Aardbeien vermeerderen

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
MDalen

Aardbeien vermeerderen

Berichtdoor MDalen » Do 11 Feb 2010, 22:28

Hallo, misschien een stomme vraag maar ik wil van de zomer mijn aardbeienplanten stekken. Dit doet mijn buurman al jaren! Kan iemand hier een uitleg over geven? :oops:

Erik

Re: Aardbeien vermeerderen

Berichtdoor Erik » Do 11 Feb 2010, 22:41

Hallo Mdalen, stomme vragen bestaan niet. Ik heb hier enkele jaren terug is een artikel over geschreven, ik heb het hier even gepost omdat het niet meer online staat.

Aardbeien velden worden doorgaans eens in de 2 of 3 jaar vernieuwd. Het makkelijkst is het om dan nieuweaardbeienplanten te kopen. Maar zelf aardbeienplanten vermeerderen is eigenlijk heel simpel. Juni en juli is de tijd om dit te doen. In dit artikel een beschrijving.

Afbeelding

Tijdens het groeien ontwikkeld de aardbeiplant zijscheuten. Stop de wortels van de zijscheuten in de grond en zet de zijscheut vast, maar laat de zijscheuten wel aan de de moederplant zitten. Je kunt er ook voor kiezen om ze in potjes te laten wortelen zodat het verplanten makkelijker gaat, maar nodig is het niet. Laat maximaal 5 zijscheuten ontwikkelen tot nieuwe planten. Geef de zijscheuten voldoende water om de vorming van wortels te bevorderen.

Houdt ongeveer augustus aan voor het verplanten van de nieuwe planten, dan zijn de zijscheuten voldoende ontwikkeld. Iets vroeger kan ook maar let dan goed op of ze voldoende wortelen op het nieuwe veld. Snijd ze los van de moederplant en zet de stekken op het nieuwe veld. Blijf bij droogte water geven en bemest het nieuwe veld met koemestkorrels.

MDalen

Berichtdoor MDalen » Za 13 Feb 2010, 16:00

Bedankt Erik, gaan ik is proberen om ze in potjes te zetten.

helena
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: brabant

Berichtdoor helena » Ma 28 Mar 2011, 12:33

de scheuten kun je makkelijk vastzetten met een ( grote ) paperclip

familymen
Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)
Woonplaats / locatie: Belgie - Vlaams Brabant

Berichtdoor familymen » Za 10 Aug 2013, 17:10

Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?

willemGN
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor willemGN » Za 10 Aug 2013, 17:25

Tip (ik weet niet of het mag) maar een verkooppunt via internet waar ik erg goede ervaringen mee heb en die een groot assortiment heeft is http://www.kweduivenvoorden.nl/ je kunt ze daar zelfs al per 3 aardbeiplanten kopen. (Dan heb je al een ruime stekkende meter)
Start Recycling, Go Green, Get Income https://shar.es/1thFmI ...

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (142)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Za 10 Aug 2013, 21:11

:mrgreen: Ja hoor, dat mag. Van Duivenvoorde is bekend op dit forum. Een hele goeie :thumbup:

Heeft alleen niks met dit topic te maken :mrgreen: :mrgreen:
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Za 10 Aug 2013, 21:55

familymen schreef:Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?
Dat mag je helemaal zelf weten.
Als je sterke planten wilt hebben dan moet je idd de uitlopers van de uitlopers en de bloemen eraf halen.

Als je veel nieuwe plantjes of nog aardbeien wilt hebben dan moet je dat laten zitten.

Feel free :cool:
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

familymen
Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)
Woonplaats / locatie: Belgie - Vlaams Brabant

Berichtdoor familymen » Ma 12 Aug 2013, 07:19

speets schreef:
familymen schreef:Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?
Dat mag je helemaal zelf weten.
Als je sterke planten wilt hebben dan moet je idd de uitlopers van de uitlopers en de bloemen eraf halen.

Als je veel nieuwe plantjes of nog aardbeien wilt hebben dan moet je dat laten zitten.

Feel free :cool:

Toppie, bedankt voor de reactie. Ik zal mijn inspiratie laten werken ;)

Herbivora
Woonplaats / locatie: Nederland

Berichtdoor Herbivora » Ma 12 Aug 2013, 08:31

Begrijp ik het dus goed dat je om de 2/3 jaar de oude aardbeien planten eruit moet trekken?

Terug naar “Fruit en noten”