Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eerste moestuin: op zoek naar gemakkelijke groenten


geertdd

Aanbevolen berichten

Dit voorjaar begin ik voor het eerst met een moestuin. Ik ben op zoek naar groenten die gegarandeerd een mooie oogst opleveren, waar je niet al te veel verkeerd mee kan doen en die niet overgevoelig zijn voor ziektes of ongedierte. Ze worden in open zand/leemgrond gezaaid. Ik heb een zaadcatalogus aangekregen onlangs en ben wat overdonderd door al de mogelijkheden. Je zet niet zomaar sla, wortelen of tomaten, er zijn telkens tientallen soorten.

 

Aan welke groenten ik momenteel zelf denk:

 

  • Radijs
  • Ajuin
  • Rode biet
  • Pompoen
  • Courgette
  • Boontjes

 

Ben benieuwd naar jullie advies. Alle tips welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend zo'n eerste keer. Ik ga dit jaar aan mijn tweede jaar beginnen. Wat mijn ervaring is...

Makkelijk: Sla, wortels (pluksla en ijssla), bieten, kruiden en ananaskers.

Moeilijk/niet te doen (voor mijn eerste jaar dan): Bloemkool, broccoli

Wat ik erg leuk vond en niet zo'n hele slechte opbrengst gaf was pepers en paprika

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Geert, ik weet precies hoe je je voelt Wat zal ik eens kiezen uit dat overweldigende aanbod....

Dit wordt mijn 3e moestuin jaar. De afgelopen 2 seizoenen werd ik erg blij van de opbrengst van de pompoenen, courgettes en komkommers. Deze nemen alle 3 wel veel ruimte in (hoewel het met de komk wel meevalt) en je hebt al gauw te veel. Maar gelukkig zijn er altijd nog mensen in mijn omgeving die ik een plezier kan doen met wat wij te veel hebben.

 

Ook goed doen de boontjes het, de winterwortelen, de pluk- en ijsbergsla, raapstelen, rucola, boerenkool, plantuien, aardbeien, groenlof, groene kool, lent-ui, venkelknol.

 

Over spinazie ben ik niet zo enthousiast, dat schoot bij mij heel snel door. Mss doe ik daar iets niet goed mee.

Verder hoor ik veel mensen over bietjes, schijnt ook gemakkelijk te zijn, maar wij houden daar hier niet zo van, dus geen ervaring mee.

 

Groetjes, Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook hier een 2e jaar.

Wat hier goed ging was

bieslook, radijs (wel in een bak niet direct in de grond), wortel, courgette, boontjes

Bij mij ging juist de sla voor geen meter, ook de rode biet lukte hier niet.

Broccoli had ik als plantje gekocht en ging redelijk goed. Dit jaar wil ik het echt zelf zaaien.

 

Denk dat je de eerste jaren vooral moet zien als ontdekken en uitproberen en zo je weg er een beetje in zien te vinden.

Het vooral niet perfect willen (helaas heb ik daar nogal last van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mijn 2de jaar in.

 

bij mij goed gelukt:

worteltjes

aardappels

dille (geen groente, maar wel erg lekker)

tomaten

erwtjes

 

mislukt:

paprika (lukt bij mij niet zonder kas)

komkommer (lukt bij mij niet zonder kas)

zaai uien. (waren veel te klein, maar wel lekker. ik had net genoeg voor 5 toastjes met filet americain )

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen direct antwoord op je vraag maar wel een suggestie: teel gewoon wat je leuk lijkt, uit de catalogus wat je aanspreekt en leer daar het eerste jaar van. Op internet en in boeken is vaak per groentesoort uitgebreid beschreven hoe je ze het best kan telen.

 

Ik begrijp dat het lastig is om een keuze te maken met tientallen verschillende tomaten en wortelrassen. Kijk bij tomaten eens naar het formaat dat je wenst (kleine tomaten, vlees tomaten etc.) en bij de wortels, bietjes, sla kijk je o.a. naar het zaaitijdstip (sommige rassen doen het beter in het voorjaar, anderen weer beter in de warme zomermaanden). Voor de ajuin wil ik je de tip meegeven om te kijken naar pootuitjes in plaats van zaden.

 

In principe is alles wat in de catalogus staat goed zaaigoed. De verschillende eigenschappen van de rassen maakt het juist mogelijk om iets naar wens te kiezen. Simpel gezegd zijn het vooral de zaaitijdstippen (sommige rassen doen het beter in het voorjaar, anderen weer beter in de warme zomermaanden) en jou eigen voorkeur (bijv. formaat, groeiwijze) die doorslaggevend zijn. Over andere dingen zou ik me het eerste jaar nog geen zorgen maken, een eerste jaar is om te leren en te verbeteren.

