Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweek technieken


Stan

Aanbevolen berichten

Beste Moestuin-forumers,

 

Ik wil onder dit topic e.a. vertellen over het wel en wee van de paddenstoelen teelt en techniekengrijzeoesterzwam28731363991983.jpg.

Ik wil beginnen met de kant en klaar te kopen kweek-kits van Aldi, Hema,Praxis, AH of welke andere verkoper dan ook.

Er staat jammer genoeg geen productie datum op deze verpakkingen dus daar komt vaak het eerste probleem om de hoek kijken.

Deze kits worden gemaakt maar behoren binnen weken bij de eindgebruiker te zijn. Zo niet dan verkleint dat het slagen van de teelt.

Ook de temperatuur e.d. waar de verkoper het product bewaarde is erg van belang. Normaal haal je van b.v. oesterzwam toch wel bij de eerste vlucht 300 tot 400 gram, in de 2de vlucht vaak wat meer 400 tot 600 en met wat verzorgen haal je er nog een derde vlucht van 200 tot 300 gram vanaf.

Dus erg leuk en mooi om te zien en zeker niet vergeten dat het zo lekker is. Zie je dus een aanbieding ga er dan zo snel als kan heen( dan bepaal je zelf de iets betere bewaar omstandigheden. Door dan goed de bij geleverde instructies volgen en ja eerlijk is eerlijk zou het bijna niet meer fout kunnen gaan.

Ook de bakken die het zeer slecht doen of uitgeput van de 3de vlucht zijn kan je vaak nog wel gebruiken om het als broed in je moestuin op stro of beukensnippers te pluggen en zo nog een of meerdere jaren van je kweek-kit te genieten.( doe dit niet te dicht bij je composthoop anders is je schimmel en beuken snippers binnen een jaar door de wormen naar tuingrond verwerkt.) De kweek-kit kan je een uur stomen na de 3de vlucht om deze op de composthoop te gooien, top spul voor je moestuin).

 

Graag wil ik weten of er leden zijn die hier meer over willen weten of liever een andere techniek op gestart zien worden als kloon technieken of sporen prints maken ?

 

Op de foto een grijze oesterzwam met foutje door foutief bewaren verkoper.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik weten of er leden zijn die hier meer over willen weten of liever een andere techniek op gestart zien worden als kloon technieken of sporen prints maken ?

Ik vind dit razend interessant, zou er graag meer over lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG, Waar wil je dat ik over verder ga ? deze kant en klaar kweekbakken ? of b.v. de Oesterzwam teelt in het algemeen ?pleurotus-pink-on-cardboard51021364167772.jpgrozeoesterzwam41471364167772.jpg

Beide roze oesterzwam op karton en karton met voeding

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basis kweken

Voordat je begint :

Is het makkelijk als je weet wat een paddenstoel is ? Een paddenstoel is het vruchtlichaam van het organisme dat we zwamvlok noemen. In het algemeen wordt dit organisme in zijn geheel ook gewoon paddenstoel genoemd. Een paddenstoel kan zowel sexueel als a-sexueel worden gekweekt. Het sexueel voortplanten gebeurt door middel van sporen en het a-sexueel voortplanten door het maken van een kloon. ( een beetje het principe van stekken)

 

De levenscyclus van de paddenstoel

Een paddenstoel kent 3 groei fase.

1- Het mycelium : dit zijn de zwamdraden uit sporen of van een kloon en heeft gedurende zijn leven maar 1 doel: het voortbestaan van de soort.

2- Primordia : De doorgoei van het mycelium en het vormen van rhizomorfen ( vergelijkbaar met de wortels van een boom of plant)

3- Het pinnen en vruchten van de paddenstoel. ( nu gaat de paddestoel in de volwassen staat zijn sporen maken en is de levenscyclus rond)

 

Onder de juiste omstandigheden zullen deze sporen ontkiemen en weer uitgroeien tot mycelium.

mushroom-life-cycle87221364224624.jpg

 

De soort kiezen

Als je begint met telen is het ook heel erg belangrijk om te weten hoe de paddenstoel die je wilt telen smaakt.

