Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-toren


ruben83

Aanbevolen berichten

Wou da ik ook de tijd/plaats had voor zo een aardbeiproject Echt mooi. Het mijne is echter veel bescheidener en meer amateur-gedoe. Heb dit reeds gezegd op forum maar ben een relatief nieuw potten tuinierder (heb geen tuin enkel koer)

Nu voor mijn aardbeitjes heb ik het volgende: twee kweekbakken 66x33x15cm met in de éénjarige plantjes(10 stuks), de tweede gebruik ik later op het seizoen voor de uitlopers.

Verder heb ik me een aardbeitoren gemaakt uit een buis 12,5 diameter, 2 meter hoog waar dit jaar (start) éénjarige plantjes inhangen maar waar ik vanaf volgend jaar de tweejarige plantjes ga inhangen.

Lijkt me een ideaal systeem voor iemand met weinig plaats, nu alleen hopen dat het een beetje werkt

De plantjes erin doen het in elk geval goed, minstens even goed tot nu als in de professionele aardbeibak.Het waren plantjes uit de koelcel, zijn nu een weekje oud en het zijn allemaal mooie plantjes geworden.

 

Iemand die ervaring heeft met dit systeem met een verticale buis met potgrond? Of zo niet misschien interesse, dan hou ik jullie op de hoogte.

 

groeten

 


Topic afgesplitst van: nieuw-aardbei-project-t2035.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

zet maar eens een foto van die buis hier want dat lijkt me wel interessant en niet alleen voor mensen "zonder" tuin...

Ik denk maar aan het feit dat je je bv. niet moet bukken of dat je een lelijk hoekje kan inrichten...

 

Je hebt gaten erin gemaakt met een klokboor en dan zo de plantjes erin ?

Hoe zorg je ervoor dat ze de ganse dag zon krijgen ? Of heb je niet rondom gaten gemaakt en enkel aan één zijde ?

Water en meststof lijkt me ook niet eenvoudig tenzij je blijft gieten totdat het onderaan er terug uitkomt ?

 

lijkt me interessant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo'n aardbeientoren heb ik ooit wel gehad. Zelf gemaakt, maar het is nogal lastig water geven. De grond droogt snel uit, en als je water bovenin giet, loopt het bij het 1e gat alweer naar buiten. En de grond klinkt nog wel wat in, dus de plantjes komen steeds lager in de buis. En dus niet meer mooi bij elk gat.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een foto heb ik nu niet direct bij de hand. Is niets speciaal hoor een pvc buis van 12,5cm diameter die verticaal hangt. Onderaan een gaasje bevestigd met daarop wat krantenpapier.

Een klokboor had ik niet dus heb met een gewone boor vierkantjes uitgeboor van +/- 4cm op 4cm. (gaatje naast gaatje) Dan een bladzijde krantenpapier opgevouwen tot dik stuk papier +/- 5cm x 5cm en over de onderste rand van het vierkantje gevouwen ( randen zijn nogal scherp, bij afhangen gewicht aardbei kniktrossen proberen voorkomen)

Er zijn plantjes aan drie zijden van de buis. Achteraan niet aangezien geen zon. Als volgt gerangschikt linkerkant bovenaan een gat, 15cm zakken midden van de buis een gat, 15cm zakken Rechts een gat en daarna opnieuw links... Zo kreeg ik 11 plantjes in een buis van 2m.

Dan ben ik beginnen vullen met zeer natte potgrond (goed aansluitend om verzakking te voorkomen) en als de potgrond aan het eerste gat was, een plantje, dan bijvullen tot volgende gat ...

Bovenaan in de buis een paar cm nat hooi/gras om te veel uitdroging te voorkomen.

Achteraan de buis enkele verluchtgaten onder elkaar ( 15 tal gewone boringen). Langs daar geef ik ook water ( spuit erin met een goeie plantenspuit op druk, zo voeg ik ongeveer 1,5 liter toe op twee minuutjes.) Je kan ook gewoon langs boven water geven maar dat duurt langer (water moet telkens zakken) De uitkomst blijft het zelfde, drainage ONDERAAN de buis. Dat geeft bruin water wat volgens mee veel meststoffen bevat daarom vang ik het op in een bakje en giet het de dag erna er terug vanboven in. Meestal houdt de aarde de volgende dag dan wel al het water.

Als meststof voeg ik voldoen vermicompost toe bij het planten en tijdens de groei voeg ik af en toe wat vloeibare voedingsstof toe met wat water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruben, ik zou zeggen hou ons op de hoogte, goed idee trouwens van die "watergaten" te boren, zo los ja dat probleem al mooi op...

 

Barca, ik gebruik gewoon een oude keukenschaar om de steeltjes door te knippen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruben bedoeld dit:

 

489ddf256731223f2739acd4e15f123e.jpg

 

http://urbangreenspace.wordpress.com/2012/04/28/how-to-make-a-vertical-strawberry-tube-planter/

 

Ik wil zoiets gaan maken aangezien ik nog wat aardbeitjes over heb die niet meer in mijn bakken passen, kan ik het mooi hierin testen.

Mijn vader maakte deze dingen vroeger altijd voor de geraniums. Toen ik het hem liet zien was hij gelijk enthousiast voor een gezamenlijk knutselprojectje.

Ik wil alleen wel een wat grotere diameter denk ik, staat steviger en de plantjes hebben wat meer grond.

Er wordt ergens ook geopperd om ze te maken van bamboebuizen. Dat lijkt me nog veel gaver, maar ja die buizen zijn vrij prijzig.

 

Maar misschien kunnen we voor dit project beter een ander topic openen en niet die van Borsalino "vervuilen"

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jullie voorstelden een nieuw topic dus over deze manier van aardbeien planten die ik aan het uittesten ben.

Voor mensen die nog niet meegelezen hebben u vind een foto op deze pagina

nieuw-aardbei-project-t2035-540.html

Is niet van mij die foto, ik ben het nu aan het uittesten in 1 buis.

-> eelzuchtjuh: Heb ook gedacht aan een grotere buis als je denkt elk plantje heeft gemiddeld 15 cm grond, dat is al meer dan in een professionele kweekbak dus de diameter leek me voldoende mits genoeg voeding.

De gaten staan bij mij wel verder uit elkaar dan op de foto omdat ik wou voorkomen wat je op de eerste foto ziet namelijk dat de vruchten in de plant eronder gaan hangen. Ik zie wel wat het geeft misschien kunnen de gaten volgende keer toch iets dichter bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van mijn bescheiden versie beetje slordig gedaan maar als dit werkt ga ik me om een klokboortje en maak volgend jaar een drietal buizen proper afgemeten ipv met de losse pols waarschijnlijk met de gaten iets dichter bij elkaar, ik zie wel of de plantjes elkaar te veel overlappen of nog ruimte over hebben.

 

33p3uqg68411375028806.jpg

 

Heb nu net wel een foto getrokken van waar ik mij enkele cm heb gemist

Zoals je ziet, de plantjes zijn zo van wortel gekomen op een week. Ik heb zelf een beetje de indruk dat ze sneller gaan dan die in de kweekbak (zie je nog net links onderaan de foto)

Kleur is wat raar op de foto, maar de blaadjes zijn wel mooi en fris groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alles gaat nog steeds zeer goed met de aardbeitoren. De plantjes groeien zeer goed en zien er ook goed uit. Ik ben wel veranderd van systeem water geven. Na enkele dagen was het gebruik van de plantenspuit me een beetje beu geworden. Wat ik nu doe is een pet fles vullen en die omgekeerd in de toren plaatsen. Zo sijpelt het water langzaam de toren in zonder dat ik er bij hoef te blijven. na een uurtje of twee kijk ik of er reeds drainage is. Zoniet vul ik de fles nog een beetje bij. Het water vang ik nog steeds op en giet ik de volgende morgen er bovenaan terug in.

Ik zijn er al veel bloemenknopjes gevormt. 5-tal per plant maar die knip ik af van zodra ik er een steeltje aan heb (doordragers).

Hou jullie op de hoogte.

Groeten, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt qua prijs nog mee vind ik, zeker als de paal in het zicht zou staan. Vraag me wel af ofdat er geen tussenschotten zijn in die palen ? Die 'groeiringen' zijn waarschijnlijk telkens aparte compartimenten ? maw hoe ga je dan elk deel water geven, zeker niet van bovenaf moest dat het geval zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

->bee nee de plantjes zitten nog mooi op hoogte. Ik had hier wel rekening met gehouden door de buis te vullen met zeer natte potgrond en lichtjes aan te drukken. Zo slootr alles goed aan en is er minder kans op verzakking. Een beetje zal het misschien wel zakken met de tijd maar ik denk wel dat de groei van de wortels ook wel wat zal opvangen. We zien wel hoe het verloopt. Laat het zeker weten als het misgaat.

Het zicht stoort me niet echt en als de plantjes zo doorgroeien is er binnen een kleine maand toch niet zo veel meer te zien van de buis hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Twee weken verder, heel wat verandert. Jullie hebben al dan niet gehoord van de treinramp in wetteren. Hierdoor ben ik 11 dagen geëvacueerd geweest. Toen ik terugkwam vandaag verwachtte ik kapotte plantjes (geen water gekregen in al die tijd)

De plantjes stonden echter nog steeds mooi en ondertussen stonden er ook een 50-tal bloempjes op die ik vandaag allem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee weken verder, heel wat verandert. Jullie hebben al dan niet gehoord van de treinramp in wetteren. Hierdoor ben ik 11 dagen geëvacueerd geweest. Toen ik terugkwam vandaag verwachtte ik kapotte plantjes (geen water gekregen in al die tijd)

De plantjes stonden echter nog steeds mooi en ondertussen stonden er ook een 50-tal bloempjes op die ik vandaag allemaal heb afgeknipt.

Blijkbaar drogen de plantjes niet te snel uit in de buis. De plantjes zelf zijn reeds meer dan dubbel zo groot geworden.

Vandaag goed water gegeven en zien wat het zal geven

tot binnenkort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, dan heb je inderdaad veel meegemaakt !!

Hopelijk mag je nog eten uit de tuin en moet je niet alles gaan wegsmijten wegens de vervuiling.

 

Terug on-topic, goed om te horen, denk dat het nu toch al bewezen heeft dat het werkt ! Qua bloemetjes afknippen, ik hoop dat het doordragers zijn want anders ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vervuiling valt goed mee enkel op de site zelf is dit. Bodem en waterstalen zijn tot nu toe goed in de buurt en ik mag enkele blaadjes binnen doen ter controle. plantjes staan op overdekt terras dus geen contact met de bodem of regenwater.

En ja hoor het zijn doordragers, bloemetjes moeten nog heel de maand mei verwijderd worden volgens de verkopers instructies. Het zijn Ostara's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Is sowieso leuk als iemand die dit topic volgt / inzet , een vervolg laat zien na een maandje ofzo. De grote oogst is wel zo'n beetje voorbij. Hoe staat het ermee ? wat zijn de bevindingen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Heeft er hier iemand de aardbeitoren van op tuinieren.nl al zelf gemaakt?

Ik vroeg me af welke houtsoort dat jullie dan gebruiken? Het is toch de bedoeling dat zulke constructie een tijdje meegaat en niet snel rot hé. Ik krijg ook het plan niet gedownload... Ik zou graag de toren maken voor ongeveer 50 plantjes, de grootste dus.

Ik ga het proberen zelf te doen als vrouw, dus een plan zou wel handig zijn. Heeft iemand het hier misschien op de computer?

Ik probeer hier alvast het één en ander uit in m'n kladboek .

Ik hoop op snelle reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plan is mits betaling!

 

Maar zo moeilijk is dat niet te maken zonder plan.

Gewoon hout kopen, de basis uitzetten en op maat zagen.

Al is daar een zaagmachine om perfect gezaagde stukken het beste voor.

Ik heb er het gerief voor maar geen tuin meer

 

Je kan gedrenkt hout kopen en het naderhand nog beschermen met een voor de natuur minst belastend product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...