Bestuiving Appels

<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht di 21 feb 2012, 21:57

Re: Bestuiving Appels

Dank voor deze link. het is me geheel duidelijk..ik moet er nog een Cox bijzetten... :D
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

blije bakkus

Woonplaats of Regio: Nijmegen

Bericht di 21 feb 2012, 22:55

Ik ben wel bang dat ik mijn top-bestuiver kwijt ben, wat denken jullie?

Als u de Groninger Kroon nog steeds heeft: Groninger Kroon is ook een hele goede bestuiver in algemene zin.

Over de Sterappel.
Het probleem met achterblijvende vruchtbaarheid bij de Sterappel is inderdaad vaak de bestuiving. Het is een laatbloeiend ras, en er zijn niet heel veel laatbloeiende appelrassen beschikbaar. Vroeger werd steevast de Brabantse Bellefleur als bestuiver gebruikt voor de Sterappel. De mindere kwaliteiten van de Br. Bellefleur werden voor lief genomen, enkel omdat het zo'n goede bestuiver was voor de populaire Sterappel. De Sterappel op zijn beurt dankte de populariteit vooral aan de aantrekkelijke kleur, waardoor zij graag gekocht werd.

Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.
Dit zijn de bestuivers voor de Sterappel: Brabantse Bellefleur, Court Pendu, Cox Orange Pippin, Rode Dijkmanszoet, Dubbele Bellefleur, Glorie van Holland, Golden Delicious, Golden Noble, James Grieve, Laxtons Superb, Lombarts Calville, Zoete Bloemée, Zoete Kroon, Zoete Oranje.
<<

appelvrouw

Bericht di 21 feb 2012, 23:55

Dank je wel Blije Bakkes ( ik wordt inderdaad iedere keer als ik je naam en de foto erbij zie blij :D )!
De Groninger Kroon heb ik zeker nog, dat is een van mijn topappeltjes..zo heerlijk van de boom in de mond...fijn te weten dat het ook een goede bestuiver is.

Ik denk erover om er een Cox bijzetten, dat lijkt me een goed plan, die vind ik ook heerlijk, en ik hoop dan iets meer profijt van de sterappel te krijgen. Maar: hij komt te staan in de buurt van de plek waar de zieke Golden stond ( die had zeker een schurftachtige ziekte..de andere appels hadden niets). Welke appel zou dan eventueel anders meer resistent kunnen zijn?
<<

sugar

Woonplaats of Regio: België

Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)

Bericht wo 22 feb 2012, 00:00

blije bakkus schreef:Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.
Dit zijn de bestuivers voor de Sterappel: Brabantse Bellefleur, Court Pendu, Cox Orange Pippin, Rode Dijkmanszoet, Dubbele Bellefleur, Glorie van Holland, Golden Delicious, Golden Noble, James Grieve, Laxtons Superb, Lombarts Calville, Zoete Bloemée, Zoete Kroon, Zoete Oranje.

Die Cox's wou ik ook afraden, maar ik vond niet direct een alternatief voor de bestuiving (de meeste van de appelrassen in dit lijstje zijn niet direct gezonde rassen te noemen).
Ik heb zelf ook een sterappel, maar aangezien die op M26 onderstam geënt is moet ik me nog niet direct zorgen maken over de bevruchting, wel over de bloemvorming zelf :lol: Ik heb die sterappel ook helemaal op het einde toegevoegd aan mijn lijstje op vraag van mijn vrouw, en voor deze plant de bestuiving niet echt gecontroleerd. Ik heb nog 14 andere appelbomen staan, er zal er hopelijk wel ééntje zijn die de plant wil bestuiven
Ik heb een blog gestart over aanleg van mijn tuin :http://supermasj.blogspot.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
<<

appelvrouw

Bericht wo 22 feb 2012, 00:10

sugar schreef:
blije bakkus schreef:Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.

Die Cox's wou ik ook afraden, maar ik vond niet direct een alternatief voor de bestuiving

Ik heb helemaal over die eerste zin heen gelezen! :oops: Ik zal die andere soorten eerst eens opzoeken of er een appel voor mij bijzit..
<<

powerlite

Woonplaats of Regio: westvlaanderen

Bericht wo 22 feb 2012, 13:50

appelvrouw schreef:
sugar schreef:

Die Cox's wou ik ook afraden, maar ik vond niet direct een alternatief voor de bestuiving

Ik heb helemaal over die eerste zin heen gelezen! :oops: Ik zal die andere soorten eerst eens opzoeken of er een appel voor mij bijzit..

Ik heb eigenlijk geen problemen met mijn cox's bomen.
naar verluid is cox gevoelig aan kanker , maar vooral op natte gronden. Ikzelf zit op droge zandgrond , dus dat is misschien de reden waarom ik geen problemen heb. Oudste cox boom bij mij is wel nog maar een 8 tal jaar oud.
Vorige

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |