Beschadigde bast kwetsenboom repareren?

<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht ma 20 feb 2012, 13:36

Re: Beschadigde bast kwetsenboom repareren?

Ja denk ook dat je beter goed kan snoeien maar soms een verwaarloosde boom of windschade of geit of wat ook waar grote wonden onstaan lijkt mij toch wel van belang dat je er wat aan doet, ik heb geleerd dat waneer je boom bv zelf laat oplossen er een kuil in de stomp onstaat, waar regenwater zich in kan verzamelen en dat bij wondmiddel deze kuil niet onstaat, dat langzamer geneest kan best maar er is geen haast en liever dan goed genezen.
Maar ik wil geen discusie want geloof je best, ik probeer meer te begrijpen waarom de gedachte erachter dat je dan liever nu geen wondmiddel meer zou gebruiken.
Players only love you when they're playing.
<<

Simone

Woonplaats of Regio: regio emmen

Bericht ma 20 feb 2012, 13:52

Hans de reden dat ik zo reageer is dat mensen al heel snel naar middeltjes grijpen, terwijl de natuur vaak dingen zelf heel goed kan oplossen. Daarom schreef eigenlijk al direct mijn bevindingen zodat ze niet gelijk naar de winkel gaat om wat te gaan halen.
Maar het blijft lastig om iemand goed advies te geven, want er zijn altijd een hoop meningsverschillen over wat goed is en niet.
Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
<<

Frank Houweling

Woonplaats of Regio: Boskoop

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht ma 20 feb 2012, 13:57

Je moet bij een pruimenboom alleen oppassen voor loodglans, dus ik zou zelf wel wondbalsem gebruiken; maar het is en blijft gewoon afwachten. Ik hoop voor je dat het goedkomt, en ik denk dat hij het ook wel overleeft; maar erg goed voor de boom is het niet.
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht ma 20 feb 2012, 17:26

Tis met wat Frank ook schrijft,..Loodglans ! Wanneer het een eik was geweest was er nix te vrezen, maar nu gaat het wel om een pruimenboom, in de winter zijn ze erg vatbaar voor loodglans, indien het nu zomer was geweest had je er echt niets, aan hoeven doen, dan zorgt de sapstroom dat zoiets snel heelt, maar nu ,.. nee.

Ik zou hier en daar waterscheuten knippen 30 cm en deze 20 cm in de grond prikken, over een poos heb je weer nieuwe Eldense Blauwe, maar jaag dan eerst die geiten uit die wei :-)
<<

Simone

Woonplaats of Regio: regio emmen

Bericht ma 20 feb 2012, 18:22

Als het niet zo lang geleden is gebeurd, heeft ze misschien geluk met het oog op dat al snel voorjaar wordt :D
Maar ik had inderdaad niet gedacht aan loodglans. Weer wat geleerd :mrgreen:
Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
<<

Eise

Woonplaats of Regio: Maastricht

Bericht zo 26 feb 2012, 00:15

Ha allemaal,
Ben even weggeweest, vandaar deze late reactie.
De boom is schat ik zo'n 25 cm diameter en minstens 30 jaar oud, foto's gaat voorlopig niet lukken, mijn ouders wonen in de buurt van Delft, ik in Maastricht en ik kom er niet elke week.
De geiten zijn inmiddels weg, ze mochten op de wei staan op voorwaarde dat de eigenaar een goed hek zou neerzetten en ze daar binnen zou houden...
De schade is een paar jaar geleden ontstaan en na eerst mooi te genezen (en goede oogsten te geven) lijkt nu het dichtgroeien van de wond te stagneren, vandaar dat ik hoopte dat er andere manieren zijn om het genezingsproces te versnellen. Ik ben bang dat het blootliggende hout gaat rotten of dat er houtworm of schimmel in komt. Gaat genezing eventueel sneller als ik tijdens het groeiseizoen de randen van de wond een beetje beschadig om groei te stimuleren?
<<

Eise

Woonplaats of Regio: Maastricht

Bericht zo 26 feb 2012, 00:17

In eerste instantie heb ik inderdaad wondbalsem gebruikt maar dat lijkt me geen goeie permanente oplossing, de boom heeft voor zover ik dat kan beoordelen geen infecties opgelopen.
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)

Bericht zo 26 feb 2012, 12:22

Oke !! Maar dit verandert je vraag totaal , en dus ook de antwoorden. ( Dat de wond reeds jaren oud is )
Dan heeft de boom ruim de tijd gehad te reageren, en de wond af te sluiten in zoverre kan en nodig was om 'gezond' verder te gaan. ( zo moet je het een beetje omschrijven denk ik )
Dat er nu misschien nog een hele plek diep kernhout te zien is, met wondranden die naar binnen krullen inmiddels, waar vocht in blijft staan ed. Mja. Dat is niet anders. Dat groeit ook echt niet meer dicht. De boom heeft gedaan wat ie kon. Open halen, en willen dat de stam als vanouds wordt, dat gaat m echt niet worden !

afblijven. en de boom verder met rust laten, spreek m af en toe toe, en geef m een paar keer als je er bent een schouderklopje.... goed gedaan jochie..... :D
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht zo 26 feb 2012, 12:31

Ook ik dacht dat het hier ging om een 'vers' aangevreten boom pfff... :cry: dan had je de bastranden met een heel erg scherp mes mooi kunnen bijsnijden ,.en,,, ach doet er nu niet meer toe.

Je kunt mij altijd bellen :D , ben een " Bomenfluisteraar " uitsluitend op afspraak ! :idea: :ugeek:
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)

Bericht zo 26 feb 2012, 12:45

als je mij belt; Ik zing zachtjes ( je hoeft er niet bij te zijn ) en aai en klop wat op de bast...

voor iets minder aan bedrag dan die kwakzalver boven me .... :mrgreen:
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
VorigeVolgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |