Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staat de knoflook erbij 2015-2016


MartinH

Aanbevolen berichten

Ook voor het komende seizoen start ik dit topic weer op. Natuurlijk staat er nog geen knoflook in de tuin, maar wel heb ik vast heuveltjes gemaakt waar de knoflook in komt te staan. Dit is natuurlijk nog niet genoeg, denk dat er nog zo'n oppervlakte bij komt. Dit jaar heb ik ze afgedekt, vooral om onkruidgroei tegen te gaan. Het is vrij dun papierachtig spul, maar dan wel wat sterker. Ben benieuwd of het onkruid hier niet doorheen prikt.

Half oktober gaat hier de knoflook de grond in.

 

2015092116493260781442945196.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren vast 3soorten gepoot. 1 soort uit Italie kreeg al uitlopers en ik heb op de tuin een Morado (?) en een Vallelado(?) Ik tuinier dus onder glas ( gewoon voor de duidelijkheid)

Rond 10 oktober gaan de volgende soorten ook de grond in:

Rode uit Frankrijk (naam onbekend)

Witte uit Spanje (naam onbekend)

Witte uit Frankrijk (naam onbekend)

 

En de onderstaande gaan erin als ik ze binnen heb.

Purple glazer (leven van het land)

Simonetti (leven van het land)

Uzbek turban (leven van het land)

Bzenc (leven van het land

Siberian (leven van het land)

Won ha (leven van het land)

 

En als het goed is tenen olifantenknoflook die ik met Ciska ruil en broedbolletjes van Jorieke

 

Heel spannend vind ik het! Het wordt de tweede keer knoflook poten voor mij, maar van de eerste keer heb ik nooit wat gezien ( die had ik begin juni in de grond geduwd toen we net ons kaveltje hadden)

aangepast door Gast

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo veel verschillende soorten seg. En dat voor een beginnen moestuinier

Ik heb zelf op een plaatselijke boerenmarkt een vol pootgoed gekocht , geen idee welke soort. Het is de eerste keer dat ik knoflook ga poten.

 

@MartinH : zet jij 1 rij op zo een rug of 2 rijtjes naast elkaar ?

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Marado is denk ik de Morado. En de Vallelado wordt ook wel de Valverde genoemd.

 

Je bent er lekker op tijd bij.

 

Ik loop alweer achter op schema met het bouwen van de nieuwe knoflookbak. Het was er veel en veel te nat om iets te doen. Hopen op mooi oktoberweer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ongeduldig Erny haha... Ik wil nu mijn eigen spullie zaaien, planten, poten en niet de gekochtejemoetmaarafwachtenwathetechtis spul.

Maar ik heb maar 3 soorten erin zitten hoor! (valt mee )

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes, vandaag de knoflook van levenvanhetland binnen gekregen. Dit jaar heb ik de volgende soorten besteld

 

- Maxatawny

- Siberian

- Transylvanian

- Simonetti

- Wonha

 

Van m'n eigen oogst gaan de volgende soorten weer de grond in:

 

- Korean Red

- Oosterdel

- Valverde

- Cherokee

- North #3

- Purple Glazer

 

En dan nog de Rosso di Sulmona die ik dit jaar uit Italië heb meegenomen.

 

Al met al genoeg knoflook om de vampieren uit m'n tuin te houden

 

@Tikketim: Ik denk dat ik er twee naast elkaar zet, de ruggen zijn nogal breed uitgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zin in!! Ik heb tot nu toe de volgende soorten die 10 oktober de grond in gaan:

 

Olifantenknoflook

Franse knoflook paars ( soort onbekend)

Rose de Lautrec ( gekocht in Frankrijk dus ze gaan als Lautrec de grond in )

Sulmona 5 bollen

Valverde 5 bollen

Oosterdel 8 bollen

Purple haze 3 bollen

Siberian 5 bollen

Guatemalan Ikeda 3 bollen

Polen 3 bollen

 

 

En nog een vijftal soorten waar ik de naam even niet van weet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Van de oogst 2014-2015 was ik een paar bollen kwijt van de 'ajo spring verde'.

Inmiddels hebben ze zich verraden Ze zijn prachtig uitgelopen. Nu even met een stevige pol in een net gewied stuk gezet. Daar gaat dit weekend paardenmest op en dan haal ik alles voorzichtig uit elkaar. Sowieso een stuk of 20 tenen meer dan ik al klaar had liggen

 

image93301444129124.jpgimage84051444129275.jpgimage19241444129277.jpg

 

wie weet hoe kimde foto's rechtop krijg. Heb ze speciaal verticaal genomen met de mobiel maar ze worden toch horizontaal geplaatst?!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plant ze ook eerst in een bak bij huis. Dan kan ik ze in de gaten houden en eventueel bij strenge vorst (wat was dat ook alweer?) in de schuur zetten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaaar het eerste jaar dat ik los knoflook ga planten. Voorheen alleen tussen de aardbeien. Nu nog steeds tussen de aardbeien, maar de duurdere soorten gaan los op heuvels.

Moet nog wel de aarde voorbreiden, wil er oude mest onderwerken.

 

De soorten die ik heb zijn:

 

Purple haze

Morado

Siberian

Witte uit Spanje (onbekend soort)

 

Roze uit spanje (zou ook morado kunnen zijn) gaan tussen de aardbeien.

 

Iemand nog een idee waar ik di Lautrec kan kopen voor een normaal bedrag? Vreeken levert traag en de verzendkosten zijn veel te hoog .

Heb er veel zin in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier liggen een paar Franse knoflookbollen klaar om de grond in te gaan na een eerste experimentje dat pas dit voorjaar werd geplant. Wat ik me afvraag is hoe jullie look tussen de andere gewassen inplannen. Waarop volgt het, wat kan erna gezet, waar kan het tussen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, alle knoflook staat er in.

 

Natuurlijk had ik veel te veel teentjes. Daarom heb ik maar een lading aardbeien (die het bij mij toch nooit goed doen) uit hun Bato bakken gegooid en er knoflook in gezet.

 

Op 28 september had ik er al een paar supermarkt tenen in gezet en die stonden 2 oktober al boven de grond..

 

In totaal heb ik nu 170 teentjes gepoot waarvan 56 in de Batobakken en de rest in de volle grond.

 

Ik heb zo'n gevoel dat het een goed knoflookseizoen gaat worden

 

20151008150102116301444311873.jpg

Knoflook lekker onder hun dekentje.

 

20151008150856123151444311912.jpg

28 september gepoot en 2 oktober stonden ze al boven de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Iemand nog een idee waar ik di Lautrec kan kopen voor een normaal bedrag? Vreeken levert traag en de verzendkosten zijn veel te hoog .

Heb er veel zin in!

 

Ik heb nog Rose de Lautrec ( laten meenemen uit Frankrijk, de echte met rood label) over, en kan je wel wat teentjes toesturen, geef je me je adres maar eventjes en dan stuur ik er wat in een bubbelenveloppe op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De knoflook staat er hier matigjes bij. De normale supermarktbollen doen het goed, maar de bijzondere soorten kiemen heel slecht, dat zal helaas weinig worden.

 

Ga vandaag nog wat in de grond stoppen om dat verlies wat te compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Olifanten willen wel een beetje extra mest, meer als de prei dus.

En worden behoorlijke joekels met ook een groot wortelsysteem dus hoop dat die bak groot genoeg is?

 

Die moeten per stuk maar een eigen pot krijgen dan. Eens zien welke, mijn aarde is momenteel op.

Bedankt voor de tips Erny!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...