Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druivensnoei: dubbele scheuten wegsnoeien?


henkg

Aanbevolen berichten

Er komen erg veel scheuten aan mijn druif, zowel bij cordon- als bij guyotsnoei.

Alles Rondo, de twee andere rassen zijn nog niet zover.

 

2017041416470561391492185059.jpg

^ Guyot. De kleinste scheut wegsnoeien als ik er goed bij kan, ongeveer 5 cm groot is, tot aan de gesteltak?

(Lijkt me logisch, maar In Het nieuwe handboek druiven kan ik het antwoord niet vinden)

 

2017041416481880911492185051.jpg

^ Cordon. Beide laten staan, komende winter de stiftscheut geheel wegsnoeien (incl. stift), en de andere scheut terugsnoeien op twee ogen (dat wordt dan de nieuwe stift) ?

Ik heb dan per seizoen twee vruchttakken op dezelfde plek, is dat de bedoeling? (lijkt me wel, als ik Het nieuwe handboek druiven erop nasla).

 

2017041416490898301492185042.jpg

^ Guyot. Erg veel scheuten, (te? ) dicht bij elkaar. De ogen zaten nu eenmaal zo dicht op elkaar.

Om en om de scheut(en) tot op de gesteltak wegsnoeien, zodat de onderlinge afstand tussen de enkelevoudige scheuten ongeveer 15 cm a 20 cm is?

(Zeker met zo'n nog jonge stok lijkt me dat logisch, maar In Het nieuwe handboek druiven kan ik het antwoord niet vinden)

 

Als er scheuten moeten worden weggesnoeid: dat kan nu / binnenkort al, liefst bij droog weer de eerste 24 uur?

(sorry Bit, ik heb heel goed geluisterd naar je uitleg, maar met druiven ben ik nu eenmaal een absolute beginner)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zou doen.

 

Bij je 1e foto : Guyot : Ja. 1 scheut aanhouden de andere gewoon wegbreken als ze nog jong zijn, nu dus. Ik snoei dat niet omdat je dan kans loopt dat dat weer uitloopt. Ik breek dus uit ( of wrijf weg ) tot op het hout.

 

2e . Cordon. Ja, beiden laten staan. soms zijn er zelfs 3; dat is wat te veel. Wat je verder zegt bij de 2e foto is juist ja.

2 vruchttakken is ok hoor, ook zo opeen. Je kan wel beter later de trossen dunnen natuurlijk, 1 per tak bv. Anders vergt dat wel veel van je nog jonge struik. Tijdstip van dunnen is een heel discussiepunt. Té heftig uitdunnen , té vroeg, geeft herbloei, wat niks oplevert en nóg meer vergt van de plant.

 

3e foto ben ik nu al weer kwijt

 

ow ja. te veel op je Guyot. te veel scheuten, te dicht opeen ? Nee, is niet te dicht opeen. Prima zo. Je kan altijd later nog trossen dunnen. Elke tak met blad maakt suikers en maakt je struik ook weerbaarder voor later. Wordt het allemaal tóch te veel verderop in het seizoen, kan je altijd nog gaan dunnen, blad wegnemen etc.

 

ps. Mochten we nog serieuze vorst krijgen is nu niks doen overigens beter ( zoveel mogelijk groen werkt als een soort van bewolking ). Maja, krijgen we echt zwaardere vorst helpt ook dat niet meer hoor.

 

Nóg een ps: Probeer je neiging tot snoeien / wegbreken bloemen enz enz. te beperken. Het téveel aan scheuten wegbreken is ook vroegtijdig oké, maar voor de rest is druiventelen een heel extensieve teelt. Doe niet elke week een rondje met wat je nou weer kan gaan doen om het allemaal te optimaliseren. Probeer de struik ook wat te laten gaan ( wel aanbinden vruchttakken later ). Elk blad en tak wat groeit maakt de gehele struik sterker, dikker. Groei moet je niet té veel inperken / terugduwen.

Later in juni ga je es kijken wat er allemaal wegmoet, later in de zomer nog es. daarna nog es.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag ik een foto in je moestuin-update : blog/index_u-769.html , waar de Rondo 2 uitlopers heeft en er ónder ook 2. Klopt dat ? Zat daar een oog onder de bovenste ? Ik zie dat niet zo goed op die foto. Dat is de Rondo die je Guyot snoeit toch ?

Daar zou ik al het onderste weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...