Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ananaskers of physalis?


joke81

Aanbevolen berichten

ik ben dol op deze vruchtjes in hun lampionnetjes, wordt veel bij kaasschotel gegeten

nu had ik graag een poging gedaan om dit zelf te kweken, heb zaad gekocht

is dit een moeilijke plant om te kweken?

heb eigenlijk te weinig plaats, lukt dit om te kweken in een grote pot?

hoe groot wordt de plant juist?

in serre of op terras (in de zon)?

dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

In pot kan goed, beetje wilde slordige groeien die ik wat ondersteunig zou geven, zelf had ik hem vorig jaar door een horizontaal stuk gaas laten

groeien.

Grappig in sla maar verder kan je er weinig mee, wel opvallend dat de vruchtjes heel lang goedblijven als je het lampiontje meeplukt, ik heb een schaal liggen en daarin zijn de vruchtjes nog goed.

Makkelijk gewas slakken lusten het niet, volgens mij 1 jarig in ons land, stekken kan best dat is zomer stek bij dat soort planten zelf een tomaten

okselscheut kun je stekken.

Groei lijkt beetje op tomaat of pepino.

Overwinteren is de moeite denk ik niet groeid in 1 seizoen mooi en hard, zou hem elk jaar gewoon zaaien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchtjes blijven zeker lang goed, dat is ook de reden(naast een sierlijke uiterlijk) dat ze in de horeca veel gebruikt worden. Maar een schaal physalis....zou hier niet lang blijven staan denk ik, ben echt verzot op die dingen!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt uitgesproken lekker dat ik zeg ik eet handvol op vindt ik niet hoor, beetje smaakloos eeerder mooi dan lekker

Smaakloos??? In mijn keuken was het altijd: bakkie voor de gasten, bakkie voor de chef, at ik 'm in een keer leeg!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

He in jam das goed idee van je Jorieke net als druivesap ipv wijn nooit aan gedacht.

Zeg tegen mij druif en ik denk wijn en nergens anders aan, en met dit ding dacht ik hup in de sla en kwam er ook geen ander idee op.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voila sie, weer een paar mensen op goeie ideeën gebracht

ik denk dat ze hier, net als de frambozen, nog nooit binnen geraken, plukken en direct in de mond, zeker met de 2 kleine pagadders!

 

vorig jaar had het dochtertje van net 2, gedacht dat alles zo maar in de mond kon (alles wat hier in de tuin staat is om te eten), zo had ze een handjevol groene kersttomaatjes geplukt en opgegeten (k had het niet direct gezien) ze is een week erg ziek geweest, diarree, overgeven,... (dit jaar gaan de tomatenpotten achter draad, dat wil ik geen twee keer meemaken!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de ananaskers vorig jaar al vrij vroeg gezaaid , begin maart dacht ik . De plant die je hier op de foto ziet stond in een pot van 40 x 40 x 40 cm en deed het geweldig terwijl een andere die ik in de vollegrond gezet had tegen viel. In de vollegrond hangen takken en bessen teveel op de grond waardoor ze gemakkelijk vervuilen.

Als je de ananaskers wil zaaien , let dan op . Er zijn twee rassen (misschien wel meer ?) , een vroege zoals deze met wat kleinere bessen ( Physalis Pubescens) en een late die grotere bessen levert maar dan wel pas eind van het jaar. Deze van mij gaf zoals je ziet in de tweede helft van juli al rijpe bessen. Ik moet wel zeggen dat hij op een ideale plaats stond. Op het zuiden tegen een muur waar hij maximale zon kreeg .

 

sl551438.jpg

 

Als ze goed rijp zijn, zijn ze lekker zoet hoor! Ook lekker door de jam of door sap met andere vruchten.

Ik had er zelfs een bisquitbodem mee belegd op een laagje vanillevla . Omdat er niet genoeg rijpe ananaskersen waren had ik de helft van de bodem met ananaskers belegd en rest met rode aalbes .

 

sl551411.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

, mis nog even slagroom Frans
Jij moet ook altijd het laatste woord hebben he ?

Ik had er als afdekking een dun laagje tortenguss (ken de nederlandse benaming niet , is een soort geleilaagje) overheen gedaan en dat vond ik al zoet genoeg. Je moet natuurlijk de oorspronkelijke smaak van de vruchten blijven proeven.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij zijn er wisselende sucessen met de ananaskers. Het ene jaar een overvloedige oogst en het ander jaar niet. Ze zijn het lekkerst als ze helemaal uitgerijpt zijn. Heerlijk zoet. Ik ben r gek op. En ondanks dat ze het afgelopen jaar niet wilden lukken (Het jaar ervoor overvloedig) ga ik het dit jaar weer zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Mijn Physalis zit vol met grote groene vruchten ( het is variëteit Tirol) die denk ik nog niet rijp zijn. Ik sta op het punt mijn tuin voor 4 weken te verlaten en vraag me af of ik de vruchten nu kan oogsten en binnen verder af kan laten rijpen, of zal ik het risico nemen dat ze er nog hangen half oktober? Heeft iemand hier ervaring mee?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Physalis Edulis van Somers gezaaid en waar het pakje plantjes van 40 cm hoog voorspelde (uitgeplant op 40 x 40 cm), staan ze intussen dik 1,50 meter hoog. Beetje traag vertrokken maar sinds juli gegroeid als kool. Ik was een beetje bang dat de lampionnetjes eeuwig groen zouden blijven, maar gisteren heb ik er toch de eerste rijpe besjes kunnen afhalen (verdroogd lampionnetje, geeloranje vruchtje). Geen idee hoe snel de rest gaat afrijpen en hoe lang de besjes oogstbaar zijn - het is het eerste jaar dat ik die zet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Nicolette, daar lees ik wat ik nodig heb: de vruchten rijpen af waarschijnlijk tot aan de eerste vorst! Ik laat ze dus lekker zitten, snoei de plant (het blad) een beetje bij zodat er licht komt, en haal de bovenste vruchtjes weg zodat de onderste goed tot ontwikkeling komen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...