Kattenpoep

<<

linda

Woonplaats of Regio: Julianadorp N-H

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht wo 25 jan 2012, 21:48

Kattenpoep

Ik heb nog weer even een vraag...
Afgelopen maanden hebben katten mijn moestuintje gebruikt als katten toilet :( :cry:
Ik heb alles wat ik kon zien weggeschept, maar ik vroeg me af of dit kwaad kan als ik
over een tijdje mijn plantjes hier ga neerzetten? is dit bijvoorbeeld slecht voor de plantjes
of voor ons als we de groente op gaan eten.
Het is nu allemaal afgedekt door mijn nieuwe folie kasje dus er zal niets meer bij kunnen komen.
Maar er staan nog wel wat plantjes van vorig jaar, de broccoli heeft (nu pas) roosjes gekregen...
Kan ik deze maar beter weggooien? :?:
Alvast bedankt...
<<

Jeronimo

Woonplaats of Regio: Rotterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)

Bericht do 26 jan 2012, 01:03

Re: kattenpoep...

Het gevaar van kattenpoep is dat je er toxoplasmose van kunt krijgen. Met name zwangeren en mensen met een zwakkere gezondheid lopen extra risico. Persoonlijk ken ik niemand die dit ooit heeft opgelopen, maar er wordt op het www gewaarschuwd voor onderschatting.
Ook schijnt het zo te zijn dat ingeënte en gezonde katten minder risico op verspreiding van de parasiet geven. Maar van deze info ken ik de bron en betrouwbaarheid niet. Wellicht dat een dierenarts je hier iets over kan vertellen?

Wat Toxoplasmose is en wat je er tegen kunt doen vindt je op onderstaande links

http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/d ... -gondii-in

http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/d ... enten-doen

Deze info heeft er in 2010 voor gezorgd dat ik de kattenbakken moest verschonen en de kattenpoep uit de tuin moest verwijderen. Helaas voor mij, is deze "gewoonte" na de geboorte van onze zoon nooit teruggedraaid ;)
<<

linda

Bericht do 26 jan 2012, 08:53

Ik dacht dat dat alleen kwaad kon als je er met je handen in kwam, ik vraag me af of dat ook door de planten door gegeven kan worden... Ik ga wel even speuren op de websites die je hebt opgeschreven, bedankt.
<<

linda

Bericht do 26 jan 2012, 09:00

Ik heb mijn vraag daar op de website ook nog even gesteld.
<<

Annie

Woonplaats of Regio: Fryslân

Bericht do 26 jan 2012, 11:40

Ik vroeg het me ook al af of het schadelijk kon zijn. Omdat sinds het net van mijn MM stuk was, er dus ook katten in mijn MM hebben gezeten.
In de normale tuin zou het me niks uit maken als ze daarin hun behoefte zouden willen doen, maar in deze tuin dus liever niet.

Alleen ik zou dus niet weten of die bacteriën ook in de plantjes zouden kunnen komen. Misschien moet ik de aarde toch maar verversen... :think:, gewoon voor het geval dat!
<<

linda

Bericht do 26 jan 2012, 14:36

Re: Kattenpoep

Hoi Annie,
Als ik een reactie heb gekregen dan zet ik het hier ook wel even neer.
<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)

Bericht do 26 jan 2012, 15:00

??? Hier heb ik nog nooit van gehoord dat microorganismes uit de aarde IN de planten terecht komen. Dit lijkt me echt flauwekul. Het gaat erom dat je je handen wast als je met je handen in de grond hebt gewroet en dat je je groente wast voordat je hem eet.

Ik vind dit een beetje paniekzaaierij.

Voor mij valt het in de zelfde categorie als steeds alles desinficeren. Daar wordt je immunesysteem van zelf slechter van waardoor je weer vatbaarder wordt voor vanalles.

Het enige moment dat je moet uitkijken met Toxoplasma is als je zwanger bent (en als je een sterk verzwakt immunesysteem hebt naatuurlijk).
<<

Tim0511

Woonplaats of Regio: Noord-Limburg

Bericht do 26 jan 2012, 20:07

Het lijkt mij idd ook stug dat organismen in de planten terecht komen.
Het is wel waar dat je als zwangere vrouw DIRECT contact moet voorkomen met kattenpoep (bijv wanneer je binnen een kattenbak hebt mag je deze dan niet schoonmaken gedurende je zwangerschap).
Maar ik ben inderdaad benieuwd naar de reactie die je krijgt Linda.
<<

linda

Bericht do 26 jan 2012, 20:57

Zodra ik wat hoor laat ik het jullie weten, alleen het antwoord kan volgens de automatische mail enkele dagen tot 6 weken duren :shock:
<<

Jeronimo

Woonplaats of Regio: Rotterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)

Bericht do 26 jan 2012, 21:49

linda schreef:Zodra ik wat hoor laat ik het jullie weten, alleen het antwoord kan volgens de automatische mail enkele dagen tot 6 weken duren :shock:

Tot die tijd je katten maar buiten de deur laten poepen :lol:
Volgende

Keer terug naar Tuinvragen

Deel dit bericht:

|  |