Aardbei holiday en witte ziel

<<

Frank Slagboom

Woonplaats of Regio: Arnhem

Bericht zo 05 feb 2012, 21:29

Aardbei holiday en witte ziel

We hebben net de eerste soorten koud gezet de komende maanden,

Aardbei Baron Solemaher
Aardbei Generous Trail
Aardbei Holiday
Aardbei Regina
Aardbei Witte Ziel

Zeker de groene extra zoete en de witte zijn we benieuwd naar, heeft iemand ervaring met de Holiday en de witte ziel?

Het zijn relatief nieuwe soorten.

Groeten

Frank
Laatst bijgewerkt door Frank Slagboom op zo 05 feb 2012, 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat we overhebben is te koop www.seedspro.com
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht zo 05 feb 2012, 22:08

Re: Nieuw Aardbei-Project

@Frank bij Holiday heb je een loep nodig, echt bosaardbeitje

http://www.fraisesdesbois.com/holiday.htm

en Fragaria white soul (volgens mij moet je rasnamen niet vertalen) ook bos aardbei is net zo inimini.

Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt, groene extra zoete begrijp ik niet, ik denk ook niet dat dit nieuwe soorten zijn.

Het lijkt of je info bij Seedspro gelezen hebt, de foto's daar van de twee hierboven genoemde rassen kloppen niet met de rassen. Ook latijnse namen zijn daar fout gespeld wat je overgenomen hebt. Dat is mischien lastig voor je om info te vinden op google.
Players only love you when they're playing.
<<

Koert

Woonplaats of Regio: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Bericht zo 05 feb 2012, 22:29

Re: Aardbei holliday en witte ziel

Ik denk eerder dat Seedspro van hemzelf is Hans, vandaar de zelfde tekst. Kijk maar eens op marktplaats op seedspro, de plaatser heeft dezelfde achternaam.
Even a broken clock is right twice a day
<<

hansm

Bericht zo 05 feb 2012, 22:36

:shock: mja, das wel heel erg :lol:
<<

Frank Slagboom

Woonplaats of Regio: Arnhem

Bericht zo 05 feb 2012, 22:44

Hallo Hans,

Dank je wel voor je reactie,

We hebben deze relatief nieuwe zaden (het zijn niet de gene die jij aandraagt) gekocht direct op een selectie centrum. We waren een beetje moe van alle rommel die er verkocht werd/wordt dus kopen we zelf in, echter we moeten minimale aantallen afnemen en hebben we een aantal verpakkingen over die we te koop aanbieden.

We hebben de certificaten van echtheid en wie de licentie houder is. Het had zou kunnen dat iemand een van deze types al had gezaaid en geoogst.

Vandaar onze vraag, ze gaan bij ons dit jaar voor het eerst de grond in en zijn benieuwd naar het resultaat.
De groen/gele aardbei is extra zoet en heeft meer suikers dan andere soorten naar horen zeggen.

Groeten

Frank
Wat we overhebben is te koop www.seedspro.com
<<

hansm

Bericht zo 05 feb 2012, 23:50

Re: Aardbei holiday en witte ziel

Nou ik draag niks aan hoor, ik reageer op namen die jij op geeft van aardbeien, in de veronderstelling dat jij een nieuwe aardbei-liefhebber was, ik had geen idee dat jij seedspro zelf was.

Als je certificaten erbij hebt dan zal daar toch wel juiste en volledige latijnse naam op staan ?

Zo is de Fragaria "white soul"' en Fragaria "holiday"' die vrijwel gelijk eruitzien beide ovaal/langwerpige
creme/vuil-witte kleur en heel kleine bosaardbeitjes, die weinig vruchtvlees hebben en veel zaden waardoor de smakelijkheid ervan toch echt niet goed is.
Zeker geen ronde middelgrote roze achtige met rode zaadjes of ronde gele middelgrote vrucht zoals op je site/foto's.
<<

Dennis29

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht ma 06 feb 2012, 22:03

Ja vooral de foto bij aardbei regina is erg geloofwaardig :lol: :shock:
Ben benieuwd hoe het echtheids certificaat eruitziet en wie de licencie houder ervan is...
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht ma 06 feb 2012, 22:19

:lol: :lol: :lol: En die beschrijving ook! Zelfs Joep zag meteen dat die foto echt nergens op slaat :lol: Die torentjes... dat blad... :D
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

powerlite

Woonplaats of Regio: westvlaanderen

Bericht di 07 feb 2012, 11:39

Jorieke123 schreef::lol: :lol: :lol: En die beschrijving ook! Zelfs Joep zag meteen dat die foto echt nergens op slaat :lol: Die torentjes... dat blad... :D

En ik die dacht dat bakker hun foto's er over waren ...
Laatst bijgewerkt door powerlite op vr 10 feb 2012, 10:11, in totaal 1 keer bewerkt.
<<

Jorg

Woonplaats of Regio: Utrecht

Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)

Bericht di 07 feb 2012, 12:18

Ik heb via seedspro een aantal paprika zaden besteld ;) , niet op basis van de foto's of beschrijvingen (paprika's stonden toen nog niet in het assortiment). Op basis van een eigen zoektocht konden ze bijna alle rassen leveren die ik wou. En dat zijn allemaal officiële zakjes, dus geen gripzakjes, tegen een zeer mooie prijs en van goede kwaliteit. Daar is dus niks mis mee en hoop er volgend jaar weer te bestellen.

Dat neemt niet weg dat ook ik van mening ben dat het vertalen een echte no-go is als een ras gewoon een veelgebruikte (Engelse) benaming heeft. Namen veranderen/vertalen moet je gewoon echt niet doen (veel veredelingsbedrijven geven hun producten immers ook een Engelse standaard naam). Ik ben zelf iemand die alles goed uitzoekt maar ik kan me voorstelen dat 90% dat niet doet. Probeer dan nog maar is informatie te zoeken als je iets wilt weten over de zaden met vertaalde(verzonnen) naam. Het foto's bewerken is ook niet wenselijk. Je moet geen vage foto plaatsen die later tot teleurstelling (en frustratie na een moeilijke opkweek?) kan leiden. Dan maar geen foto en een duidelijke beschrijving. Al dan niet op basis van de beschrijving op de officiële zaadzakjes als er nog geen eigen ervaring mee is.
Volgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |