Helly's uitbreiding in 2012

<<

Helly

Woonplaats of Regio: Kampen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht di 24 jan 2012, 13:07

Helly's uitbreiding in 2012

Ja, we gaan maar s beginnen aan een eigen topic hier op de afdeling.

Ik heb inmiddels een tuinplanning gemaakt in een excel, en met dank aan Birgit (Kruidje) staat t nu hier :D :

Afbeelding

Mijn oppervlakte aan bakken en potten wordt uitgebreidt. Van 1 bak 1.20x1.20 en 1 bak 0.65x0.65 gaan we naar een flink aantal bakken op 30 cm hoogte door bijna de hele achtertuin waar geen paden liggen. Uiteraard moeten er paden tussen, die ik al heb mee berekend. Mijn pa gaat binnenkort bezig om die bakken te maken.
Er komt een trellis-achtig iets te staan bij de bak voor de bonen, erwten en peulen. Die knutselen we zelf wel in elkaar. Ga geen duur trellis kopen. Ik wil ook een pergola achtig iets boven de achterste rij bakken zodat ik er planten in kan laten klimmen en er misschien wat bakken aan kan hangen. Je raad het al, mijn tuin is/wordt puur praktisch ingericht. Van bloemetjes en sier tuinplanten kan je nu eenmaal niet eten. Dus dat is mijn doel -> een geheel eetbare tuin (al gaan we niet aan de bomen knabbelen :sick: die blijven wel staan voor oa. de vogeltjes).
Verdere nieuwe planning die te zien zal zijn in het excel: de Tayberry gaat naar de achterkant van de fruittuin en wordt geleid langs de schutting, een herindeling van de halve fruittuin. Liefst wil ik ook meer bosbessenstruiken daar en meer aarbeien. Die komen ook in bakken aan de schutting te hangen, net als grote blikken met (keuken)kruiden. Dat scheelt veel aan ruimte. Onder die blikken kan ik dan wat schaduwgroenten in bakken/potten zetten zoals pluksla, kropsla en andijvie.
Er komt een geleiding van de hopplant richting de schuur, en ik zou dat ook willen met mijn framboos, want dat worden ook aardige stengels. Ik kan maar beter een to-do-list maken hier onderaan en dan afstrepen wat ik elke keer heb gedaan :roll:
Nou je merkt t vanzelf als deze reaktie steeds verandert ;)

Foto's van hoe t er nu uit ziet volgen. Ik ben nu druk met t losmaken van de ondergrond en t indelen van paden ertussen.
Ik wil mijn paden bedekken met stro, zodat dat kan worden platgetreden als we daar eenmaal bezig zijn en dat zo doende kan composteren. Mocht dit niet zo goed zijn in de tuin, graag laten weten! Ik wil dat stro namelijk ook tussen t compost en door de grond doen zodat het wat luchtiger wordt. Nu is mijn tuin te veel platgetreden het afgelopen jaar en dat kunnen we merken aan een klei-achtige grond. De bedoeling is dat ik gelijk zo'n grote baal bij de Kinderboerderij kan ophalen. Kan ik er even mee vooruit.

Mijn zadenlijst tot nu toe:

Spinazie reuzenblad
Doperwt
Paprika
Courgette
Zomer en winter wortelen
Raapsteeltjes
Veldsla
Bieten
Boerenkool
Spruitkool
Augurken
Rucola
Prei
Komkommer
Uien
Bosuien
Chinese kool
Stampeul
Stamslaboon
Andijvie
Paksoi (groot en klein)
Verschillende soorten tomaten
Kropsla
Pompoen
Broccoli
Plukslamix
Stokbonen
Eeuwige moes

Basilicum
Citroen eucalyptus
Russische dragon
Citroen basilicum
Bieslook
Peterselie
Snijselderij
Valeriaan
Kamille
Eucalyptus

Tagetes
Goudsbloemen
Oost-Indische kerst

Gewone aardbeien
Alpenaardbeien

Taugé
Mosterdkers

Nu verwacht ik van sommige kruiden dat het wel moeilijk zal zijn ze op te kweken, maar ik kan t altijd proberen. Ik heb er maar een paar zaadjes van dus het is een experiment.

Wat ik nog vergeten ben te melden.. in de voortuin ga ik ook potten en bakken neerzetten voor (nog meer) schaduw-liefhebbende groentes en wat eetbare bloemen, lijkt t daar ook wat fleuriger :D
Laatst bijgewerkt door Helly op vr 27 jan 2012, 18:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Good things come in small packages
<<

Rantje

Woonplaats of Regio: Nederland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (57)

Bericht di 24 jan 2012, 22:00

Re: Helly's uitbreiding in 2012

Klinkt goed!!!

Hihi hoeveel vakken ga je nu maken/krijgen?
Ook een leuk lijstje hoor :thumbup:

Ben erg benieuwd naar foto's.... gister aan opa laten zien hoe ik m'n rasters wil, die foto van jou had ik even opgeslagen op de PC :D

In de achtertuin komen ook wat bakken, die zijn bedoeld voor bloemen...hihi ik denk dat er weinig bloem gaat komen hoor :mrgreen:
Wel veel meer schaduw daar en er moet nog iets van fruit in maar ben even gestopt met zoeken daarnaar....pfff mijn hoofd loopt over met van alles, kan het niet meer onthouden en schiet volledig in de stress iedere keer :oops:

Ik hoop dat je tekening snel te zien is, wil wel zien wat voor indeling het gaat worden!!!

Succes!!!!!!!!
<<

Dennis29

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht wo 25 jan 2012, 08:31

Leuk lijstje!
Alleen de eucalyptus is misschien een beetje moeilijk om boven de grond te krijgen. Verder staan er geen moeilijk kiemende dingen tussen.
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Bericht wo 25 jan 2012, 09:28

Ik vond de eucalyptus juist heel makkelijk. Had verwacht dat het moeilijker zou zijn.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

Helly

Bericht vr 27 jan 2012, 18:22

Jorieke, je eucalyptus staat hier zelfs nog in de tuin. Als nieuw! :D
En dat met een paar nachten een paar graadjes vorst.

Inmiddels heb ik een bio knoflookbol opgedeeld in teentjes en heb ik die in een pot geplant. Een experimentje. Ik wil s kijken of er wat uit komt. Heb de pot in de schuur staan zodat het niet direct te koud kan worden. Hopelijk helpt dat.
<<

wesleyb

Woonplaats of Regio: Handel-Nrd-Brabant

Bericht vr 27 jan 2012, 19:22

Helly, hoe heb je dat precies in excel gedaan?
<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)

Bericht vr 27 jan 2012, 20:41

Helly, je tuin is te breed. :lol:
<<

Helly

Bericht zo 29 jan 2012, 18:11

Wesley, vraag t Kruidje ;)

Birgit, hoezo is mijn tuin te breed? :think:
Ik zie net dat ik een selectieveld er in heb staan (grijs over bruin). Vergeten op te letten voor ik t heb verstuurd.
Zou je ook mijn voortuin nog als afbeelding kunnen maken?
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht zo 29 jan 2012, 19:18

Leuk Helly, succes dit seizoen!
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)

Bericht ma 30 jan 2012, 12:12

Ja, natuurlijk ;)

Je tuin is te breed omdat het plaatje dan zo klein moet :lol: Nee, hoor. Wees blij dat je een tuin met zo veel mogelijkheden hebt!
Volgende

Keer terug naar Moestuin Seizoen 2012 eerste helft

Deel dit bericht:

|  |