Bestuiving Appels

<<

ron

Woonplaats of Regio: Arnhem

Bericht ma 20 feb 2012, 18:26

Bestuiving Appels

Braeburn en Golden Delicious zijn beide late appels, bestuiven die elkaar of bloeien ze niet tegelijk?
En weet iemand wat "Gedeeltelijk zelfbestuivend" inhoud m.b.t. Golden Delicious?
<<

Frank Houweling

Woonplaats of Regio: Boskoop

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht ma 20 feb 2012, 18:32

Re: Bestuiving Appels

Die golden delicious zal uit zichzelf wel wat appels geven, maar heeft liever een andere boom die hem bestuift om meer vruchten te krijgen. Ik kan je aanbevelen altijd meerdere bestuivingslijsten te gebruiken: als een bepaald ras vaak genoemd wordt als bestuiver is het vaak ook een goede bestuiver.

Gelukkig weet ik dat Golden Delicious erg makkelijk fruit geeft (en vaak ook jong), de boom wordt wel vrij snel ziek en niet iedereen is fan van de appels maar dat is een ander verhaal! :lol:
<<

powerlite

Woonplaats of Regio: westvlaanderen

Bericht ma 20 feb 2012, 18:38

goede bestuivers voor elkaar.

en idd zoals frank zegt , golden is geen makkelijke appel om te kweken , en persoonlijk vind ik die ook niet lekker.
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht ma 20 feb 2012, 18:57

Bij appel telers zie ik vaak aan de kopse kant om de 3 a 4 rijen een siermalus zelfs nu hangen die sierappeltjes er nog aan !, id dit Multi stuifmeel, ik bedoel kan dit soort stuifmeel alle gangbare rassen bestuiven?
Of gaat het hier om een speciale varieteit?
<<

ron

Woonplaats of Regio: Arnhem

Bericht ma 20 feb 2012, 19:10

Okay, dank!!!!! Is er iets aan die ziekte te doen Frank? Voorzorgsmaatregelen???
<<

powerlite

Woonplaats of Regio: westvlaanderen

Bericht ma 20 feb 2012, 19:17

-preventief behandelen tegen schurft
en verder nog
- Zonnige standplaats geven
-goed dunnen , want anders kleine smakeloze appel.
<<

Frank Houweling

Bericht ma 20 feb 2012, 19:18

Persica schreef:Bij appel telers zie ik vaak aan de kopse kant om de 3 a 4 rijen een siermalus zelfs nu hangen die sierappeltjes er nog aan !, id dit Multi stuifmeel, ik bedoel kan dit soort stuifmeel alle gangbare rassen bestuiven?

Nee, gewoon "Red Sentinal". Wordt idd vaak aanbevolen als sterke bestuiver; heb er zelf geen ervaring mee.

Over die ziekte bij de golden delicious; ik zou er niks aan doen, misschien heb je het geluk dat je er geen ziekten in krijgt. Als het tegenvalt kun je volgend jaar altijd preventief gaan bestrijden.
<<

sugar

Woonplaats of Regio: België

Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)

Bericht ma 20 feb 2012, 20:04

Frank Houweling schreef:
Persica schreef:Bij appel telers zie ik vaak aan de kopse kant om de 3 a 4 rijen een siermalus zelfs nu hangen die sierappeltjes er nog aan !, id dit Multi stuifmeel, ik bedoel kan dit soort stuifmeel alle gangbare rassen bestuiven?

Nee, gewoon "Red Sentinal". Wordt idd vaak aanbevolen als sterke bestuiver; heb er zelf geen ervaring mee.

Over die ziekte bij de golden delicious; ik zou er niks aan doen, misschien heb je het geluk dat je er geen ziekten in krijgt. Als het tegenvalt kun je volgend jaar altijd preventief gaan bestrijden.

Vorige week een snoeicursus gevolgd. De échte reden waarom die sierappel in de boomgaarden staat is net een beetje anders. Tot een tiental jaren gelden plantte men de ideale bevruchter voor een appelras om de zoveel meter in de boomgaard, maar aangezien de huidige plukkers zo slecht het nederlands beheersen (en vaak ook niet veel opleiding hebben), doken er steevast van die andere appels op in het geplukte fruit -> dat wordt niet geapprecieerd door de veilingen, opnieuw sorteren nodig,...
Dat die sierappeltjes niet in de plukmand horen snappen ze wel :lol:
Maar in de siertuin is er dus géén enkele reden om zo'n plant als bestuiver aan te planten.
Ik heb een blog gestart over aanleg van mijn tuin :http://supermasj.blogspot.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
<<

Frank Houweling

Bericht ma 20 feb 2012, 20:12

Kijk! Weer wat geleerd! Danku :D
<<

blije bakkus

Woonplaats of Regio: Nijmegen

Bericht ma 20 feb 2012, 21:47

Braeburn wordt bestoven door de volgende rassen:
Benoni, Brabantse Bellefleur, Gloster, Golden Permaine, Idared, James Grieve, Lunterse Pippeling, Rode Dijkmanszoet, Summerred, Transparante Jaune, Zoete Bloemée, Zoete Ermgaard.

Golden Delicious wordt bestoven door:
Alkmene, Benoni, Cox Orange Pippin, Elstar, Gloster, Jamba, James Grieve, Jonathan, Laxton’s Superb, Lobo, Lombarts Calville, Melrose, Odin, Spartan, Tydeman’s Early, Winston.

Deze rassen zijn dus geen ideale combinatie qua bestuiving. De opbrengsten zullen daarom niet optimaal zijn en een ander nadeel is dat ze ongeveer dezelfde pluktijd hebben. Dat wil zeggen een jaar lang geen appels en dan ineens in november veel appels. Nog een nadeel is dat Golden Delicious nogal ziektevoelig is. Hoewel Golden Delicious een oud ras is vind ik het nog steeds een lekkere appel overigens.
Volgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |