Geedee's moestuin
Mijn kas- moestuin- en overige tuin- en natuuravonturen beschrijf ik in dit blog.

Gebruikersavatar
geedee
 
Berichten: 7296
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 23:27
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Archief
- Februari 2016
+ Augustus 2015
+ Juni 2015
+ Mei 2015
+ Maart 2015
+ Januari 2015
+ Oktober 2014
+ Augustus 2014
+ Juli 2014
+ Juni 2014
+ Mei 2014
+ April 2014
+ Maart 2014
+ Februari 2014
+ Januari 2014
+ Oktober 2013
+ September 2013
+ Augustus 2013
+ Juli 2013
+ Juni 2013
+ Mei 2013
+ April 2013
+ September 2012
+ Augustus 2012
+ Juli 2012
+ Juni 2012
+ Mei 2012
+ April 2012
+ Maart 2012

Permanente Link door geedee op Di 02 Feb 2016, 13:04

Kastanjebos 2026

Ik heb een aantal van deze:

Afbeelding

Mooi he?! Deze boom is al 4 cm groot :mrgreen:





Afbeelding

De bedoeling is om ze allemaal te planten en dat ik over een jaar of 10 een klein kastanjebos heb...........tja....drómen mag....toch?
3 reacties 19519 keer bekeken

Permanente Link door geedee op Za 29 Aug 2015, 16:44

Long time no see

Even snel de stilte doorbreken:


Tja niks te oogsten dit jaar en toch de vriezer vol.....hahaha

Dochter oogst wat ik gezaaid heb en zelf zit ik op een internetloos stekkie in Hongarije en heb hooguit een cherrytomaatje geoogst.

Ben nu ff bij n vriend hier in het dorp die wel internet heeft.

Wordt vervolgd :mrgreen:
6 reacties 16541 keer bekeken

Permanente Link door geedee op Za 13 Jun 2015, 22:55

Aardbeienoogst

Mijn Junidragers zijn afgeladen vol met heerlijke dikke zoete aardbeien. Helaas weet ik niet welk ras het is want het waren krijgertjes en de gever wist ook niet welk soort het zijn...maar .....BOEIUH!!!!

Ik heb zojuist nog 2 kg geplukt(heb 2 x 4 meter staan) en de kilo's van gisteren en eergisteren alvast verwerkt tot jam (nádat ik bijna een halve kilo had gesnoept :shifty: ).

Ik ga een deel invriezen voor lekkere vlaaien als ik tijd heb en een paar in de alcohol gooien voor n likeurtje :shh:

AfbeeldingAfbeelding

edit: Meteen maar een likeurtje erbij gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
12 reacties 28214 keer bekeken

Permanente Link door geedee op Ma 04 Mei 2015, 22:06

Paardenbloemgelei 2015

Oei oei...nog nét op tijd want morgen wordt het slecht weer en de meeste bloemen zijn al mooie witte blaasspeeltjes aan het worden.

Vandaag dus een mandje vol geplukt.

Afbeelding


Schoongemaakt was het een halve kilo.

Afbeelding


Ik heb er lekker gelei van gemaakt :thumbup:

Afbeelding

heb ik weer ff genoeg in voorraad.


:idea: :idea: Denk ik trouwens net....waterijsjes ervan maken.....LEKKER!!!! :thumbup:
5 reacties 17267 keer bekeken

Permanente Link door geedee op Wo 04 Mar 2015, 15:55

Noten

Ik bak volop notenbrood en kwam een leuke tekst tegen op internet die ik hier met jullie wil delen. (ook een beetje voor mezelf om makkelijk terug te vinden :mrgreen:

We hebben vandaag een nootje met jullie te kraken. Van ongebrande noten weet je waarschijnlijk al dat ze ontzettend goed passen in een gezonde leefstijl. Ze zijn voedzaam en bevatten veel onverzadigde (=goede) vetten en eiwitten.

Ik heb wat noten en een aantal gezondheidsvoordelen ervan voor je op een rijtje gezet :
Amandelen:

De noot onder de noten want deze bevat in vergelijking tot andere noten de meeste voedingsstoffen; calcium, vitamine C en E, fosfor, magnesium en ijzer;
Amandelen helpen bij gewichtsverlies; de enkelvoudig onverzadigde vetten en voedingsvezels in amandelen geven al bij een kleine hoeveelheid een vol gevoel;
Daarnaast bevatten amandelen weinig natrium. Dit helpt mee om je bloeddruk op peil te houden. (Wanneer je geen hoge bloeddruk hebt hoef je je geen zorgen te maken hoor).

