Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bio toilet


Yvonne

Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel bezig een volkstuincomplex in Tilburg op te zetten. Om financiele redenen gaat dat nogal moeizaam bij de gemeente. De begroting voor de riolering is bijv. al 20.000 euro! Mede om die reden ben ik op zoek naar info om een toilet op een andere manier te realiseren; een soort bio-toilet. Ik kan op internet niet zoveel ervaringen hierover vinden. Heeft iemand hiermee ervaring? Zou dit kunnen werken op een volkstuinencomplex? Ik heb wel gelezen dat er wat meer onderhoud aan zit dan bij een toilet met riolering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook eens naar een Ecotoilet kunnen kijken. Weet geen prijzen, maar bij ons in de buurt staan ze op meerdere volkstuinkomplexen.

Voordeel is , onderhoud en reiniging worden uitbesteed, hier is dus geen ruzie over. Tevens hebben jullie geen problemen met de verwerking van de toiletcompost.

Volgens mij mag je dit niet gebruiken voor de teelt van groenten. (er wordt namelijk door meerdere gebruikers gebruik van gemaakt je hebt er dus geen idee van wat er in de compost zit. Als je er alleen zelf gebruik van maakt dan gelden deze regels niet. Heb dit ergens gelezen maar weet niet meer waar)

En als de gemeente een riolering aanlegd, dan zeg je gewoon de huur op.

 

eco_1.jpg

 

Groetjes

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook kunnen overwegen om geen toiletten te plaatsen. Op mijn complex staan er geen toiletten. Enkele mensen hebben een chemisch toilet in hun tuinhuisje staan, maar de meesten geven aan nooit naar de wc te hoeven als ze op de tuin zijn. Ik zorg er zelf altijd voor dat ik eerst nog even naar de wc ga, als ik naar de tuin ga.

Maar na de winter komt de lente weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker back to basics kan ook....op een vrij stuk grond een HUDO maken:

 

(Een hudo is een outdoor-toilet in een kamp, bestaande uit een houten zitje en een overkapping boven een in de grond gegraven gat. De term word vooral gebruikt bij jeugdorganisaties als scouting en Jong Nederland.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de ommuurde tuin (http://www.ommuurdetuin.nl/) hadden (hebben? lang niet geweest) ze een composttoilet. Misschien kun je daar eens informeren.

Sowieso, als je goegeloerd op "composttoilet" vind je best veel info.

....Volgens mij mag je dit niet gebruiken voor de teelt van groenten. ...
Uit een grijs verleden herinner ik dat dit ook te maken heeft met ziektes die je op die manier zou kunnen overbrengen. De details ben ik kwijt. Sorry.

Succes RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje geleden ben ik in India geweest. Als je daar naar het toilet moest dan moest je naar buiten om achter een golfplaten "muurtje" door je knieën te gaan boven een gat. En met een beetje pech was er niet eens een golfplaten muurtje....

 

Als ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik persoonlijk voor zo'n ecoding gaan. Eventueel kun je er een houten schot ofzo voor plaatsen zodat dat knalblauwe niet zo opvalt. Maar dat zou ik doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb een mail gestuurd naar het bedrijf van Ecotoilet en kreeg al snel een prijs door: € 30 per week (€1560 per jaar). Dat vind ik toch best veel geld, maar ik kan het de gemeente t.z.t. natuurlijk in overweging geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een hoop geld.

Misschien moet je even shoppen, er zijn meerdere bedrijven die deze toiletten leveren.

Ecotoilet zit in het westen (Beverwijk) van Nederland. Een bedrijf in de buurt is misschien goedkoper.

Tevens zou je nog even naar het aantal keer reinigen per week kunnen kijken.

Dit kost volgens mij het meeste. Is natuurlijk wel afhankelijk van het gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een systeem realiseren dat de uitwerpselen filtert via een natuurlijk filterstysteem. Ik heb er zelf niet veel verstand van maar er zijn verschillende manieren om dit te doen (bv het helofytenfilter). Als je goed zoekt zijn er wel mensen te vinden die hier ervaring mee hebben en die kunnen helpen aanleggen.

Een mooie milieuvriendelijke oplossing die bovendien goedkoop is en je onafhankelijk maakt van het rioleringsysteem.

 

Musje, dus als je een hele dag naar je tuin gaat hoef je nooit? Ik ben wel blij dat er bij ons een toilet is, anders had ik al regelmatig mijn eigen tuintje bemest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb een mail gestuurd naar het bedrijf van Ecotoilet en kreeg al snel een prijs door: € 30 per week (€1560 per jaar). Dat vind ik toch best veel geld, maar ik kan het de gemeente t.z.t. natuurlijk in overweging geven.
Eigenlijk vind ik het nogal meevallen.

Zeker als je bedenkt dat je op die manier geen "rioolbelasting"(even vergeten hoe dat officieel heet) hoeft te betalen en de boel wordt schoongemaakt dus geen "corvee" (wat kost een werkster tegenwoordig?). De kosten deel je met alle huurders, wat is dat dan per persoon?

En eventueel doe je het toilet 's winters - als er toch niemand lang op de tuin werkt - een tijdje op slot, scheelt ook nog een beetje.

 

Eigen filtersysteem of composttoilet lijken me op zich het mooist, maar die komen ook niet gratis aanlopen. Misschien zo'n ecotoilet als tijdelijke oplossing, om heel het proces wat te versnellen?

 

Aanvulling: vroeger had je ook wel een septic tank, maar ik weet niet of zoiets nog mag. Informeer eens bij de gemeente of het waterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad nogal schelen als je bijv. vanaf 1 november tot 1 maart geen toilet zou hebben, dat is toch 4 maanden. Wat betreft de rioolbelasting: die is tegenwoordig ook niet mis, zodat het al bij al misschien toch een goeie optie is om zo´n huurtoilet te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja, die site had ik ook al gezien, maar dat lijkt me voor een volkstuin niet zo fijn/handig, want het vergt toch veel meer onderhoud en discipline. Wel een optie voor eigen gebruik of als er niet zoveel personen gebruik van maken (als het doorgaat komen er zo´n 80-100 tuinen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...