Frank Houweling schreef:Kans dat het groeit is groot, kans dat het ooit vrucht gaat dragen verwaarloosbaar klein. Zelfs met veredelde kiwi's is vruchten krijgen moeilijk in NL.
Hier ben ik het niet helemaal met je eens Frank.
De kans dat het ooit vrucht gaat dragen noem jij verwaarloosbaar klein ?
Inderdaad, wanneer je je afvraagd hoeveel liefhebbers toch de moeite nemen om kiwipitjes uit te zaaien en succesvol laten opgroeien, die kom je maar zelden tegen, pas na 3-4 jaar kan zo'n zaailing wel degelijk vruchten geven, en dan moet je het geluk hebben dat je 2 planten van het verschillend geslacht hebt. Het is naar mijn eigen ondervinding wel mogelijk dat je uit je eigen opkweek vruchten krijgt.
Maar,.........Omdat niemand dit probeert, mede doordat men zich laat ontmoedigen vanwege beweringen dat dit niet kan, is gewoon buitengewoon jammer.
Ook je bewering dat zelfs met veredelde kiwi's weinig succes te behalen valt in NL veeg ik zo van tafel.
Wil je aanraden om eens bij Fruitlent een kijkje te gaan nemen, kom er al verschillende jaren, kan je vertellen er moet elk jaar drastisch gedund worden want de verschillende soorten kiwiplanten hangen barstens vol met vruchten.Ja zelfs hier in NL in de buitenlucht. Ga me nou niet vertellen dat het zo moeilijk is.