Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe tunnel serre bouwen?


karamanliali

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Ik heb deze site gevonden terwijl ik informatie zoek over plastic tunnel.

Een hele mooie en informatief site, ik leer zeker heel veel van jullie.

Misschien kan ik beginnen met mijn eerste vraag.

Ik heb tweede hands ijzeren bogen gekocht om tunnel serre te kunne bouwen, die heb ik in elkaar gezet in mijn tuin.

Ik heb nieuwe uv bestendige plastic gekocht bij tuincentrum (want oude plastic was niet meer, die was weg gegooid door vorige eigenaar).

Nu weet ik niet meer hoe ik die plastic erover heen moet trekken? waar moet ik beginnen en waar moet ik opletten? Want als ik hier en daar forums leest dan moet het plastic heel strak zijn anders kan die met wind scheuren of weg waaien.

Hoe moet ik plastic onderaan bij grond vast maken? gewoon grond er op gooien plastic naar andere kant gooien, strak trekken en daar ook grond gooien, of hoe doet u dat?

Ik heb nooit eerder gezien, anders zou ik wel weten.

Wie kan mij met foto''s laten zien (of door wijzen naar een site) hoe plastic vast gezet wordt op grond?

Alle tips en informatie foto''s, films of site''s welkom.

Alvast bedankt aan iedereen.

Mvg.

karamanliali

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik wel een hele mooie site: http://www.firsttunnels.co.uk/ Daar hebben ze van allerlei filmpjes over hoe fantastisch hun tunnels zijn. En daar kan je ook goed zien hoe ze vast zitten onderaan, of hoe je ze stormproof maakt.

Klik op een afmeting (links) en dan kan je (als koper zijnde) allerlei opties kiezen (middenin). Daar staan dan filmpjes over elke soort materiaal enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand, geen ervaring met plakken van plastic folie?

 

Jawel hoor!

Ik heb ook een kleine serre van 2x 3 meter bijgezet met zo'n metalen bogen.

Deze stond bij mijn ouders en ik heb er nieuwe serreplastic overgespannen.

Er bestaat UV-bestendige serreplakband in de handel om deze te repareren.

 

De plastic onderaan is niet in de grond gestoken maar zodanig bevestigd dat ik hem kan lossen en oprollen aan de zijkant als het te warm wordt.

Heb je graag een meer gedetaileerde foto-uitleg ? Ik post hem dan wel onder topic "doe het zelf".

 

Sky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan enkel de foto's tonen van de afgewerkte serre en geen stap-voor-stappen fotoreeks.

Maar dit help je ook al verder.

 

Je begint best met een houten kader met de afmeting van de basis van je serre.

Bevestig deze aan 4 hoekpalen die waterpas staan en stevig in de grond verankerd met wat stabilisee.

bouw-serre-en-slamuur-00143181335036079.JPG

 

Hieraan vijs je de bogen aan vast. Indien er geen gaten zijn voorzien moet je deze nog boren.

Om de bogen te verstevigen bevestig je een dwarslat van de metalen boog naar de basiskader zodat je serre bij wind niet te hard wiebelt.

bouw-serre-en-slamuur-00530191335036298.JPG

 

Eerst maak je de voor-en achterzijde dicht met serreplastic.

Voor de deur kan je 2 planken vastvijzen aan je constructie bovenaan en je kader onderaan.

De plastic zelf heb ik onder een electriciteitsbuis gestoken die ik aan de boog met kleine bouten en moertjes vastgezet..Wel eerst even gaten boren.

De plastic die over de serre komt evenzeer op deze manier vastzetten. daar waar de plastic elkaar overlapt deze met uv-bestendige serreplakband vastplakken.

Zorg voor voldoende overschot van plastic aan de onderzijde zodat je deze kan vastnieten aan een klein balkje dat je oprolt voor alles aan te spannen.

Deze balkken kan je aan je basiskader vastvijzen.

Als je het even bekijkt kan je het zo construeren dat je aan de zijkanten de plastic kunt oprollen nadat je het balkje losvijst.

bouw-serre-en-slamuur-00695071335037071.JPG

 

bouw-serre-en-slamuur-00818611335037151.JPG

Voor de deur kan je een lap plastic vastnieten bovenaan een dwarsbalkje boven de deur onderaan een balkje dat je de deur makkelijk kan oprollen.

bouw-serre-en-slamuur-00328141335037331.JPG

Controleer dat alles stevig is en de plastic goed is aangespannen zodat de boel bij wind niet begint te fladderen want dat komt niet goed he.

Voila! Normaal gezien heb je ongeveer dit als eindresultaat... Alvast succes.

 

bouw-serre-en-slamuur-00259041335037555.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sky.

Bedankt voor fotos.

 

Ik vraag me nog een ding af, plastic die ik zou gebruiken voor mijn tunnel, moet dat uit een stuk bestaan in lengte of mag je meerdere stukken laten overlappen?

Want, mijn tunnel gaat ongeveer 20 meter lang worden, dus ik ben bang dat een stuk plastic moeilijk worden getrokken.

Graag info van iedereen die ervaring heeft met tunnels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sky.

Bedankt voor fotos.

 

Ik vraag me nog een ding af, plastic die ik zou gebruiken voor mijn tunnel, moet dat uit een stuk bestaan in lengte of mag je meerdere stukken laten overlappen?

Want, mijn tunnel gaat ongeveer 20 meter lang worden, dus ik ben bang dat een stuk plastic moeilijk worden getrokken.

Graag info van iedereen die ervaring heeft met tunnels.

 

Beter dat je uit een stuk werkt.

Ik haal mijn serreplastic in de speciaalzaak op rol.

De stukken zijn 8.5 meter breed en ze snijden dan af op lengte.

hoe breedt is jouw tunnel? Want op deze manier heb je wel wat overschot...

Je kan eens vragen of ze smallere rollen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sky.

Voor mijn tunnel heb ik 10 meter brede en 30 meter lange plastic nodig.

Daarom wou de ik eigenlijk in stukken doen, maar liever niet doen dus. Liever een lengte.

Probleem is, ik weet niet waar ik zo grote plastic moet kopen.

Dus met overzetten van plastic moet ik hulp vragen aan kennissen. Ik weet niet of zo 10 meter lange en 30 meter brede plastic veel zwaar is? Hoe dik is die plastic, ik wil wel goede kwaliteit hebben dat ik niet elke jaar hoef wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owla!! 10m x 30m... Das al geen hobbyserreke meer!

Ik zou contact opnemen met verdelers van proffesionele serres zoals vb Filclaire en daar advies vragen voor je constructie en aankoop van je serreplastic.

Alvast succes met je super-project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Bij een fouragehandel kan je het speciale tunnelkas folie op rol kopen in verschillende breedtes 10x30 meter moet geen probleem zijn.

Kost bij de leverancier waar ik ik heb heb gehaald ruim 1 euro per m2

 

Maar dat is nog al een kas die je gaat bouwen

 

Ik heb het aan de zijkanten ingegraven, veur van 40cm diep plastic er in en weer dicht gooien. Dan bij elke boog een spanband er over met van die grote spiraalharingen.

bij de voorste en achterste boog heb ik stalen klemmen gebruikt om het plastic vast te zetten. Bij mijn seizoen staan foto's van de kas.

Mvg, Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Kan iemand me helpen aub om een adres te vinden waar ik diekit van Den Braven, Zwaluw Foliefix® Spur, zou kunnen aankopen? Heb maar één koker nodig denk ik.

Voor mijn geplande serre zou ik één keer acht meter folie moeten aan mekaar plakken omdat twee meter net iets te smal zou zijn om mooie vensters te kunnen maken.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...