Kiwi zaaien

<<

Missmass

Woonplaats of Regio: Noord Brabant

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht do 09 feb 2012, 10:54

Kiwi zaaien

Dag allemaal,

Ik heb gisteren voorzichtig een hele hoop zaadjes uit een kiwi gehaald en heb deze gezaaid in een minikasje (op een fijn laagje vermicelum en ook weer afgedekt met een fijn laagje vermicelum). Ik had al uitgevogeld dat het lichtkiemers zijn (en dus dat het kasje zeer licht moet staan). Heeft iemand ervaring met het zaaien van kiwi's? Hoe lang is de kiemtijd ongeveer en wat is de kans op succes?
<<

Frank Houweling

Woonplaats of Regio: Boskoop

Bericht do 09 feb 2012, 11:00

Re: Kiwi zaaien

Kans dat het groeit is groot, kans dat het ooit vrucht gaat dragen verwaarloosbaar klein. Zelfs met veredelde kiwi's is vruchten krijgen moeilijk in NL.
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht do 09 feb 2012, 12:00

Frank Houweling schreef:Kans dat het groeit is groot, kans dat het ooit vrucht gaat dragen verwaarloosbaar klein. Zelfs met veredelde kiwi's is vruchten krijgen moeilijk in NL.

Hier ben ik het niet helemaal met je eens Frank.

De kans dat het ooit vrucht gaat dragen noem jij verwaarloosbaar klein ?

Inderdaad, wanneer je je afvraagd hoeveel liefhebbers toch de moeite nemen om kiwipitjes uit te zaaien en succesvol laten opgroeien, die kom je maar zelden tegen, pas na 3-4 jaar kan zo'n zaailing wel degelijk vruchten geven, en dan moet je het geluk hebben dat je 2 planten van het verschillend geslacht hebt. Het is naar mijn eigen ondervinding wel mogelijk dat je uit je eigen opkweek vruchten krijgt.

Maar,.........Omdat niemand dit probeert, mede doordat men zich laat ontmoedigen vanwege beweringen dat dit niet kan, is gewoon buitengewoon jammer.

Ook je bewering dat zelfs met veredelde kiwi's weinig succes te behalen valt in NL veeg ik zo van tafel.

Wil je aanraden om eens bij Fruitlent een kijkje te gaan nemen, kom er al verschillende jaren, kan je vertellen er moet elk jaar drastisch gedund worden want de verschillende soorten kiwiplanten hangen barstens vol met vruchten.Ja zelfs hier in NL in de buitenlucht. Ga me nou niet vertellen dat het zo moeilijk is.
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht do 09 feb 2012, 12:13

Waneer je lichtkiemer ziet staan, dan word bedoeld dat je, de zaden op de aarde legt,
maar de zaden NIET afdekt met aarde of wat dan ook,
elk zaaisel moet gewoon licht staan zeker binnen.
Players only love you when they're playing.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht do 09 feb 2012, 12:40

Ik heb al jaren een mini kiwi in de kas in een hoekje....droeg pas vruchten na jaaaaaaaren en toevallig had ik dat jaar een karmozijnbes in de kas gezet om de bijtjes te lokken....Raar toeval???? Omdat die kiwi namelijk zelfbestuivend heette te zijn. :shifty:

Helaas heeft er iemand iets over de schutting gegooid :thumbdown: (vlak bij de hoek van de kas) waardoor de kiwistruik rare vervormingen kreeg en ik de vruchtjes afgelopen jaar niet heb gegeten.....weet nooit wat er in zit. Ik heb m flink teruggesnoeid en hoop dat hij nog uit gaat lopen.

Van de grote kiwi's heb ik begrepen dat je meerdere struiken moet hebben voor vruchtvorming.
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Persica

Bericht do 09 feb 2012, 12:54

geedee schreef:Ik heb al jaren een mini kiwi in de kas in een hoekje....droeg pas vruchten na jaaaaaaaren en toevallig had ik dat jaar een karmozijnbes in de kas gezet om de bijtjes te lokken....Raar toeval???? Omdat die kiwi namelijk zelfbestuivend heette te zijn. :shifty:

Helaas heeft er iemand iets over de schutting gegooid :thumbdown: (vlak bij de hoek van de kas) waardoor de kiwistruik rare vervormingen kreeg en ik de vruchtjes afgelopen jaar niet heb gegeten.....weet nooit wat er in zit. Ik heb m flink teruggesnoeid en hoop dat hij nog uit gaat lopen.

Van de grote kiwi's heb ik begrepen dat je meerdere struiken moet hebben voor vruchtvorming.

Wanneer je aan kiwi's begint, met als doel er ook echt vruchten aan te krijgen dan zorg je eerst dat je zowel een vrouwelijke plant hieraan komt de(vrucht) maar ook een mannelijke plant (hiervan komt het stuifmeel) hebt.
Ook het tijdsbestek dat die twee elkaar kunnen bestuiven moet gelijk vallen.
Moeilijk is het niet, trouwens die dingen moeten niet in de kas ! minikiwi's al helemaal niet zijn superwinterhard! Deze planten worden hoodzakelijk door de hommels bestoven.
Kijk eerst eens welke (goede)rassen er zijn, dat is je basis, de rest is net zo makkelijk als een bramenstruik.
edit: Van zelfbestuivende kiwi's hoor ik in de praktijk geen goede berichten, misschien heeft iemand anders hiermee wel vruchten?
<<

Persica

Bericht do 09 feb 2012, 13:08

hansm schreef:Waneer je lichtkiemer ziet staan, dan word bedoeld dat je, de zaden op de aarde legt,
maar de zaden NIET afdekt met aarde of wat dan ook,
elk zaaisel moet gewoon licht staan zeker binnen.

Aanvulling, de zaden wel aandrukken, jonge kiwiplantjes kunnen absoluut NIET in de volle zon, er is dan direct bladschade!

Ze hebben 3 a 4 weken nodig om te kiemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Frank Houweling

Woonplaats of Regio: Boskoop

Bericht do 09 feb 2012, 13:10

Je moet dus uit het zaaien zowel een man als een vrouw krijgen (kom je pas achter als er bloemen komen, als er ook maar bloemen komen), deze planten moeten ondanks dat ze wild zijn ook nog eens vruchtbaar zijn en elkaar bestuiven, dan moeten je 5 jaar wachten op de kans dat ze vrucht gaan dragen en daarna moet je ook nog maar afwachten of de vruchten in Nederland afrijpen. Een kiwiplant uit zaad kweken is heel leuk, maar voor fruit moet je het niét doen. Zoiets heet valse hoop geven.
<<

powerlite

Woonplaats of Regio: westvlaanderen

Bericht do 09 feb 2012, 13:24

Ik heb hier al een paar weken enkele grote kiwi's liggen om te rijpen.
Ga die ook zaaien dit voorjaar.
Maar ik denk wel dat ik daarop ga enten , mijn buur heeft een kiwi staan , ras onbekend.
elk jaar 20 a 30 kilogram kiwis , altijd mooi resultaat. Denk dat ik van deze maar enthout nemen.
misschien hou ik als proef ook wel een paar zaailingen over.

En als je zespri gold kiwi's zou zaaien , krijg je dan gele nakomelingen ? of gaan dat weer groene zijn.?
<<

Persica

Bericht do 09 feb 2012, 13:29

@ Ik schreef: ' pas na 3-4 jaar kan zo'n zaailing wel degelijk vruchten geven, en dan moet je het geluk hebben dat je 2 planten van het verschillend geslacht hebt.

Ik beweer ook niet dat je er zeker vruchten aan zult krijgen, maar ik zeg wel dat je een kans maakt, en wie niet zaait,.. wie niet,.. Just for FUN. ik schreef het al eerder, fruit zaaien is ook heel leerzaam voor kids, en het kost niks :lol:

Met het zaaiverhaal wil ik echt niemand valse hoop geven in tegendeel zelfs, want wil je gegarandeert echt vruchtdragende planten hebben, daarover schreef ik het voorbeeld van (zie)Fruitlent.
Volgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |