Als je direct in de vakken zaait zou ik 3 zaadjes in het midden doen.
Uiteindelijk zie je sprietjes bovenkomen. Tussen de 4 en 8 dagen denk ik?
Het mooiste sterkste sprietje laat je staan , de andere knip je weg.
Je kan ook in een bakje met aarde voorzaaien en uiteindelijk het stevigste plantje over zetten in een vak.
Het duurt een tijd voordat het een echt plantje is dus in die tussen tijd kan je er radijsjes omheen zetten. Die kun je na 4 tot 6 weken oogsten.
De kolen hebben vrij lang nodig om uit te groeien, tussen de 3 en 4 maanden. Das best lang zeker met minder ruimte.
Je zou chinese broccoli kunnen doen, groeit sneller en is makkelijker. Je kan daar de bladeren, stengels en bloemen van eten. Wokken ofzo.
Broccoli is makkelijker dan bloemkool. Die hebben veel voeding nodig, alleen begieten met koud water, en dan heb je dus dat koolplanten de waardplanten van het groot- en klein koolwitje zijn.
Ik vond het zelf leuk om de rupsjes eraf te halen en ze vlinder te laten worden in een bak maar ik ben vast en zeker een uitzondering hierop!
Bietjes hebben 8 weken nodig, radijs 4 tot 6, sla 8 weken, andijvie ook zoiets, bonen 10 weken, erwten 12 weken, uien 16 weken, pluksla 6 weken, is lekker ook!, penen 16 weken etc. etc.
Een aanrader is ook sugar snaps...
Ik zaai dingen voor zodat ik meer kan oogsten. Sla die je voorzaait hoeft minder lang in een vak te staan.
Ik heb alleen een hele grote fout gemaakt, ik ben té enthousiast en heb te veel zaden van van alles. Dát maakt het dus ingewikkeld....
Maar we zien het allemaal wel, ben erg beneuwd wat ik het jaar erop terug laat komen en wat niet.