Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Medicinale kruiden?


Metje

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuwsgierig of er hier mensen zijn die geïnteresseerd zijn in medicinale kruiden en er misschien ook iets mee doen. Geloven jullie dat kruiden geneeskrachtig kunnen zijn, of vinden jullie het misschien te holistisch? Ieder zijn levensovertuiging natuurlijk .

 

Zelf ben ik er in ieder geval heel nieuwsgierig naar (tja, waarom start ik anders zo'n topic). Een groot deel van de medicijnen die je in de winkel koopt bevatten extracten van planten, of zijn ontstaan uit het gebruik van medicinale planten. Denk maar aan aspirine, een middel dat is uitgevonden omdat men vroeger bladeren van de wilg gebruikte om pijn te stillen en hier mee is gaan experimenteren. Volgens Wikipedia gebruikt 80% van de wereldbevolking kruiden als medicijn.

 

Ik wil in mijn kruidenbak naast de gewone keukenkruiden als oregano een aantal medicinale kruiden planten. Nu is het leuke dat er heel vaak overlap bestaat tussen medicinale en culinaire kruiden. Tijm bijvoorbeeld, is niet alleen lekker, maar zou ook tegen klachten aan de luchtwegen, zoals hoesten en keelpijn helpen. Het zit dan ook in super veel hoestsiropen die je bij de drogist kan halen - deze hoestsiropen hebben mij altijd veel geholpen als ik keelpijn had.

 

Een aantal van de volgende kruiden lijken mij interessant:

- Malrove (bij hoest)

- Goudsbloem (desinfecterend, antibacterieel, als zalfje te gebruiken bij oppervlakkige wonden)

- Moederkruid (migraine - je moet het dan wel elke dag innemen)

- Huislook (insectenbeten, droge huid)

- Venkel (spijsvertering)

- Salie (infecties in de mond en keel, gevoelig tandvlees)

- Rozemarijn (verkoudheid, depressie)

- Valeriaan (slapeloosheid)

- Sint Janskruid (angst, zenuwachtigheid, spanning)

 

Zijn er hier mensen die hier ook iets mee doen? Ik moet er wel bij zeggen dat het niet zo is dat ik heilig overtuigd ben van kruidengeneeskunde. Ik vind het alleen wel interessant. Daarnaast vind ik dat ze je bij de huisarts tegenwoordig te snel volgooien met allerhande pillen. Mijn vriend is laatst naar de huisarts geweest voor kriebelhoest (hij wilde zeker weten of het niets ergs was) en ze bevestigde dat het niets ergs was - maar ze stuurde hem wel weg met twee recepten voor pillen, die nog slaapverwekkend waren ook. Dat vond ik wel een beetje overdreven, ze zij er zelfs bij dat het niet al te lang meer zou duren! Dan heb je naar mijn inzicht toch meer baat bij een tijmsiroopje dat de pijn verlicht, maar goed, ik ben natuurlijk geen huisarts...

 

Afijn, ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!

  • Like 1

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb aardig wat medicinale kruiden in de kruidentuin. Maar ik heb er nog niets van gebruikt omdat de tuin pas net is ingericht en de planten dus nog moeten groeien.

Vooral simpele kwaaltjes als keelpijn, zweetvoeten en slechte adem lijken me leuk om te kunnen 'genezen'. En dan natuurlijk de rustgevende baden met lavendel, of verkwikkende met rozemarijn

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het leuk, en ik lees er weleens iets over maar heb wel het idee dat je er beetje voorzichtig mee moet zijn,

en je echt wel eerst heel goed moet verdiepen in de werking wil je dat innemen ergens voor.

zowiezo kom je tegenstrijdige info. tegen op internet en dan is het lastig wie dan gelijk heeft, de smeersels enzo lijken mij wat veiliger in gebruik

en ook heel leuk.

  • Like 1

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, inderdaad interessant. Ik ben hier ook wel mee bezig, vooral wanneer je het in thee vorm kan innemen, of inderdaad een lekker bad ermee kan nemen.

 

Veel wat je opnoemt heb ik ook staan en gebruik ze voor in de keuken, voor thee en om af en toe zo van te snoepen, vindt ik altijd lekker als ik door de tuin loop, hier een blaadje van, daar een bloempje van...

 

Borage - komkommerkruid, schijnt ook iets tegen depressie te zijn, blad en bloem kun je gebruiken.

Echinacea natuurlijk, van de bladeren maken we wel eens thee, soms in combinatie met andere bijv munt

Eeuwiglevenkruid - Gynostemma pentaphyllum, plantje bij vreeken gekocht dit jaar, weet dus nog niet hoe het smaakt, maar dit plantje wordt al heel lang in zuidoost-azie, china, japan enz, gebruikt als thee. Het plantje wordt zeer goede eigenschappen toegedicht, verwant aan gingseng (de geneeskrachtige eigenschappen), en het schijnt redelijk zoet te smaken.

 

Van de werking van al deze dingen merk ik eigenlijk nooit echt iets bewust, ik denk dat dat ook zeer lastig is, of het moet zo een overduidelijk verbetering of verslechtering in je zijn, waardoor je het merkt. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het werkt en ik vindt het ook gewoon lekker, de meeste kunnen bij normaal gebruik in ieder geval geen kwaad, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn kruidentuin komen de medicinale kruiden ook gewoon in de inrichting. Leek me eigenlijk te logisch om te vermelden. Maar ik bouw het rustig op. Ben tenslotte maar net begonnen. Geen exotische dingen: St Janskruid, Hondsdraf, Kamille, Senne, ... ook wilde planten komen er in, naast de kweek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het vroeger reuze interessant, ik liep met kruidenboekjes door de berm om te zien wat waar groeide, en waar het goed voor was. Tuinierster in de dop Ik heb ook 'ooit' (gut, wat voel ik me ineens oud) een opleiding 'verkoop in de drogisterij' gedaan, en toen veel geleerd over homeopathie. Vond het altijd zo grappig om te horen hoe dat werkte: brandnetels veroorzaken jeuk, maar als je de brandnetel bewerkt (hmm, kom even niet meer op het woord, zeg maar verdunnen), dan werkt het juist tegen de jeuk.

