Low Budget Plantenvoeding

<<

Uniflame

Woonplaats of Regio: Nijmegen

Bericht zo 16 okt 2011, 11:37

Low Budget Plantenvoeding

Ik heb dit jaar eigenlijk vooral makkelijke dingen neergezet die weinig extra voedsel nodig hebben, maar volgend jaar wil ik toch wat meer gaan doen. Omdat ik maar een heel klein budget heb (bijstandniveau) zou ik graag tips willen hebben hoe ik low budget voeding in mijn balkon potten en bakken kan werken.

Ik hoorde eierschalen voor kalk. Wat kan ik nog meer low budget aanschaffen/zelf maken? Omdat ik maar twee kleine balkonnetjes heb, zit een eigen mesthoop er ook niet echt in denk ik. Wel heb ik twee konijnen, ik weet niet of ik het zaagsel bijvoorbeeld kan gebruiken ergens voor?

Ik ben benieuwd welke mogelijkheden er zijn.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht zo 16 okt 2011, 18:48

Re: Low Budget Voeding

Compost tonnetje een mogelijkheid op je balkonnetje?

groene bladeren = stikstof = N
stalmest = fosfor = P....(ik weet niet of konijnenmest daar ook onder valt....)
houtas = kalium = K (zou het kunnen dat je daar dat zaagsel voor gebruikt zonder brand te stichten?)

laag om laag verzamelen in een emmer en deze af en toe omschudden in andere emmer.....voilá eigen NPK gemaakt

Soms kun je bij de gemeente (milieuperron) gratis compost halen Eens per jaar doen ze dat hier...(weet niet of dat bij jullie ook is)
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

pet

Woonplaats of Regio: Zuid-Holland

Bericht zo 16 okt 2011, 20:32

Uitgebreide ideeën op:
http://www.recyclethis.co.uk/20100803/what-can-i-reuserecycle-to-make-plantvegetable-fertilisers

Sowieso een erg leuke website trouwens.

Mijn favoriet, voordat ik dit forum had gevonden. ;)
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht ma 17 okt 2011, 10:40

ik ben voor blad compost, je kunt bv nu vuilniszakken vol zoeken en deze in je berging zetten,
tegen voorjaar is dat vrij redelijk verteerd en bruikbaar, geen droge bladeren lekker vochtig en zak dicht knopen veranderd in uitstekende zwarte rulle voedzame aarde.

Verder seizoen zelf is allerlei plantenaardige zooi te zoeken/vinden gratis buiten, in vorm van bv schors onkruiden enzv
tik hier maar mulch, groenbemesters, en gieren alle gratis te maken door je en voedzaam voor je planten.
Players only love you when they're playing.
<<

Helly

Woonplaats of Regio: Kampen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht ma 17 okt 2011, 11:06

Die van de bladeren had ik al eerder hier op t forum gelezen (van Hans) en het is goed dat je ons er nu aan herinnert gezien er genoeg op de straat/in de tuin/in het bos ligt. Even een paar zakken vullen, wegzetten en in t voorjaar prima (en gratis!) compost :thumbup:
Kan die niet als tip van deze week? ;)
Good things come in small packages
<<

Uniflame

Woonplaats of Regio: Nijmegen

Bericht ma 17 okt 2011, 12:34

Van de site die Pet als tip gaf:

"For fertilizer, if you have pet rabbits save a bag of the bunny poops and used hay, etc for the compost. Bunny poops are the only animal waste that is relatively safe to use almost immediately in the garden without risk of nitrogen burn to plants. I’ve used this successfully for years, and it prevents you from using commercial fertilizers with all the hormones and other chemicals that are normally found in commercial animal waste."

Dus konijnenkeutels kunnen prima gebruikt worden. Dat is goed om te weten :) Want daar heb ik zat van ;)
<<

jasmin

Woonplaats of Regio: Amersfoort

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht ma 17 okt 2011, 14:28

hansm schreef:ik ben voor blad compost, je kunt bv nu vuilniszakken vol zoeken en deze in je berging zetten,
tegen voorjaar is dat vrij redelijk verteerd en bruikbaar, geen droge bladeren lekker vochtig en zak dicht knopen veranderd in uitstekende zwarte rulle voedzame aarde.

Verder seizoen zelf is allerlei plantenaardige zooi te zoeken/vinden gratis buiten, in vorm van bv schors onkruiden enzv
tik hier maar mulch, groenbemesters, en gieren alle gratis te maken door je en voedzaam voor je planten.

Krijg je dan geen zure compost?
<<

Dennis29

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht ma 17 okt 2011, 20:55

geedee schreef:(zou het kunnen dat je daar dat zaagsel voor gebruikt zonder brand te stichten?)

Zaagsel verzuurt, ik zou gewoon een fikkie steken, je hebt maar heel weinig as nodig want het is heel sterk.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht ma 17 okt 2011, 21:44

:lol: Ik bedoelde ook dat ze het zaagsel moet verbranden om hout as te krijgen....maar wel opletten dat er niet iets anders in brand vliegt :!:
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Dennis29

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht ma 17 okt 2011, 21:50

Wanneer je het buiten kale grond doet hoef je je geen zorgen te maken ;)
Volgende

Keer terug naar Square foot gardening en tuinieren in potten

Deel dit bericht:

|  |