Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogde soepgroenten enzo.


jootje

Aanbevolen berichten

Afgelopen tijd leuk gespeeld. Soepgroenten gedroogd in het Bohman droog apparaat. Duurt langggg... voordelig? Nee....dat denk ik niet, maar leuk is het wel. In de pot zitten een kilo wortelen, een kilo prei, een halve bleekselderij en een hele bloemkool.

En verder veel courgette en augurken in zoetzuur ingemaakt. 15aug2013-008-Medium33861376770147.jpg15aug2013-009-Medium27331376770162.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Traag, maar leuk. Staat in de schuur. Ben nu orei aan het doen, mag er zo uit. Morgen de rest van de prei. Kruiden gaan ook goed. Chapignons had ik gedaan, maar in verkeerde pot gedaan, kwam dus vocht bij, en werd vies. Nog es op nieuw doen als de champignonnetjes in de aanbieding zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het ruikt zo lekker!

Het een gaat sneller als het ander. Maar bv de wortels hebben er toch wel een uur of 8 ingezeten.

Prei duurt een uur of 6. Kruiden zijn met een uur of twee droog, ligt er aan welke.

Ik zet het apparaat in de schuur, en ga steeds effe kijken, de schalen verwisselen, de onderste drogen het snelst.

Het is geen goedkope oplossing ofzo, maar wel erg leuk! En makkelijk, die pot soepgroenten. Heb nu ook de laatste prei gedaan. Ga ik gebruiken om steeds een handje in een roerbakkie ofzo te doen.

Ik wil nog champignons gaan drogen, en straks peren schijfjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, jootje, hier helemaal enthousiast geworden door je mooie post...

 

vandaag een droger gebouwd met een spiraal uit een oude straalkachel, een lange pc ventilator, een dimmer en wat rekjes van tuinhek de matjes van de Action (dank voor de tip Erny?!?) en een boel hout en wat laatste vakantie...

 

de dimmer zit op de ventilator en de spiraal dus alsie dimt heb je minder warmte en minder luchtstroom; er moet nog een beveiliging in tegen te hoge temperatuur uit een oud koffieapparaat (schakelt uit bij 60 graden)

 

ben nu aan het uitproberen, op 300 W geeft ie op 5 rekjes van 35x 30 cm een gemiddelde temperatuur van 40 graden met een beetje luchtstroom, lijkt wel ok dus vannacht gaat er een vijftal laagjes prei wortel bloemkool selderij in

 

edit: getverdie, mooie fotoos gemaakt, kan ik ze niet uploaden... ...niet met IE, niet met Firefox, maar wel met Chrome wtf!

 

P821096422511377108347.jpg

kastje van spaanplaat met spuitverf

P821096832331377108510.jpg

ff checken, de moeite waard zoeen meter

P821096546591377108513.jpg

rooster van de Gamma, ver open = veel lucht -= iets lagere temp

P821096623971377108516.jpg

roze voor de vruchtjes..., rechts lege vakjes voor leuke dingetjes

P821096767101377108520.jpg

nog niet helemaal veilig maar dat komt goed, denk ik

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Ik ga duimen dat het lukt! Als je dat alles straks samen in een pot hebt, dat ruikt zo lekker! Ruikt naar zaterdagmiddag thuis....vroeger! ( voor mij dan!) wel een goed afsluitbare pot nemen, zoals een weckpot. Had champignons gedroogd en in een plastic voorraadbus gedaan met deksel, maar was niet luchtdicht genoeg blijkbaar. Dan worden ze zacht, komt er vocht bij, en dan gaat het mis! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Ik ga duimen dat het lukt! ... Succes!

 

Gelukt! duurt langgg inderdaad, na 8 uur op 350W zijn de wortelschijfjes, de stukjes ui, prei en de bleekselder droog, de courgettereepjes ook maar daar blijft niet veel van over. Het traytje met de kruidenblaadjes ging veel sneller, een uurtje of twee.

Ik ben begonnen met ongeveer 1 kg natte groente totaal en heb maar enkele tientallen grammetjes over.

De halve pruimen die erbij lagen zijn wel dikkig/kleverig geworden maar nog lang niet droog genoeg denk ik.

 

Bij die 350W wordt de warmste plek vlak na de spiraal een graad of 50, de vochtigheid van de lucht is beneden de 10% (lager gaat mijn metertje niet)

 

Ik heb overdag gedroogd in onze schuur, die wordt dan zelf al lekker warm en droog omdat het dak uit doorzichtig golfplaat bestaat en er grote ramen in zitten.

