Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Plaats hier alle vragen, tips en berichten over groente
permanatuurtuin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (52)
Woonplaats / locatie: Hulsberg

Re: Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Berichtdoor permanatuurtuin » Ma 22 Mei 2017, 17:09

Op internet worden tainung, purple... best goed beschreven. Sommige rassen zijn pas te kort op de markt, dus hier kan ikzelf niks over vinden. Vreeken heeft een wisselende kwaliteit, dus ik probeer Vreeken te vermijden waar mogelijk (besteed er nog een paar honderd euro per jaar). Hetzelfde geldt helaas ook voor Deaflora in Duitsland. Ik weet niet of ik ze op de juiste wijze teel (eerste jaar), maar ik teel hoe dan ook niet regulier, dus mijn opbrengen zullen hoe dan ook niet vergelijkbaar zijn met mensen die kunstmest gebruiken. Ik denk wel dat de voedingswaarde per gewicht hoger is, maar die kan ik niet meten en vergelijken. Er zijn genoeg onderzoeken die aangeven hoe arm aan voedingsstoffen onze groenten vandaag de dag zijn.

Ik zal wel posten welke opbrengst ik krijg. Ik geef ze wel gecomposteerde koemestkorrels en misschien leg ik nog wat mulch rondom de planten.

Frans
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Limburg Nl

Berichtdoor Frans » Wo 24 Mei 2017, 23:26

Vandaag in totaal 7 planten in kuipen in de kas gezet. Het valt op dat de plantjes afkomstig van de paarse zoete aardappel klimmers zijn terwijl die afkomstig van de oranje zoete aardappel compacter blijven.

Van de 4 planten in deze kuip zijn er 3 van paarse afkomst en vanwege hun klimneiging heb ik ze aan draad gezet.
Afbeelding

Onderstaande planten zijn allemaal afkomstig van de oranje zoete aardappel.
Afbeelding

Ook heb ik nog wat planten in de vollegrond gezet. Allemaal paarse klimmers vandaar dat ze aan draad staan.
Afbeelding

Misschien doe ik er juist verkeerd aan met het aan draad zetten. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de uitlopers , wanneer ze over de grond kunnen kruipen , gaan wortelen en daardoor mee helpen aan de opbrengst. Zoiets wat ook een pompoen doet die vanuit de oksels van zijn bladeren extra wortels de grond in laat gaan die de plant meehelpen. Ik heb nog een paar 'klimmers' over en die wil ik zonder steunmateriaal in de grond zetten zodat ze wel moeten gaan kruipen. Ik ben benieuwd of er straks wat opbrengst betreft tussen klimmers en kruipers verschil zal zijn.

Alle paarse plantjes zijn afkomstig van één moederknol. Dat ding heeft er echt idioot veel geproduceerd. Na er verschillende keren van geoogst te hebben, tot hij helemaal kaal was , speelde hij het klaar om toch nog weer ruim uit te lopen. Ik wil er nu geen stekken meer van oogsten maar de knol met uitlopers en al uitplanten. Er kan dan mooi vergeleken worden of er verschil in opbrengst zal zijn (aantal en grootte) met de planten afkomstig uit stek.
Afbeelding

Frans

Berichtdoor Frans » Di 30 Mei 2017, 20:53

Ik moest nog 5 zoete aardappel plantjes in de vollegrond zetten en dat heb ik vandaag gedaan. Eén van de plantjes is afkomstig van een oranje zoete aardappel , de rest zijn paarse exemplaren.

Tot mijn stomme verbazing bleek het plantje afkomstig van de oranje zoete aardappel al bezig met het laten groeien van een nieuw knolletje. Ik ben dus nu al verzekerd van de oogst van minstens één zoete aardappel aan het eind van het seizoen. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De 5 planten zijn parallel gezet aan de al eerder aan draad gezette zoete aardappels

Afbeelding

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (201)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 05 Jun 2017, 09:19

Mooie foto's Frans! Grappig, zo'n kleine aardappel al in het potje.

Ik had nog zo'n paarse knol, die nix leek te doen maar toch was geworteld en daarna een ieniemienie uitlopertje liet zien maar die verdroogde en daarna wou ik em van de week echt weggooien en toen zag ik ineens een goeie uitloper! :roll:

Afbeelding

(deze zijn allemaal oranje:)
Verder staan er wat in de vollegrond, die in het midden is de knol zelf, waar ik steeds de stekken van nam.
Afbeelding

Dan staan er nog wat in een grote pot (die ik in mijn glazen kas kan zetten als het kouder gaat worden eind van het seizoen) :
Afbeelding

En 3 stuks (waarvan 1 heel klein) in de tunnelkas:
Afbeelding

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (221)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Ma 05 Jun 2017, 09:35

Als ik zo lees dan worden de planten door de een wat dichter bij elkaar gezet dan bij een ander. Ik heb zelf ook geplant op twee verschillende manieren: Eén plant is in zijn geheel in de bak gegaan en de andere bestaat uit 4 slips die ik in een vierkantje dicht bij elkaar heb gezet. De planten staan in een grote stenen bak buiten voor de kas waar het ook wat warmer is. Er staat ook een druif geworteld in die met een buis de kas ingroeit. Beide planten zelf getrokken van biozoeteaardappel.
Foto`s volgen
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Oude blog: http://www.bloggen.be/appeljam
Nieuw blog: http://appeljaminfrankrijk.blogspot.fr/

Frans

Berichtdoor Frans » Ma 05 Jun 2017, 10:44

Ik ben benieuwd naar je foto's Jet.

Wisten jullie al dat de zoete aardappel na het oogsten (i.v.m. zijn celstructuur moet dat gebeuren vóór de grondtemperatuur onder de 10°C zakt) nog een speciale behandeling nodig heeft om hem lang houdbaar te maken en beter van smaak te laten zijn ? Een week lang moeten de zoete aardappels opgeslagen worden bij een temperatuur van bijna 30° C in een omgeving met een hoge relatieve vochtigheid. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet , ik ben wel al aan het piekeren voor een oplossing.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (201)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 05 Jun 2017, 11:02

Ja dat las ik Frans. Redelijk lastig en ik hoop dat dat alleen voor fijnproevers is? Dat de smaak dan beter/voller wordt, maar dat ie zonder die behandeling ook heel goed te eten is?
Ik wil hem sowieso in het zand bewaren, dus dan is ie volgens mij ook lang bewaarbaar?

Luig81
Woonplaats / locatie: Enkhuizen

Berichtdoor Luig81 » Ma 05 Jun 2017, 11:13

Afbeelding
Mijn best gelukte bataat van dit jaar
In een grote pot nu in de kas

Voor bewaringstip helemaal terug naar pagina 1 van dit draadje ;)

Die Niels
Woonplaats / locatie: Arnhem

Berichtdoor Die Niels » Ma 05 Jun 2017, 14:37

In de vroege lente heb ik zoete aardappels van de bio supermarkt in een glas water gezet. ik heb er nu 2 in een pot staan.

De knol die ondersteboven in een glas stond groeit sterker, de uitlopers groeien beter als ze vanonder de grond komen dan wanneer ze bovenop de "pootaardappel" staan

Afbeelding

permanatuurtuin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (52)
Woonplaats / locatie: Hulsberg

Berichtdoor permanatuurtuin » Di 06 Jun 2017, 10:47

De zoete aardappels bij mij zijn flink aan het groeien. Iedere plant heeft al meerdere zijvertakkingen en ze beginnen al uit de bakken te kruipen. Ik moet nog kijken of ik ze in de tunnel laat staan, omdat ze de tomaten en paprika's niet de in de weg moeten zitten. De warmte heeft ze in ieder geval goed gedaan. Alle planten zijn op het moment rond de 0,5m2. Bij mijn seizoen plaats ik aan het einde van de week foto's. We geven ze geregeld water en het is warme drainerende grond. Ik denk dat ze het goed gaan doen.

Ik ga onze zoete aardappels in de kas laten afrijpen. Zolang de zon schijnt is het er ook in oktober nog 30 graden.

Terug naar “Groente”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.