 

1-De grijze ook wel winter oesterzwam genoemd heeft net als de witte zomer oesterzwam een smaak die wat in de buurt komt van de alom bekende champignon. De structuur is wat zachter dan die van champignon. Groeit op beuk, esdoorn, wilg, berk, iep, populier, eigenlijk op al het loofhout. Op eik blijft hij wat achter in groei en op stro.

2-De roze oesterzwam is een iets wat zoet smakende paddenstoel die ook rauw door b.v. salades kan.

Als je de roze of gele gaat bakken of koken is de kleur binnen enkele minuten weg. (deze is subtropisch) Groeit op subtropisch hardhout zoals palm, rubberboom en bamboe, maar ook op Europees hardhout en op stro

3-De gele oesterzwam is de meest zoet smakende oesterzwam. ( deze is tropisch)

Groeit op: hardhout zoals eik, iep, beuk, populier en op stro

4-En niet te vergeten de door de meeste europeanen de meest smaakvolle en grootste oesterzwam de Duinvoet of wel de konings oesterzwam.

Groeit op de wortels van de kruisdistel (Eryngium campestre) en de wortels van loofhout en op stro.

Het duinvoetje is een alrounder die je kunt bakken, frituren, grillen en in een stoofpotje kan doen.

Deze behoud zijn structuur. Deze staat bekend om zijn smaak.

 

Hoe nu verder ?

Ik hoop dat je nu makkelijker een keuze kan maken voor de soort. Je moet nu in de volgende stap gaan kiezen of je binnen of buiten wilt gaan telen en waar op ? Voor de binnen teelt is houtmeel( super fijn zaagsel), houtsnipppers 6-8 mm en stro zeer geschikt. Ook kan je binnen in glazenpotten(b.v. van de appelmoes, zakken of bakken kweken en kan dat het hele jaar rond worden gedaan. Mits je kan koelen dan wel verwarmen. De paddenstoelen hebben immers een doorgroeifase waarbij ze meest al iets warmer willen staan. De oesterzwam is op zich een hele agressieve groeier en is dan ook bij een temperatuur van 10 tot 15 graden al heel goed te laten groeien. Dit heeft een heel groot voordeel om dat de concurrenten bij deze temperaturen niet of niet goed gedijen en de oesterzwam dus een voorsprong heeft. Normaal wordt het advies gegeven om de doorgroei in 4 tot 6 weken in het donker bij een temperatuur van 20 tot 25 graden te laten plaats vinden. Dan de bak/baal naar een temperatuur van 10 a 15 graden en in het licht(geen direct zonlicht) om te pinnen en vruchten. Veel mensen zeggen dat paddenstoelen geen licht nodig hebben maar het tegen deel is dus waar. De zon wordt door de paddenstoel gebruikt als een soort ingebouwde gps. Daar waar het licht valt komen de pinnen. De paddenstoel doet dit om doormiddel van het licht de wind te vinden die o.a. nodig is om de sporen te verspreiden. Ook het worden gegeten en later met de uitwerpselen worden verspreid door dieren net als bij veel plantensoorten is een heel gebruikelijk manier van voortplanten van de paddenstoel. Je kan ook je strobaal eerst binnen laten doorgroeien en dan later naar buiten brengen.(vorstvrij is het beste voor het mycelium)

Voor de binnen teelt geld bij oesterzwammen eigenlijk geen beperking wat de seizoenen betreft. Wel weer als je eerst binnen en later buiten wilt kweken dan moet je er voor proberen te zorgen dat de paddenstoel in zijn normale groeiritme komt. Dus dat een witte zomer oesterzwam ook in de zomer kan vruchten en de grijze dus ook in de herfst. De gele en roze uit de tropen en sub tropen dus net als de witte in de zomer.Deze soorten doorgroeien goed bij 20 a 25 tot wel 29 graden. Het vruchten gebeurt bij 15 tot 20 graden. De duinvoet en grijze oesterzwam zijn echte herfst paddenstoelen en groeien en vruchten rond de 10 a 15 heel goed.