 

Zou je het droogproces trouwens niet wat sneller kunnen laten lopen door alle stukjes eerst even tussen twee lagen keukenpapier te klemmen? Zoals vroeger in je herbarium bij biologie? Dat ding heb ik nog ergens liggen...

 

tadaaaa...

 

P8230969k88311377248144.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, heerlijk, of ons mams zaliger weer een pan groentesoep had gemaakt

 

pruimen zitten nu op 14 uur...langggggggg

 

de blauwe bessen zouden er zo in kunnen volgens Marmelot maar die drogen voor geen meter, schilletje denk ik

 

tomaatjes gaan prima, uienringen ook, snijbonen ook trouwens (ben benieuwd hoe dat smaakt na opnieuw bewateren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

handje droogspul in de bloemkoolsoep gedaan, heerlijk, smaakjes goed terug te proeven

handje droogspul in een omelet gedaan, was iets te droog, dus volgende keer even inweken in een slokje melk

snijbonen ingeweekt en 12 min gekookt: prima

 

knoflookschijfjes gedroogd, ok

courgetteschijven gedroogd, ok, smaakt naar niks zonder kruiden, dus kerrie erbij gedaan

pruimen gedroogd na iets te lang in heet water = jam geworden = helaas pindakaas

morgen proberen we de groentechips te maken (een eurootje of 6 in de winkel...een centje of 70 bij de RobO... ) eerst wat drogen en dan afbakken in de oven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je het droogproces trouwens niet wat sneller kunnen laten lopen door alle stukjes eerst even tussen twee lagen keukenpapier te klemmen?

 

Bij de tomatenschijfjes heb ik dat inderdaad even gedaan.....beide papieren waren kletsnat....scheelt echt wel een uur drogen.

 

Ben benieuwd naar je groentenchips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

chips gemaakt van courgette en wortel, niet bijzonder lekker, beetje vettig

 

eerst plakjes van 0,6 cm gedroogd tot halfdroog, toen in de olie gebakken tot crispy

 

ik denk dat ik ze te koud heb gebakken en te lang heb laten liggen na het bakken

 

volgende ronde probeer ik biet en pastinaak dat lijkt me smakelijker, zet een therrmometer in de olie (minmaal 170 graden) en eet ze meteen op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flinterdun, besprenkelen met olie en zout is een tip die ik vond op http://www.uitpaulineskeuken.nl/2013/01/gezonde-snack-groentechips.html

 

óf Verwarm de groenten 3 tot 5 minuten in de magnetron op 600 Watt gevonden in http://www.vriendin.nl/slank-gezond/koken/2971/slanke-snack-knapperige-groentechips

 

Ik ga mee experimenteren

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die magnetronmethode is geen succes....vandaag uitgeprobeerd met flinterdunne courgette slices.....yuk...en niet crispy.....

Na 1 minuut op 600 watt was de hele magnetron al nat dus er komt nog genoeg vocht uit die flinterdunne schijfjes Robo.

 

daarna in de olie gebakken....ook niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jootje ik ben nu bezig met het drogen van prei ik heb de prei eerst gesneden en gewassen uiteraard en de rekjes van het apparaat ermee gevuld.

De rest in een zak in de koelkast gedaan om te bewaren voor de volgende droogronde.

Hoelang heeft het dan geduurd om een kg prei te drogen volgens mij ben je daar wel een weekje zoet mee of zie ik dat verkeerd?

En dan nog de wortels enz! Dan ben je wel een maand bezig?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelsientje,

De prei deed er een uur of 6 over, de wortels een uur of 8. Dan had ik alle vijf de mandjes vol. Af en toe even omwisselen. De onderste drogen het snelst.

Ik heb wel beide groentes eerst geblancheerd en goed uit laten lekken daarna. Ook heb ik het wit en het groen van de prei apart gedroogt. ( stond in mijn boekje, die wijsheid had ik niet van mezelf!)

Succes en volhouden hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jootje,

 

Ik heb net even gekeken en de prei is na twee uur al goed gedroogd heb het niet geblancheerd.

De mandjes heb ik niet bomvol met stukjes gedaan ik weet natuurkijk niet hoe vol jij je mandjes hebt gedaan, maar ik heb er zo ongeveer drie handjes vol ingelegd totaal dus.

Blancheren is volgens mij niet nodig

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...