Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Droge/natte grond in de kas


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Droge kasgrond.

 

In het topic over de tomaten 2017 schreef waaslander:

Meestal gieten we juist aan de voet van de tomaten (al dan niet met ingegraven fles ) En die persoon gaf water over gans de grondoppervlakte (natuurlijk niet op de planten) , reden een droge grond is een dode grond .

Kan ik wel ergens inkomen dat regenwormen en dergelijke liever in een iets vochtige grond zitten dan in een kurkdroge grond, dood zal grond wel niet zijn qua bodemleven maar misschien wel minder actief . Maar des te belangrijker is het luchten dan. Denk dat hier ook van belang is het gebruik van de serre ,gebruik je deze voor nateelt of niet ?

 

Deze opmerking maakt bij mij de overpeinzingen wakker die ik ieder jaar heb over de kasgrond. Ik hou nl mijn kasgrond kurkdroog en geef alleen water in de fles, en inderdaad niet meer dan 1 x per mand of minder als de tomaten eenmaal aan de groei zijn. Zo heb ik dat geleerd, en over het algemeen is mijn tomatenoogst goed te noemen.

De voeding voor de tomaten gaat ook in het diepe gat waarin ik de tomaten plant ( compost, as en basaltmeel).

De grond rond de tomaten is erg droog. Ik geef de basilicum en de tagetes die ik om de tomaten plant wel water, maar om te zeggen dat die het heel goed doen, nee. Dat komt denk ik ook omdat er eigenlijk niet echt bodemleven in de kas is daar waar er geen water komt kunnen geen wormen e.d. leven. Alleen daar waar ik lekken heb ( verschillende ) is de grond nat.

 

Hoe doen jullie dat in de kas?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best een complexe vraag denk ik. Ik kan alleen maar mijn overwegingen opschrijven.

 

Zover ik me er van bewust ben, tuinier ik zoveel mogelijk met de natuur mee. Buiten dan. Ik gebruik geen gif, doe geen gekke dingen die onomkeerbare schade toebrengt aan plant, dier of bodem.

 

Maar inherent aan het gebruiken van een kas is denk ik, dat je met dat ding een voor onze omgeving onnatuurlijk milieu schept. Op zich niks mis mee ook, het zijn een aantal vierkante meters die je onttrekt aan je tuin buiten met een bepaald doel. Het doel heiligt het middel. Zoiets.

 

Betekent voor mij wél, dat ik ook niet speciaal moet willen, dat bv het bodemleven, de schimmelculturen, de mestwaarde, de vochthuishouding en en en, hetzelfde dient te zijn als buiten op de tuin. Kán ook simpel niet, uit de aard der zaak. Maar ik probeer daarbinnen dan ook niet het buiten te imiteren.

 

Helaas voor die paar wormen die aan de oppervlakte te weinig vocht vinden. De slakken varen er ook niet wel bij. Prima ook wel, want mijn fazanten ( dé slakkenvreters bij uitstek bij mij ) komen ook niet in de kas. Scheelt dus slakken.

Schimmels dus ook zeker.

Mijn kas staat overigens op een bodem, welke vrij dicht op het grondwater zit. Dat scheelt natuurlijk enorm. Dat heb jij niet Appelvrouw.

 

Geef ik water, bijvoorbeeld eigenlijk alleen in de aanloop tot de zomer ( groeifase tomaten ) dan geef ik dat wel, rondom de stam van de teelt en alleen 's ochtends vroeg. En luchten ja. Of ook teel ik tomaten in grote potten ( geen wisselteelt ) en geef dan water op de schaal er onder.

Ook meloen of komkommer bv, geef ik vaker water, hup. gewoon een dikke plens aan de voet.

Basilicum wil best veel water. maar inderdaad ook niet aan de stam/men.

 

Kortom. Ik hou de grond droog en geef water afhankelijk van de teelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat voor tomaten dit de prima manier is, Appelvrouw. Die houden niet van een vochtig, jungle-achtig, klimaat. Zijn ze volgroeid en zijn de vruchten gezet, dan is weinig gieten meer nodig. In de opkweekfase...zeg tot zo een beetje half juli...mag de bodem waar ze wortelen wel liefst steeds licht vochtig blijven...zeker op zeg 20 a 40 cm. diepte waar de voornaamste wortelzone is. Tijdens de groei zoeken de wortels wel de vochtigere gebieden (wat dieper of wat verder van de plant) op....evt. groeien ze zelfs tot buiten de kas...als ik de planten uitdoe in het najaar vind ik vaak wortels die echt ver lopen.

 

Voor komkommers, meloenen e.d. die ook veel in de kas gekweekt worden, ligt dat wat anders. Die houden wel van een meer vochtige atmosfeer en hebben zeker ook een behoorlijke waterbehoefte om vruchten te maken en laten rijpen. Niet kletsnat...maar wel geregeld gieten in het hele wortelgebied is dan nodig.

 

Van basilicum weet ik dat die graag voortdurend licht vochtig staat. Afrikaantjes zijn bepaald geen warmte-minnaars (die doen het buiten vast veel beter dan in een hete kas!) en vinden een vochtige grond ook wel lekker.

 

Sowieso lijkt het me essentieel om je kasje voortdurend zo veel mogen te laten luchten en ventileren. Ramen en deur open....dat houdt de temperaturen normaal (tomaten houden echt niet van 35 graden + !!!) en laat ook vochtiger lucht van buiten binnen. Warme lucht kan veel vocht opnemen en toch relatief "droog" blijven. Als die lucht afkoelt (avond en nacht) kunnen planten ook via bladeren en evt. neerslaand vocht op de bodem ook iets van het benodigde water opnemen.

 

Het verband met bodemleven (waaronder ook wormen, maar daar denk ik dan niet zo in de eerste plaats aan) zie ik hier niet zo. Natuurlijk is dat in droge omstandigheden allemaal wat minder actief....maar mits voldoende organisch materiaal...is dat er echt wel....er zijn ook allerlei organismen die het juist bij wat minder vochtig goed zullen doen. En wat dieper in je bodem waar het niet kurkdroog is, o.a. door het water dat je in die flessen geeft, zal er ook wel van alles actief zijn. Maar hoe zie je dat i.v.m. de groei en voeding van je planten? Overigens zijn de wormen in de grond (in tegenstelling tot compostwormen, maar die leven sowieso maar in kleine aantallen in je gewone bodem) er vast wel. Die gaan gewoon wat dieper de grond in waar het wel koel en vochtig genoeg is en komen af en toe, bijvoorbeeld 's nachts, eens naar boven.... En tijdens de koudere maanden, als de luchtvochtigheid hoger wordt en vocht uit de lucht neerslaat in en op je grond komen allerlei omzettingsprocessen en het bodemleven dat daarbij hoort ook wel weer op gang...en zorgen zo voor de bodemvruchtbaarheid die je wilt...ook in de kas.

 

Wat overigens wel slim is in een kas om een zekere vochtigheid in de bodem op 20, 30, 40 cm. te helpen houden...genoeg om je tomaten toch iets aan het benodigde vocht te laten vinden, is de oppervlakte van je grond wat losjes te houden. Dat beperkt de verdamping flink.....doorbreekt de capillaire werking van grond (er vormen zich minuscule buisjes waarin het vocht a.h.w. naar boven gezogen wordt en verdampt). Ook een los mulchlaagje compost o.i.d. kan daarbij helpen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp die ik nieuwsgierig ga volgen.

Ik heb net 240 liter bemesten potgrond gekocht op advies van de Welkoop.

Hetzelfde als vorig jaar. Maar het viel me op dat dat van vorig jaar heel rul,los,droog,doods aanvoelt. Ik wilde het omscheppen maar het was nog helemaal los.

Vorig jaar maakt ik het 1x per week goed nat.en alles groeide eigenlijk wel goed. Ik kreeg laatst het advies om kokos aarde toe te voegen dat is wat vochtiger en compacter.

Ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ruim 2jr zo een groene plastic tunnel gehad. (baggerzooi)

Nu een kasje in elkaar geknutseld dus maar kijken hoe het gaat.

 

wat ik ga doen,

de grond in het kasje zal net als de rest van de tuin voorzien worden van koemest.

de gehele bodem bedek ik met houtsnippers maar dan ook een flinke laag, die ik na behoefte vochtig houd.

ik ga er hoofdzakelijk pepers,paprika's en tomaten in kweken en allemaal in potten, via druppelsysteem nat te houden.

basilicum e.d gaat rechtstreeks door de snippers de grond in.

zal mij benieuwen hoe dit gaat.

"Natura non nisi parendo vincitur "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank heren en dame voor het meedenken

Ten eerste even over het luchten: Mijn kas staat eigenlijk van april tot november open..een deur in het midden van de kas blijft dan open behalve als het stormt of de nachttemperatuur onder de 5 tot 8 graden komt. Dan is hij zelfs nog gedurende de dag nog open. Wordt het nog warmer komt er een tweede deur open erbij en een raam. Dag en nacht. De kas staat op kalkstenen muren en het is er snel erg warm/aangenaam.

 

De aarde die ik heb heeft de boer gebracht..het is volgens mij afgezette slib geweest. lichtbruin en vrij fijn materiaal. Het heeft niet echt structuur/humus, het is als het droog is ook kurkdroog en erg los, je kunt het bij wijze van spreke door een zeef gieten, dan blijven de steentjes achter. Als de grond nat is gedraagt het zich anders en is dan best wel een mooi uitziende grond.

 

Ik denk inderdaad dat Bit gelijk heeft dat je misschien niet in de kas moet verwachten/willen dat je hetzelfde soort bodemleven krijgt als buiten. Dus misschien geen gedoe met mulch ( nooit gedaan hoor ) enz.

Ik denk dat Weknow gelijk heeft dat het voor tomaten waarschijnlijk allemaal prima is. Die gaan dieper de grond in en vinden daar de voeding die ik er heb aangebracht en het vocht vinden ze nog lager (mijn kasgrond bevind zich niet op de grond maar op kniehoogte).

Ze doen het tot nu toe goed, maar in 2016 had ik wel een minder tomatenjaar..waar dat precies aan ligt weet ik niet, dan kan van alles zijn, van gestressde opkweek tot voedingsgebrek.

 

De afrikaantjes plant ik al vele jaren met het idee dat dat goed is tegen aaltjes in de grond. Ik vervang de kasgrond nooit en ik doe ook niet aan wisselteelt ..ik probeer wel de plantplekken iets te "verschuiven". Deze afrikaantjes hebben altijd wel moeite met de droge grond, zo ook de basilicum, beiden groeiden ze in 2016 erg slecht. De komkommer plant ik altijd onder een van de lekken

 

In de winter is de grond van de kas eigenlijk net zoals in de zomer droog. 1 x per jaar maart/april ongeveer spoel ik de kas door door er een slang in te leggen. Met veel gieten krijg ik dan de 1e 10 à 20 cm nat van de kasgrond. Het is 16 vierkante meter kasgrond wat ik met moeite bedekt krijg met een centimetertje of twee compost..dat trouwens ook weer heel snel droog is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ruim 2jr zo een groene plastic tunnel gehad. (baggerzooi)

Nu een kasje in elkaar geknutseld dus maar kijken hoe het gaat.

 

wat ik ga doen,

de grond in het kasje zal net als de rest van de tuin voorzien worden van koemest.

de gehele bodem bedek ik met houtsnippers maar dan ook een flinke laag, die ik na behoefte vochtig houd.

ik ga er hoofdzakelijk pepers,paprika's en tomaten in kweken en allemaal in potten, via druppelsysteem nat te houden.

basilicum e.d gaat rechtstreeks door de snippers de grond in.

zal mij benieuwen hoe dit gaat.

 

Rustig aan met die koemest zou ik zeggen.. Een nadeel van (verse) stalmest is dat het schadelijk insecten aantrekt (uienvlieg, koolvlieg, bonenvlieg etcetera).

Ik had gedroogde gebruikt en er kwamen (onbekende) maden in.

 

Zoals waarschijnlijk met alles: overdaad schaadt

 

Veel voeding zit er eigenlijk ook niet in, het is eerder een bodemverbeteraar.

 

Mijn eerste tonnetje gier is alvast aan het trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nadeel van (verse) stalmest is dat het schadelijk insecten aantrekt (uienvlieg, koolvlieg, bonenvlieg etcetera).

Ik had gedroogde gebruikt en er kwamen (onbekende) maden in.

 

Zoals waarschijnlijk met alles: overdaad schaadt

 

Veel voeding zit er eigenlijk ook niet in, het is eerder een bodemverbeteraar.

schreef Glenn

 

Mag ik zo vrij zijn om iets in je verhaal te verbeteren, Glenn. In grote lijnen ben ik het met je eens en ik zie nog veel meer bezwaren.

 

Maar waar je zegt "Veel voeding zit er eigenlijk ook niet in", daar wil ik je pertinent tegenspreken.

 

Verse (stal-) mest heeft een zeer hoge voedingswaarde voor de planten, zal snel leiden tot overbemesting (met alle gevolgen van dien) of verbranding en is voor een deel van je groenten (alles wat niet heel veel stikstof en fosfaat vraagt...en dat is het meeste..) ronduit ongeschikt. Voor tomaten, komkommers, meloenen, pompoenen e.d. in de kas zal het wel kunnen mits je het met mate gebruikt.

 

Door compost te gebruiken of stalmest (met stro bijv!) eerst een jaar te laten rotten (afdekken dan!!) of te composteren krijg je een veel evenwichtigere bemesting die ook bruikbaar is in een kas en ook daar een grote bijdrage kan geven aan een gezonde bodem vol bodemleven.

 

@ Appelvrouw. Het lijkt er op dat je toch een soort bodemmoeheid (of zelfs bodemziekten) voor tomaten in je kas ontwikkeld hebt of na een aantal jaren daar toch problemen mee gaat krijgen! (Ik weet natuurlijk niet of je mindere resultaten van verleden jaar daar aan liggen, maar ik heb de voorbeelden gezien...ook bij mensen die ecologisch werken...dat na 3, 4,5 jaar er toch echt problemen kwamen daardoor. Afrikaantjes werken hooguit zeer plaatselijk tegen een bepaald soort aaltje, helaas en dan moet je ook nog een bepaalde variant hebben. Rijkelijk compostgebruik kan in de kas dit effect een heel aantal jaren uitstellen/verminderen......maar eigenlijk vraag je op den duur om problemen als je geen wisselteelt toepast...of grond vervangt...of in potten met nieuwe grond teelt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had het ook niet over verse stalmest dacht ik.

mest aangekocht via vereniging, al ruim voldoende gecomposteerd, volgens sommige "oudere tuinders" iets te fijn van structuur.

ik vind het prima.

ligt netjes op een hoop afgedekt en wel.

 

zie hier een foto 1 dag na de storm van laatst .. moest even kijken of het zeil er nog op lag .

 

mest.JPG?dl=1

"Natura non nisi parendo vincitur "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Jan...als iemand het heeft over "stalmest" dan denk ik automatisch aan de vrij verse mest die talrijke tuiniers op hun grond gooien en onderspitten. Als die na een jaar of zo rot en verteerd is, noem ik het "compost" of evt. "verteerde mest" en niet meer stalmest.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, maar maar .... ik ben ook zeker geen expert dus koemest/stalmest ach ik weet wel dat ik dat niet vers moet gebruiken nee. al zoveel over gelezen hier meestal beschreven door ene weknow

sorry is nie nodig nie.

 

 

Proost

"Natura non nisi parendo vincitur "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had verse tussen haakjes gezet, omdat ik ook gedroogde koemest korrels bedoel.

 

 

@weknow

Koemest bevat helaas weinig voeding. We denken vaak dat koemest veel voeding bevat omdat het mest heet, echter deze naamgeving komt voort uit het feit dat de koe het produceert, maar het bestaat voornamelijk uit grasresten. Hierdoor bevat koemest wel heel veel organisch materiaal, waardoor het heel geschikt is. Het bevat echter zo weinig voeding dat er ook met andere middelen bemest moet worden

 

Waaruit bestaat de plantenvoeding?

 

De belangrijkste ingrediënten van meststoffen zijn: 

 

     1. hoofdelementen (de basisvoeding voor de plant)

 

     2. sporenelementen (de groenten en fruit voor de plant, ofwel de vitamine)

 

Hoofdelementen:

 

Stikstof (N): voor de bovengrondse plantdelen, bladgroen en de vorming van eiwitten

 

Fosfaat (P): voor de wortel en bloemontwikkeling

 

Kali (K): voor de sapstroom door de plant, aanmaak suikers en stevigheid

 

Magnesium ( Mg): voor aanmaak bladgroen

 

Zwavel (S): voor de vorming van eiwitten en intern transport

 

Calcium Ca): voor neutralisator van zuren, de waterhuishouding en stevigheid celwand.

 

2. Sporenelementen:

 

IJzer (Fe): bladgroen, eiwitten en koolhydraten

 

Mangaan (Mn): celdeling, stofwisseling

 

Koper (Cu): huidmondjes, actvering enzymen

 

Molybdeen (Mo): opneembaarheid voeding

 

Borium (B): waterhuishouding in de cellen en transport

 

Silicium (Si): bouwsteen voor de celwanden

 

Zink (Zn): vorming groeistoffen zoals Auxine en Cytokine

 

Deze dienen voor weerstand en ziektewerend vermogen, optimalisatie van de stofwisseling in de plant en het hormonentransport door de plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Bit!

 

@ Appelvrouw. Het lijkt er op dat je toch een soort bodemmoeheid (of zelfs bodemziekten) voor tomaten in je kas ontwikkeld hebt of na een aantal jaren daar toch problemen mee gaat krijgen! (Ik weet natuurlijk niet of je mindere resultaten van verleden jaar daar aan liggen, maar ik heb de voorbeelden gezien...ook bij mensen die ecologisch werken...dat na 3, 4,5 jaar er toch echt problemen kwamen daardoor. Afrikaantjes werken hooguit zeer plaatselijk tegen een bepaald soort aaltje, helaas en dan moet je ook nog een bepaalde variant hebben. Rijkelijk compostgebruik kan in de kas dit effect een heel aantal jaren uitstellen/verminderen......maar eigenlijk vraag je op den duur om problemen als je geen wisselteelt toepast...of grond vervangt...of in potten met nieuwe grond teelt.

 

Ja daar kan je best gelijk in hebben en ik was al van plan om dit jaar eens een aantal potten in de te graven..tot dat doel heb ik van de winter al potten gevuld met molshoop-aarde.

Conclusie van degene die op mijn vraag reageerden is tot nu toe in ieder geval: de aarde in de kas hoeft niet vochtig te zijn omdat je niet het bodemleven en klimaat zoekt dat je in de tuin hebt..zolang je planten maar genoeg vocht krijgen uit de diepere lagen van de kas (hoe gaat dat dan als je in potten kweekt? Meer water geven dan dus waarschijnlijk?) of uit de lucht.

 

IK weet niet of ik het daar wel of niet mee eens ben en ga toch óók eens op zoek naar iemand die wel zijn kasgrond vochtig houdt en mulched in de kas..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even terugkomen op de bodemmoeheid Weknow.

 

Ik heb het er met een tomatendeskundige hier erover gehad, iemand die al jaren ieder jaar honderden tomaten teelt. Hij teelt al meer dan twintig jaar tomaten in dezelfde kas voegt ieder jaar wat compost toe maar vervangt nooit de aarde. Hij vertelde dat wat tomaten betreft er twee stromingen zijn..een van de wisselteelt, en een die juist ervan uitgaat dat je op dezelfde grond kunt blijven telen, hij voegt dus wel compost toe en in het plantgat ook extra compost en gemalen eierschillen ( of het werkt weet hij niet maar dat zou een oude truc zijn gen meeldauw in de kas).

Ik doe altijd basaltmeel en as.

 

Hij zei over vorig jaar: iedereen had een slecht tomatenjaar toch?

Enfin dat zet me weer op een ander been.

 

Hij houdt de kas ook vrij droog trouwens, maar geeft vooral in het begin van de teelt veel water rond de planten..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...