Bij alle soorten moet er het liefst een hoge luchtvochtigheid van rond de 90%. Binnen kan je dat doen door te sproeien met de fijnste nevelstraal van je planten spuit. Buiten hoeft dit niet tenzij het echt uitzonderlijk warm en droog is als je paddenstoel vrucht.

De buiten teelt kan op stro worden gedaan met los stro op karton, ingegraven of gewoon de baal in de tuin plaatsen. Giet over je stro baal een of twee gieters water en laat de baal gaan broeien. Als de strobaal geen damp meer vertoont is deze klaar om met je broed te worden verrijkt. Let Op laat nooit uitdrogen. En door middel van goed begieten na een week of 6 tot 9 of een goede regenbui gaat normaal de vruchting op gangkomen. Buiten is het dan ook per jaar zeer verschillend wat de opbrengst is. Net als in de vrije natuur zijn er afhankelijk van het weer veel of weinig paddenstoelen van een bepaalde soort. Je kan dus ook pech hebben dat het weer voor de door jou gekozen paddenstoel dit jaar niet zo goed is. (de binnen teelt geeft ook geen 100% garantie maar is makkelijker bij te sturen als het minder lijkt te gaan).

 

Het broed

Het broed is met mycelium door groeit materiaal als vogelvoer, granen of houtpluggen gekloond materiaal op b.v. karton. Op zich maakt het niet zoveel uit welke je gebruikt bij de teelt op substraat zoals houtmeel of stro. Bij stammen teelt heb je b.v. niet zoveel aan vogelvoer en gebruik je houtenpluggen. Nu komt de keuze kopen of maken. De starters zullen er voor kiezen om e.e.a. te kopen. Zelf vindt ik het leuk om het broed ook te maken met de kloon techniek.

aangepast door Gast

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

svdr bedankt voor de tip.

 

Om te zorgen dat dit topic ook echt over de techniek van het kweken gaat ga ik nu e.e.a. uit leggen over klonen (Ook wel het a-sexueel vermeerderen(stekken). Dit kan op vele manieren). Zoals ik in een eerder bericht al aan heb gegeven ik kweek niet voor een grote oogst maar ik experimenteer louter met enkele soorten o.a. voor de lol mij goeroe is Paul Stamets. kijk eens op:

(Wel in het engels)

Deze man heeft vier boeken over paddenstoelen geschreven en heeft mij geleerd dat het te klonen materiaal per soort verschilt. de oesterzwam is makkelijk van een steel te maken maar een hoed gaat het ook wel lukken. Bij de champignons heb je eigenlijk alleen het materiaal dat je normaal weg gooit nodig n.l. de voet.

kweek-van-voet54731365025485.jpg

Om te beginnen bij het kweek-kit/set je kan deze in stukken breken en afhankelijk van de soort op nieuw stro of houtsnip/meel(zaagsel) als broed gebruiken.( dan moet niet je blok al zwaar zijn overgenomen door een andere schimmel en ook niet onbelangrijk het blok mag niet zijn uit gedroogd).

Meng het zo goed als gaat om je schimmel een voorsprong te geven op de concurent. Je kan dan nog een of twee leuke vluchten krijgen. Bij een klein beetje groene schimmel op je kit/set kan je nog wel het materiaal gebruiken maar let op de schimmel die jou paddenstoel heeft over genomen heeft ook in je kit/set al merdere draden diep in je kit/set. Ook kan je als je kit/set van zaagsel is/was deze gebruiken voor stammen teelt. Je kan gezonde delen van het kweekbaaltje je geboordee gaten proppen en zo nog op een andere manier je teelt verlengen. En er zijn ook soorten die allen uit de hoed zijn te klonen. De volgende up-date geen vervolg op de kweek-kit/set maar een van de technieken van het klonen. tenzij er gerichte vragen komen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@svdr en een ieder die dit ook wil weten.

