Amandelpitten Zaaien

<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)

Bericht zo 29 jan 2012, 19:26

Re: Amandelpitten

Moet wel bekennen, in alle simpelheid nooit gedacht dat dat met zulke amandelen zou kunnen. Kennelijk ervan uit gegaan dat ook deze amandelen een behandeling als 'branden' oid achter de rug hadden. Gewoon nooit bij nagedacht. :oops:

Maar mijn amandelen zullen vast 'beter' zijn hihihi.... want zo duur die waren , .. en avn ver ze kwamen ... moet wel beter zijn .... moet..... :mrgreen: :mrgreen:
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht zo 29 jan 2012, 19:30

Bakje scooren bij de Chinees Bit, en dan ergens voorzichtig in de koelkast, of eerst toestemming vragen aan de chef des huizes :mrgreen:
<<

Bit

Bericht ma 30 jan 2012, 16:24

Vandaag 5 amandelen binnen uit Spanje. Net 1 uit z'n bast geslagen en in vochtige zaaigrond onderin de groentela van de koelkast. Heel netjes verpakt met opmerking dan ze kort gestratificeerd zijn , maar toch maar eerst even koel nog. Moet die dingen niet te vroeg in huis hebben in het blad.
Goed. Ik gaf er te veel geld aan uit ( en moet ze zelf uit de bast slaan ja :mrgreen: , maar ik heb ze. En heb er zin in, zo'n voor mij nieuw klein projectje. dank aan jullie ! :clap:
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Persica

Bericht ma 30 jan 2012, 21:03

Nou Bit helemaal uit Spanje ? Dat moeten vast supernoten zijn :thumbup:
Zit er nog een soortnaam aan vast ofzo?

In ieder geval een erg interessant project zeker wanneer ze het gaan doen, mocht je alvast aan je eigen amandeloogst denken, houd er dan rekening mee dat vrijwel alle amandelsoorten (op een enkele na) bestoven dienen te worden door een andere soort amandel (kruisbestuiving). Zelf heb ik slechts één boom staan, elk jaar in prachtige bloei ook wel vruchtbeginsels maar die vallen er na een paar weken weer af, geen bestuiver aanwezig, in NL zijn geen echte amandelboompjes te koop, (Robijn) is in mijn ogen geen (echte)amandel, vandaar eigen teelt, ben nu pitten aan het opgroeien uit verschillende windstreken, waarschijnlijk komt het nu wel goed met de bestuiving hoop ik.
Hou ons op de hoogte als je wil?
gr.

Afbeelding

Afbeelding
<<

Menph

Woonplaats of Regio: zuid Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht wo 01 feb 2012, 22:03

In mei verwacht ik twee amandelen aan te kunnen planten. (bestelling)
De planten zijn geent op een snelgroeiende perzik.

Prunus dulcis 'Ferragnes'
Prunus dulcis 'Lauranne'
<<

TBS

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Bericht za 04 feb 2012, 14:49

hoelang moeten die amandelpitjes met dop in de koelkast blijven staan en moeten ze vochtig blijven en wanneer kun je ze het beste er uit halen? :roll:
je bent wat zaait
<<

Persica

Bericht vr 17 feb 2012, 15:11

TBS schreef:hoelang moeten die amandelpitjes met dop in de koelkast blijven staan en moeten ze vochtig blijven en wanneer kun je ze het beste er uit halen? :roll:

Even een tussentijdse Update, het kan snel gaan met amandelen, dat weet iedereen die er nog een paar in de keel heeft zitten, wanneer die ontstoken raken,... :mrgreen:

Even terug komend op de amandelen welke hier en daar in het koele zand liggen te rusten.
Voor dit experiment heb ik dit keer eens gekozen voor gedroogde Amandelen verkrijgbaar bij de bakspullen (ja ben gek op bakken) in het schap van A.H :mrgreen: hofleverancier van 'zaaigoed' :crazy:

1.99 voor zo'n bakje en er zitten er heel wat in.

Om al na een paar weken eens voorzichtig te spieken of er al leven in zit is niet verkeerd zo blijkt.

19-01-2012 amandelen weken in water
23-01-2012 pitten in't zand -->koelkast
12-02-2012 --> eerste controle, kiempuntjes te zien
17-02-2012---> kiemwortel (penwortel) --> overpotten.

Prima zaaigoed ?

Afbeelding

Liggen te weken in water 24 uur

Afbeelding

Bakje met zand --> koelkast

Afbeelding

12-02 even spieken, witte puntjes te zien

Afbeelding

5 dagen later 17-02 Kiemwortel

Afbeelding
<<

Bit

Bericht vr 17 feb 2012, 20:50

Re: Amandelpitten Zaaien

30-01 in koelkast gezet in lichtvochtige zaaigrond. wel afgedekt. Nu 17-02 klein kiempuntje te zien. Met dag of 7 maar es kijken dan. Leuk hoor.
<<

Persica

Bericht vr 17 feb 2012, 20:58

:thumbup: Ik wil toch nog even benadrukken dat de pitten zeer matig vochtig gehouden moeten worden. Mijn ervaring is dat ze zeer snel kunnen schimmelen.
<<

Bit

Bericht vr 17 feb 2012, 21:28

dank je voor de hint ! :clap: :clap:

( is het wel zo natuurlijk , dat mijn amandelen van een zeer byzondere afkomst zijn he ? Met vliegtuig ingevlogen , dik-drie-dubbele prijs voor betaald, spaans gestudeerd hebben, en in een adelijke koelkast tot leven worden gewekt.... Als die durven te gaan schimmelen !!!! :evil: )
VorigeVolgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |