammer dat de oogst tot nu toe tegen valt. Ik hoop met je mee voor de andere rassen.

Ann123
Woonplaats / locatie: Brussel

Berichtdoor Ann123 » Vr 23 Jun 2017, 08:46

Pippi, waren dat niet de gezaaide aardappels? In dat geval heel normaal dat er een variatie inzit qua opbrengst en niet dezelfde smaak als vorig jaar. Om ze zaadvast te krijgen gaan er vele generaties van selectie voorbij waarbij ze niet mogen kruisen met andere rassen.
Als het gewone gepoote aardappelen zijn gaat mijn verhaal natuurlijk niet op :D

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (14)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Vr 23 Jun 2017, 09:30

Ann, de gezaaide aardappels zijn nog niet zover. Dit was allemaal officieel pootgoed, bij Vreeken vandaan, net als vorig jaar.

Ben het overigens wel met je eens hoor, dat die zaaiaardappels heel anders uit kunnen pakken, zowel positief als negatief, maar dat is nog even afwachten.

Ann123
Woonplaats / locatie: Brussel

Berichtdoor Ann123 » Vr 23 Jun 2017, 12:09

:thumbdown: da's dan echt wel een domper. Dat een experiment niet goed uitpakt, da's het risico dat je erbij neemt. Maar van pootgoed verwacht je kwaliteit.
Hopelijk komen er toch nog lekkere aardappelen binnenkort.

RobN

Berichtdoor RobN » Vr 23 Jun 2017, 12:33

Ik had bij mij al een paar die boven de grond waren uitgekomen, zand overheen gedaan maar je zie de verhoogde rijen wat dikker worden zegmaar.
Is dat een teken dat ik nu alles nog extra moet aanaarden?
Er staan vroege aardappelen die mogelijk al bijna zover zijn, meeste staat in bloei of bijna uitgebloeit.

oscardevos
Woonplaats / locatie: Bennekom

Berichtdoor oscardevos » Vr 23 Jun 2017, 13:20

RobN, kijk even hoe oppervlakkig de aardappelen liggen. Als ze aan de oppervlakte komen, moet je ze wel bedekken met een extra laagje want anders worden ze groen en groene aardappel is giftig.
Rond deze periode ben ik altijd wel wat voorzichtig. Bij het aanaarden kun je piepers die net onder het grondoppervlak liggen ook makkelijk beschadigen. Je kunt hiervoor zand van een ander stuk halen en veilig de rug iets hoger maken. Zo zou ik het doen. ;)

RobN

Berichtdoor RobN » Vr 23 Jun 2017, 14:33

Dat laatste had ik ook in gedachten, even kijken of dit gaat lukken, ik kan helaas vanavond niet. Ik zag op internet ook dat je aanaardgereedschao kan halen, lijkt me wel handig voor volgend jaar.
Na mijn aardappels wil ik nog stamslabonen zaaien, maar voor volgend jaar, kan ik van beide niets op zetten of zou ik er voor een 2e keer bonen op kunnen zetten?

Terug naar “Groente”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.