Het stro is gemaakt met gekookt water. Voor oesterzwammen doe ik dat rond de 30 minuten en voor champignons 45 tot 60 minuten laten staan. Ik meng geen voeding of kalk e.d. meer mee in het stro(deed dat wel). Zoals op de foto van de roze oesterzwam op karton met voeding(zie eerder bericht) geef ik de voeding nu aan het groeiende mycelium mee. Dit geeft een betere en snellere doorgroeiing van het stro. Het recept van de voeding bij de oesterzwammen bestaat uit 1 liter agar agar met 1 theelepel honig en 1 theelepel gist.(deze en andere tips o.a. over klonen kan je ook op de shoomery en mycotopia vinden). Deze agar voeding ben ik gaan gebruiken na het lezen over de honey tek. Het hoe en wat bij klonen kan je op o.a. genoemde site's vinden onder cardboard tek. Wel Engels talig. Bij de champignons doe ik dat bij de deklaag met kalk en als voeding biologisch mais- of sojameel. Dit is dan in de snelkookpan hoogste stand 30 tot 45 min gekookt. Niet in de magnetron.(als ik lui ben allen gewoon goed gezeefde bemeste potgrond.Anders minmaal gestoomde potgrond. Bij champignons mogen nog wel wat bacterien leven. Maar onkruid wil je weer niet.)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hi Stan,

 

Top! duidelijke informatie! Ik heb zelf al wat kennis en ervaring met het kweken van paddenstoelen, maar kan hier nog van leren en de al aanwezige kennis afstoffen. Ik lees aandachtig mee vanaf heden.

 

Mo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals eerder aangegeven ga ik nu uitleg geven over het klonen( bij planten noem je dit gewoon stekken). In een eerder bericht stond al een foto van champignons en gaf ik al aan dat het per paddenstoelenras kan verschillen hoe je de soort kloont. Ik ga niets vertellen over het klonen van gedroogd materiaal(dat kan ook) maar puur wat je zo kan kopen en zonder al te veel moeite kan verwerken. Ik zelf gebruik Bio maar dat hoeft niet. Voor Oesterzwammen is niets meer dan een stukje karton dat je 5 tot 10 minuten in heet net gekookt water laat liggen nodig en een bakje. Je laat het karton in het hete water om o.a. de lijm er uit te spoelen en het iets bacterievrij te krijgen. Voor het mooie gebruik je een donkere niet lichtdoorlatende bak maar, een transparante bak is zeker de eerste keer klonen erg leuk en heel mooi om te zien hoe de schimmel in de diverse stadia groeit. Dat transparante bakje heeft wel een nadeel dat je oogst kleiner tot nihil is. Ik ga voor de uitleg weer even naar de normale grijze oesterzwam(dit is de meest simpel te telen paddenstoel die er is)Je neemt een stukje van de steel die je in de lengte in vieren hebt gesneden met een mesje dat je even 30 seconden in de vlam van b.v. je gaskookstel hebt gehouden. Je legt een stukje ribbelkarton op de bodem van je bakje en daar gaat een stukje steel op. Daar weer een laag karton en net als bij een lasagna eindig je met een laag karton. Laat dit 5 tot 30 dagen (verschilt erg per soort en luchtvochtigheid en temperatuur) doorgroeien en gebruik het karton dan als starter voor b.v. stro of houtmeel. Hou ondertussen wel vochtig en laat zeker niet uitdrogen. Het nu door jou gekloonde schimmeltje kan je naar een zeer goed resultaat gevende kloon verwerken door er een zuivere streng van te gaan maken. Als je een stuk mycelium ziet dat even hardt naar links als naar rechts, naar boven enbeneden dan moet je datstukje over zetten op b.v. nieuw karton. Zo maar je je eigen zuivere streng en heb je het best groeiende stuk schimmeldraad gebruikt om te kunnen gaan gebruiken als broed. Je kan hier b.v. je houtpluggen/duvels op leggen of het karton in een pot met vogelvoer doen en wel alsde schimmel gaat groeien zo nu en dan even schudden.

aangepast door Gast

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik hoop dat ik het in dit topic mag vragen, want het gaat tenslotte over mijn beetje TE enthousiaste aankoop van een aantal pluggen voor stammetjes. Toen ik ze bestelde had ik geen idee hoe of wat, snapte niet helemaal wat 'voor stammetjes' nu precies betekende en ik dacht, alles wat je nodig hebt zit erbij.

 

Dus vandaag 2 zakjes met in 1 15 pluggen voor fluweelpootje en 100 pluggen voor de Zomeroesterzwam. In de beschrijving staat dan dat je bepaalde houtsoorten moet nemen en daar gaten in boren en die dan uit de zon? leggen?? Mijn probleem:

 

-Ik heb geen idee hoe ik aan mooie stammetjes kom, zou Intratuin het bijv hebben?

-Kan ik dat niet vinden, dan zou stro ook een optie zijn? Maar hoe? Ik zit bijv te denken aan doodgewone bakjes voor planten bij Intratuin halen, zo laag mogelijk, omdat oesterzwammen langs de randen groeit zeg maar, ik zag in een ander topic dat ze langs de zijkanten uit wasmanden kwamen, dan hebben hoge bakken geen nut?? Ook werd mij de tip gegeven om koffiedrap door het stro te mengen.

 

Dus, wie heeft een duidelijke uitleg wat voor hout ik bijv kan nemen en of Intratuin er geschikt hout voor heeft? Of hoe verwerk ik de pluggen in stro en wat voor bakjes?

 

En moeten ze dan in de schaduw staan? In mijn ene MM bak staan er ook steeds onder de goudsbloemen, klimcourgette en bonen verstopt, die haal ik steeds weg. Dus ik denk dat langs de schutting en schuur onder mijn gewone planten het beste is, staan ze niet direct in de zon, wel warm en nat houden doe ik dan vanzelf.

 

Ik hoop op antwoord, daar ik nu met die 2 zakjes pluggen in de koelkast zit....... mijn man zei al, bak ze gewoon zo...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg, als leek, dit topic met belangstelling

 

Paul Stamets video met belangstelling bekeken....hier en daar voor mij zware kost maar écht wel de moeite waard.

 

@ tuintjesdraak de stammetjes moeten niet ergens gelegd worden waar andere schimmels erin kunnen groeien, dus houd ze zo "schoon"mogelijk voor jouw deuvels....je wil geen "onkruidschimmels(paddestoelen) tussen je deuvelpaddestoelen hebben groeien. In een ander topic las ik dat je de stammetjes eerst een tijd in water moet laten weken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tuintjesdraak, Stammen haal je niet bij b.v. intratuin. Maar je kan wel kijken of er bij jou in de omgeving een boomverzorger of hoveniersbedrijf zit die je mogelijk aan hout kunnen helpen. Je gaf zelf ook stro aan en ja dat kan heel goed. Dat kan je dan b.v. in een wasmand met gaten doen en komen je oesterzwammen door de gaten. Voor behandelen van het stro buiten begieten en laten composteren. Dat composteren gaat vanzelf als je het begiet. Je merkt dan dat het heel erg broeierig wordt in je stro. Als je stro niet meer dampt kunnen de pluggen er in. Je fluweelpoot kan beter op zaagsel of snippers. Let wel op je pluggen zijn slecht enkele weken tot een 3 tal maanden houdbaar in je koelkast.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Stan.

 

Voor stammetjes heb ik via een ander topic hier een website gevonden, lijkt mij makkelijker dan me een oongeluk zoeken, liever bestellen en laten bezorgen dan het niet kunnen vinden ofzo. Ik denk dat dat een optie voor mij is om te oden, dan zet ik ze in plantenpotten met zand erin.

 

Wat stro betreft, als ik dat doe kan ik het dan meteen al in de manden doen waar ik het in wil hebben en overgieten, of moet je dat apart doen en eerst uit laten stomen/dampen voor je verder gaat. Als ik er bijv koffiedrab bij zou gebruiken, dan wil ik nl laag om laag in mandjes doen, als je dan direct in de mand heet water erop kan gieten ben je nl sneller klaar? En de pluggen, hoe verdeel je die dan in mandjes met stro, moeten ze net zo diep als ze normaal in een stam gaan?

 

Je ziet, ik moet me er echt in verdiepen, zal youtube ook nog eens afstruinen oor wat filmpjes en dan beslissen wat het handigst is, ik denk toch stammetjes in plantenpotten met zand zetten.