 

Bedenk ook, wat bij de één goed/makkelijk gaat, groeit bij de ander slecht/moeilijk. Radijs is een mooi voorbeeld, wordt door veel mensen als zorgeloos omschreven terwijl er hier op het forum regelmatig berichten zijn dat de oogst mislukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de inspiratie! Ik ga inderdaad voor een groot stuk gewoon zelf moeten experimenteren. Het is duidelijk dat wat bij de ene niet lukt, bij de andere wel succes heeft.

 

Op basis van jullie suggesties denk ik dat ik wortels toe ga voegen aan mijn lijstje.

 

Komkommers lijken me ook wel tof. Die zou ik dan nu al voor moeten zaaien eigenlijk. Gewoon binnen in een potjes potgrond? Zal er eens wat over opzoeken. Kan ik ook nu alvast effectief beginnen met iets in plaats van maar te wachten op de lente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommers lijken me ook wel tof. Die zou ik dan nu al voor moeten zaaien eigenlijk.
Dat zou dan gelijk de eerste beginnersfout zijn die je had kunnen maken Geert . Komkommers kun je het best half april binnen in een potje zaaien . Eén plant per potje. Het is een snelle groeier en de exemplaren die je half april zaait zijn ruim op tijd om ongeveer half mei buiten uit te planten. Eerder uitplanten is af te raden want komkommer is extreem gevoelig voor nachtvorst.

 

Als je nu komkommers zaait worden het lange iele sukkelaars waar je een hoop werk aan hebt en die wat kwaliteit betreft niet zullen kunnen tippen aan de half april gezaaide exemplaren.

 

Wat voor de komkommer geldt gaat ook op voor de courgette en pompoen die op je lijstje staan. Het is allemaal famile van elkaar.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardbeien (als je ze graag lust) horen in iedere tuin thuis vind ik. Je hoeft er werkelijk niets aan te doen, en kunt heerlijk snoepen tijdens t tuinieren! (wel goed afdekken tegen de vogels!)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tipz allemaal...

 

Maar niemand heeft het over het woord "gegarandeerd".... Oftewel... zíjn er garanties in het moestuingebeuren....?

Quote:

"Ik ben op zoek naar groenten die gegarandeerd een mooie oogst opleveren, waar je niet al te veel verkeerd mee kan doen en die niet overgevoelig zijn voor ziektes of ongedierte."

 

Bovenstaande komt uit je openingstopic... en ik struikel dan een beetje over het woord "gegarandeerd"... want dan denk ík gelijk aan ál die omstandigheden waar je geen invloed op hebt (regen, droogte, slakken e.d.) en je oogstopbrengst beïnvloeden... Nix geen garanties...

 

Eeh... in mijn moestuinjaren (wie weet is het elders anders) heb ik in ieder geval geleerd dat er géén garanties zijn.... geen zekerheden... Ondanks álle goede bedoelingen, goede voorkweek, goede bemesting... en al wat al dies meer zij....

 

Dus.... verzekerd van een mooie oogst..... poehee... dat is wel een hoog streven..

 

Maar... gelukkig kunnen de mensen op dit forum wel hun favoriete soorten met je delen...

Maar.. helaas.. dan nog geen garanties...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal gelijk Erny!

Elk jaar zijn er weer andere gewassen die het erg goed doen, of die juist helemaal mislukken.

Boontjes zijn erg makkelijk, maar als je last hebt van konijnen, komen ze niet verder dan net boven de grond

Radijsjes schijnen ook erg makkelijk te zijn: radijsjes-moeilijk-t6364.html?

En aardbeien, ook erg makkelijk! Maar moet je kijken hoeveel topics er over zijn: aardbeien

En zo kan ik nog wel even doorgaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere groente moet je wat aandacht aan besteden. En voor iedereen is anders wat een makkelijke groente is. Dat moet je toch zelf bepalen. En de garantie dat het een mooi gewas oplevert ligt ook deels aan jezelf hoe jij het verzorgd. Maar natuurlijk ook afhankelijk van het weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet niet zomaar sla, wortelen of tomaten, er zijn telkens tientallen soorten.

 

Aan welke groenten ik momenteel zelf denk:

 

  • Radijs
  • Ajuin
  • Rode biet
  • Pompoen
  • Courgette
  • Boontjes

 

Ben benieuwd naar jullie advies. Alle tips welkom!

 

ik ben eigenlijk nieuwsgierig of je de soort bedoelde....

zo ja, hier volgen mijn tips:

 

Radijs: elke soort wil wel. zaai ze niet te dik en ge zult oogsten

 

Ajuin: vooral niet het eerste jaar zelf zaaien. koop over een paar weken gewoon plantuitjes. zaaien doe je later maar, als je groot bent

 

Rode biet: Bulls blood doet het hier altijd fantastisch. mooie zoete biet! het mooie rode loof kun je ook gebruiken voor door de sla. schiet niet snel door.

houd wél van lekker losse grond.

 

Pompoen: als je ze wilt opeten dan zou ik de uchiki kuri aanbevelen. een prima eetkwaliteit, uitstekende opbrengst (wel veel voeding geven!) en je kunt hem ontzettend lang bewaren.

als je graag enorme haloweenpompoenen wilt kweken denk ik aan de atlantic giant. die kunnen echt enórm worden.

 

Courgette: tot nu toe heb ik zo'n tien soorten uitgeprobeerd. bij elke soort kwam ik tot één conclusie; ze geven veeeel te veel vruchten! vorig jaar had ik ook een gele ronde courgette. erg mooi maar ik kon er niet tegenop eten...

de gele lange soorten willen trouwens iets minder goed.

 

Boontjes: wat wil je? sperciboontjes? snijbonen? tuinbonen? groene, gele of paarse? witte of bruine of juist gekke kleurtjes (droog)boontjes? klimmende of lage? er is nogal wat keus...

voor Sperciboontjes is de dubbele witte stamboon wel een aardige keus geloof ik maar ik heb zelf altijd gele boterbonen. lekker mals!

verder heb ik stokspeciebonen... de vesperal of pastoral. ze geven een goede oogst, fijne smaak en de pastoral bloeit ook nog eens mooi paars.

als snijboon raad ik je aan: de pronkboon. ook al regent het steeds, de (rode) pronkboon doet het altijd prima . wel jong oogsten anders worden ze taai en krijgen ze een draad.

Tuinbonen: bah bah bah! die grote vind ik góór! dus heb ik zelf een dwerg variant. geen idee wat voor merk...er is ook een rood(roze)bloeiende soort. ruikt lekker en is ook nog eens mooi om te zien. kweet alleen niet hoe die smaakt (de grote zijn volgens mij allemaal bah bah bah)

omdat wij hier niet zo van droogbonen houden heb ik daar tot nu toe maar weinig van geprobeerd. wél heb ik de aparte soortjes gehad en deze zijn goed bevallen: heilig boontje, kivitsboon en orca(of jing/yang)boon. dit jaar hoop ik meer 'oude' rassen te telen.

voor een multi-inzet bare boon: de Flageolet. je kunt hem jong als sperciboon eten, als verse dop-boon en als droogboon.

 

nog één ding dat (bijna) gegarandeerd een leuke oogst oplevert maar niet eens op je lijstje voorkomt; snijbiet! dat wíl hier niet eens mislukken!

 

als je wortelen gaat proberen: probeer resist-a-fly eens...ik vond het een prima wortel en je hoeft je niet eens druk te maken om die rot-wortel-vlieg

maak je grond wél heel goed los en bemest beslist niet! anders krijg je vertakte wortelen...

 

nog één note: het is mij opgevallen dat aparte en gekleurde soorten groenten vaak wat minder goed groeien...maar zoals alles hierboven zijn dat mijn eigen bevindingen.

 

veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, voor het eerst een moestuin. Ik zou vooral gaan voor wat je zelf echt lekker en leuk vindt en gewoon maar uitproberen. Want wat eerder al werd genoemd; wat soms als makkelijk bekend staat mislukt (zo zijn bij mij radijsjes nooit een succes) terwijl andere dingen weer prima lukken. Als je wat variatie in je tuin hebt en je vooraf inleest wanneer je wat moet zaaien en wat de ideale omstandigheden zijn, dan heb je vast succes. En met de succesnummers ga je volgend jaar verder en dat breidt je dan weer uit met dingen waar je nieuwsgierig naar bent...

 

Mijn tip: begin niet te groot voor je eerste moestuinjaar. Het is leuker wat kleiner te beginnen en dat het werk te overzien is, dan dat je het gelijk grootschalig aanpakt en halverwege het seizoen steeds meer op gaat tegen die hele moestuin. Ik denk dat je slagingspercentage dan ook groter is (omdat je tijd hebt voor de verzorging).

 

(Overigens vind ik zelf aardappeltjes erg leuk in de tuin, en superlekker. En vaste planten zijn vaak ook makkelijk - ik weet niet of je ook interesse hebt in fruit, maar van aardbeien, frambozen etc. heb je weinig werk en veel plezier).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...