Paranoten:

Zijn een goede bron van selenium, vitamine E, magnesium, fosfor en koper; selenium en vitamine E zijn 2 belangrijke antioxidanten die je lichaam beschermen tegen de effecten van vrije radicalen;
De vezels die in de paranoot zitten, zorgen ervoor dat je spijsvertering lekker door blijft lopen;
Even een belangrijke noot: Paranoten bevatten zo veel selenium dat ons lichaam erdoor vergiftigd kan raken. Eet er daarom niet meer dan 5 per dag.

Cashewnoten:noten gezond cashewnoten gezondheidsvoordelen

Botanisch gezien is de cashew een zaad en geen noot;
Cashews bevatten veel magnesium, fosfor, koper, ijzer en eiwitten; fosfor is nodig voor sterke botten en tanden.
Cashew noten zijn bewezen goed voor ons humeur. Ze blijken te helpen bij depressiviteit.

Hazelnoten:

Zouden vroegtijdig verouderen voorkomen (dat is nog eens leuk om te horen);
Zijn van nut (hihi “nut”, vat je hem?) bij de productie van gezonde rode en witte bloedcellen.

Macadamianoten:

Deze noot heeft het hoogste gehalte aan onverzadigde vetzuren;
Macadamia’s bevatten daarnaast magnesium, calcium, vitamine B1, kalium, fosfor, koper, zink en ijzer;
Zijn heerlijk maar daarnaast, helaas, ook een van de duurste noten…

Pecannoten:

Zitten vol met magnesium, fosfor, koper, zink, voedingsvezels;
Een pecannoot is een van de meest vette noten. De macadamia is de vetste;
Pecans helpen bij de verbetering van Cholesterolwaarden; (Cholesterol is hoog als je bloedvaten bescherming nodig hebben. Dit komt voor wanneer je slecht en bewerkt eet. Pecans maar ook zeker andere noten zorgen er eigenlijk voor dat je lichaam minder Cholesterol nodig heeft om je bloedvaten te beschermen).
In Amerika wordt traditioneel met Thanksgiving een Pecan Pie gebakken.

Pistachenoten:

Zijn rijk aan fosfor dus goed voor sterke botten en tanden;
Daarnaast bevatten ze ook weer magnesium, ijzer, calcium, zink en vitamine B1;
Worden ook wel “blije noten” genoemd. Door hun half openstaande schil lijkt het op een lachend mondje.

Walnoten:

Officieel is de walnoot geen noot maar een steenvrucht;
Walnoten bevatten veel Omega-3 vetzuren (ook dit zijn gezonde vetten). Deze bestrijden o.a. depressies; Als je bezig bent om meer Omega-3 vetzuren binnen te krijgen en wat minder Omega 6 om balans te vinden zijn walnoten een goede optie net zoals lijnzaad en hennepzaadjes.
Wetenschappers van de University of Scranton in Pennsylvania vonden bij onderzoek dat walnoten bijna twee keer zoveel antioxidanten bevatten als amandelen, pistachenoten, hazelnoten, paranoten, cashewnoten, macadamia’s en pecannoten.

Ben je allergisch voor noten? Probeer dan eens zaadjes. Ook deze zijn gezond en hebben een noot-achtige smaak zonder de nadelige gevolgen van een notenallergie.

Pompoenzaadjes bijvoorbeeld hebben een hoog gehalte aan vitamine K, ijzer, magnesium, fosfor, zink, koper, eiwitten en vezels. Dit zijn echt ‘zinkbommetjes’ en dus gezond als je een griepje voelt op komen.
Zonnebloemzaadjes zijn een goede bron van vitamine B, E, koper, magnesium, mangaan en fosfor.

Ik zou zeggen, go nuts (met mate) en neem eens een lekker handje noten of verwerk ze in een van je maaltijden, salades, crackers, smoothies. De mogelijkheden zijn eindeloos.
1 Reactie 16937 keer bekeken

Volgende