 

De pluggen zijn overigens nog 3 maanden in de koelkast goed te houden, dus ik heb nog wel ff tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed ik zal morgen even wat foto's maken van het nieuwe project(je) n.l. klonen van zadelzwam (Polyporus squamosus) een buisjezwam. Ik heb bij toeval een zadelzwammetje gevonden dat afgebroken was. En Ja dat is zonde. Dus mee naar huis en kijken of er een spore print van gemaakt kon worden. Het resultaal was niet erg hoopvol dus heb ik het kleine stukje in plakken over 2 kleine bakjes met steriel karton verdeeld. E.e.a. zo steriel als mogelijk (basis materiaal was ook niet steriel) en nu binnen 2 dagen bij een temperatuur tussen de 15 en 20 graden begint er leven in te komen. Of dit leven positief is weet ik binnen enkele dagen. Ik zal dan ook de resultaten laten weten.

Waarom probeer ik nou die zwam te klonen A mogelijk voor eigen gebruik en B voor delen van kennis zou dat er meer soorten op de markt gaan/kunnen komen. Of er zelf ooit eens iets mee te doen . De jonge zadelzwam niet groter dan een handpalm(bescheiden hand) smaakt erg lekker.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan een foto van de kloon met een rode cirkel welke een foute schimmelgroei(grijs) weergeeft en een groene cirkel die een goede schimmelgroei(wit) weergeeft.

img026370381373992928.JPG

De zadelzwam van bovenaf gezien(de onderste is hier al te groot om op te eten i.v.m. smaak/structuur).

img012720031373992963.JPG

De zadelzwam van onderaf zodat je de buisjes goed kan zien. En kijk ook eens naar die geweldig dikke steel.

img012851211373993035.JPG

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een foto van pluggen op een homemade oesterzwammen-kit gemaakt van pluggen op stro voor de buitenteelt maar, binnen geteelt. Dit zijn 100 houtdeuvels voor de MTFD. Deze zal ik gebruiken om regelmatig te laten zien hoe het er voorstaat met de doorgroeiing.

16072013355760091374094182.jpg

Zoals te zien zijn ze zo in de bak gegooid. Dat is niet erg je moet als je wat doorgroeiing ziet toch schudden met de bak om er voor te zorgen dat alle pluggen met mycelium doorgroeid raken. De pluggen zijn een half uur in water gelegen dat was gekookt met de waterkoker.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee, en dat is gewoon stro in een plastic bakje?

 

Ik had de webwinkel groene takken gemaild en ik zou ongeveer 10 stammetjes met ongeveer 50cm lengte voor mijn 100 pluggen nodig hebben, ik vraag me alleen nog steeds af hoe ik de pluggen erin moet zetten, ja met een boor, dat snap ik maar ik bedoel de verdeling. Zet je ze bijv op 1 lijn over de lengte of rondom verspringend over de hele lengte, of zet je ze rondom, op 1 lijn bovenaan en 1 lijn in het midden? Die verdeling op stammetjes snap ik niet helemaal, ondanks de uitleg gelezen te hebben op die website het kwartje wil niet echt vallen. Of maakt het weinig uit hoe ze verdeeld zitten, zolang ze niet in het zand of potgrond komen te zitten waarmee je het stammetje in een pot zet, wat ik van plan ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tuintjesdraak, Ja het is enkel stro met grijze Oesterzwam in een bakje(en 100 pluggen) Lees ook eens de site van : http://homegreen.nl/ Let op er zit links boven een keuze voor taal. Standaard gaat deze site naar Engels. Halverwegen hun pagina zie je een tekeningetje van hoe je de pluggen kan gebruiken. Zelf doe ik ook de kopsekant ook met 1 tot 3 pluggen (af de dikte van het hout).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes, daar heb ik wat aan Stan, gewoon rondom en verspringend, zo kom ik dichterbij mijn project vandeweek eens kijken dat ik wat stammetjes bestel, weet ik zeker dat ik goed spul ervoor heb en eens kijken bij tuincentrum voor zand of potgrond en potten. Lijkt me het handigst, kan ik ze naar me toe halen als ik wil oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...