Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen onder worteldoek


Borsalino

Aanbevolen berichten

Zat er al een tijdje op te broeden om aardappelen onder worteldoek te telen.

Al of niet opgehoogd, had bij een kweker gewone ruggen gezien met dubbel bed.

 

Dus zou ze vlakvelds willen telen met 2 rijen onder een worteldoek uiteraard met gaten, van 1 meter breed.

 

Minder werk door niet te hoeven op te bermen en veel minder onkruid en de grond houd het vocht beter vast.

 

Is er iemand die dit al gedaan heeft, dat het moet kunnen ben ik zeker van, iemand van Oostende heeft dit gedaan met een grote lap worteldoek.

 

Zou willen weten wat de opbrengst is en of er negatieve dingen aan zijn tijdens de teelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep Bor,

hebben we al een paar keer op het forum uit de doeken gedaan.

Heb jaarlijks drie soorten aardappels onder de zwarte landbouwplastic van de AVEVE staan.

Leg de plastic op het voorbereide stuk vast aan de zijden met bijvoorbeeld stenen, maak een kruissnede en poot daar de aardappel, vrij ondiep (plm 5 cm onder het oppervlak). Doe het zo al bijna 10 jaar.

 

Voordelen,

geen onkruid,

geen ruggen maken,

het gros van de aardappels ligt ligt vrij hoog,

door het zwarte plastic worden ze niet groen,

houdt bovenmatige regen tegen,

houdt verdamping tegen bij droog weer.

Nadeel,

makkie voor de woelratten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat van die woelratten-muizen heb ik zo ook al.

Maar ze vreten niet aan de aardappels, enkel een doolhof van gangen.

 

Hoe ver liggen je rijen uit elkaar en hoeveel in de rij?

 

Ik had gedacht om per worteldoek van 1 meter een dubbele rij geschrankt in de midden 30 cm uiteen.

En in de rij elke 30 cm een gat van iets van 8cm.

De doeken leg ik vast met U pinnen en elke doek naast elkaar 5 cm overlappend.

 

Zo leg ik 7 doeken naast elkaar voor al mijn aardappelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben die woelratten bij jullie hun buikjes al vol van iets anders want hier vreten ze echt behoorlijk aan de aardappels hoor.

De afstanden hoeven natuurlijk niet zo ruim als op de ruggen. Je hoeft geen ruimte ertussen te laten, dus zeg 30 cm op de rij en 30cm tussen de planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vind dat ook raar dat ze niet de aardappelen vreten.

Mijn bewaaraardappelen had ik dit jaar geklaploofd en afgedekt met mijne aspergefolie met de witte kant naar boven tegen de warmte, toen ik de aardappelen ging rooien, een wirwar van oppervlakkige gangen.

Maar geen aangebeten aardappelen, of het moest een mol zijn.

 

Nu nog eens over die rijafstand, in 1 groot doek van zeg 2 meter breed zou ik dat kunnen.

Maar met een doek van 1 meter breed is het makkelijker om te rooien per doek met 2 rijen.

1 doek met eersteling = 2 rijen

1 doek met vroege frietaardappelen = 2 rijen

1 doek met midden Bintjeachtige = 2 rijen

1 doek met midden Ratte = 2 rijen

1 doek met bewaar frietaardappelen = 2 rijen

2 doeken met bewaar Bintjeachtige = 4 rijen

 

De plaatsbesparing met dichtere rijen is wel mooi meegenomen, doch kom net toe.

 

 

Trouwens hoe diep liggen de aardappelen, gewoon oprapen me dunkt?

Jij legt de poters 5cm diep, net om ze hogerop te kunnen oogsten in plaats ze bv op 10 cm gepoot zouden worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, was gewoon een experiment een tiental jaren geleden. Zo is bij mij ook het anti-worteldoek bij de aardbeien ontstaan en werd ik een beetje vreemd aangekeken door mede moestuiniers.

Omdat het eerste jaar hogen een complete mislukking werd vanwege de enorme hoeveelheid onkruid op dat stuk.

De voren heb ik compleet dicht gelopen bij het wieden.

Zo ben ik op de zwarte plastic gekomen. En heb al enkele jaren de voordelen ervaren bij nat en bij extreem droog weer.

De pootafstanden experimenteer ik ook nog steeds mee. Ik ben steeds dichter bij elkaar aan het zetten.

Er hoeft echt geen halve meter tussen de planten te zitten. Ben vanwege de woelratten ook afgestapt van de rechte lijnen, nu kriskras.

Ik maak met de (dikke)pootstok een gat waarin de aardappel en scheut net bedekt is. Zo hoef ik niet te diep bij het rooien.

Maar nogmaals vanwege de waterregulatie lijkt mij zwarte plastic (goedkoper) en handiger dan anti-worteldoek.

Probeer het maar eens uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zeer droge zandgrond dus zwarte plastiek is geen optie.

Heb jaren geleden er eens mijn 1ste poging aardbeien in gezet.

Was een teleurstelling, de planten droogden uit.

 

Lijkt hier de Sahara van België wel.

1 week volop zon en de kamelen lopen hier dorstig rond

 

Bij worteldoek kan het regenwater naar de planten en moet ik soms bij droogte nog water bijgeven.

 

Ga volgend jaar voor alle groenten druppelleidingen leggen, en als het dan eens te droog is gewoon de pomp opzetten.

 

Kris kras zie ik niet zitten, alles moet perfect uitgelijnd zijn, anders slaap ik niet s'nachts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijk.

Hier behoorlijk vaste Loss-grond.

Heeft voordeel van capillaire werking, structuur grond trekt het vocht naar de oppervlakte, alleen bij langdurige droogte problemen.

Water geef ik alleen als er pas gezaaid is en bij jonge planten.

Als je druppelaar hebt liggen zou ik het met een stuk plastic proberen, het voorkomt namelijk verdamping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Doek hangt af op wat voor grond je zit.

En natuurlijk de prijs en handelbaarheid, worteldoek gaat mits de gaten goed en mooi gebrand en de randen gezoomd middels plakken jaren mee.

 

Zwarte folie is een kruis insnijden en klaar.

 

Ik heb droge zandgrond en dus mag en moet zelfs de regen door de grond kunnen, dus worteldoek.

 

Ik leg 1 poter per gat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interssante lectuur, jammer voor mijn niet onmidddellijk haalbaar kmoet bijna 750m² meter vol zetten met aardappelen dit allemaal onder doek word een de grote kost voor mijn baas.

Vroeg me wel af als je ze maar 5cm diep steekt vallen ze niet om bij wind als het loof op hoogte is ?

Hoe groot maak je dan de gaten in het doek ? Zodat het loof mooi groeit volgens het voorziene gat. En niet uitkomt op een stuk die toe is en niet meer verder groeit.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo'n grote oppervlakte lijkt me een beetje onhandig.

De kostprijs zal wel meevallen, de zwarte landbouwplastic is niet zo duur.

Echter je moet het wel goed vastleggen, als de wind eronder komt zal het voor het groen helemaal moeilijk worden het gat te vinden.

Ik heb de gaten altijd zo klein mogelijk gehouden zeg 5 a 10 cm doorsnee, vanwege het onkruid.

Je moet er ook rekening mee houden dat het rooien van ruggen natuurlijk makkelijker is zeker als het machinaal gebeurt.

Ik heb reeds een tiental jaren ge-experimenteerd maar steeds met stukken van 10/20 vierkante meter.

De voordelen van afdekking bij droogte cq te nat weer heb ik reeds eerder genoemd.

Ik zou zeggen probeer gewoon eens een stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

De eerste buitenaardappelen op worteldoek gerooid.

Lekkere nieuwe petatjes zo groot als eieren, ras Premiere.

 

Man man man wat is dat makkelijk, ten eerste geen onkruid wieden, geen aardappelen ophogen.

 

En om aardappelen te rooien gewoon het loof uittrekken en met je hand in het gat de aardappelen gewoon bijeen scharrelen, zo makkelijk.

 

De doek blijft gewoon liggen, is niet nodig deze weg te nemen om te rooien.

Stuk grond blijft dan mooi onkruidvrij tot de hele doek gerooid-geoogst is.

 

Mijn rug is me ten zeerste dankbaar...........................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...