Ik 'geloof' er wel in, voor zover het nodig is er in te geloven, en koop liever een tijmsiroop dan een hoestdrank met dure woorden (weet niet hoe gegrond dat is, maar het voelt voor mij natuurlijk om een tijmsiroop te nemen ) en van huis uit gebruikten wij ook veel homeopatische producten.

Dan naar de tuin: daar staan geen medicinale kruiden, alleen die kruiden die in de keuken bekend zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het leuk, en ik lees er weleens iets over maar heb wel het idee dat je er beetje voorzichtig mee moet zijn,

en je echt wel eerst heel goed moet verdiepen in de werking wil je dat innemen ergens voor.

zowiezo kom je tegenstrijdige info. tegen op internet en dan is het lastig wie dan gelijk heeft, de smeersels enzo lijken mij wat veiliger in gebruik

en ook heel leuk.

 

Helemaal mee eens, onderzoek voordat je het gebruikt, welke plantedelen bruikbaar zijn, óf combinaties mogelijk zijn, én of je de goede soort in de tuin hebt staan. Kruiden werken, das waar. Maar "baat het niet schaadt het niet" is niet altijd van toepassing.

Ik heb nog wel een mooie ervaring om te vertellen. Had jarenlang last van ecxeem op polsen, binnenkant van ellebogen. Dat jeukte erg. Veel recepten van huisarts gekregen, zelfs hormoonzalf maar niets hielp. Tot ik las in een boek over echinacea, de rode zonnehoed. Las dat Indianen het gebruiken en dacht; deze plant staat in mijn tuin en aan de slag ermee. Heb het blad op de plekken gelegd en er verband om gedraaid , om te zorgen dat het bleef zitten, en het is gaan branden, branden. Tot een paar uur later de brand eruit was, verband eraf gehaald en het ecxeem was weg en is nooit meer teruggekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metje interessse zat dus in dit onderwep

Zijn er dan ook recepten bv voor hoestdrank of wat ook wat jezelf kan maken ?

 

Kamille vindt ik in iedergeval een topper en makkelijk je kan kan de bloemhoofdjes gewoon drogen en opvooraad hebben en dan later bv als je een x gevoelige tanden hebt even heet water op doen en spoelen.

 

Volgens mij staat hier ergens op forum hoe je goudsbloemzalf maakt, zoiets van vaseline met fijn gestampte gedroogde bloemblaadjes

maar kan dat niet vinden.

waarschijnlijk zou je dus meer zalfjes zelf kunnen maken als een plant ergens goed voor is door gedroogd met vaseline te mengen ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarschijnlijk zou je dus meer zalfjes zelf kunnen maken als een plant ergens goed voor is door gedroogd met vaseline te mengen ?

 

Ik zou zelf dan eerder kiezen voor lanoline ipv vaseline. Vaseline is toch een aardolieproduct en dat sluit je huid nogal af. Lanoline (=wolvet) is veel meer huideigen en laat bijv ook goed zuurstof door.

Ik weet trouwens niet of het altijd zo werkt door het gedroogd in de zalf te gooien. Als de basiszalf te dik is lijkt mij dat de werkzame stoffen niet echt worden opgenomen erdoor. Mss is het dan effectiever om de blaadjes op te warmen in bijv goede olijfolie oid? Ik roep ook maar wat he

 

Maar wel leuk om eens uit te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb je gelijk in ik moet ook even dat recept vinden ik herrinder me vaseline maar klinkt logisch wat je zegt dat dat lanoline beter is

Wat ik handig vindt is als je iets kan klaar maken wat je dan gewoon hebt staan in de kast als nodig is, anders ken ik mezelf en vindt het teveel gedoe als ik het nodig heb.

 

gevonden

 

Pluk op een zonnige zomerse dag twintig bloemen van de goudsbloemplant.

laat ze drogen aan de lucht.

Smelt dan een blokje bijenwas au bain marie in een pannetje dat in een bak heet water staat.

Doe de goudsbloemen in de hete bijenwas en zet het vuur uit.laat de bloemen in de was afkoelen.

Na drie dagen verhit je de was opnieuw en zeeft de vloeibare was,zodat de bloemblaadjes eruit gezeefd worden.

Je houdt nu een oranje vloeibaar geheel over,vermeng,als de was nog vloeibaar is,het geheel met een potje vaseline of lanoline wolvet

laat het afkoelen en doe het daarna in een potje.

Maak er een fleurig etiket met naam en datum op.

Bij kneuzingen,wondjes,brand-en schaafplekjes en insektens teken

helpt deze calendulazalf uitstekend.

 

 

==================================================================================================

hieronder een wat vager recept want wat voor een bloemen in iedergeval lijkt mij dat je dat door een of ander kruiden kan vervangen ?

vindt het ook geen olie maken want je koopt dat gewoon eerder om iets aan toe te voegen, bv lavendel olie?

 

Olie maken

100ml jojoba of tarwekiem olie 1ste persing

Pluk wat bloemetjes en doe ze in een glazen pot

Doe de olie er op tot het helemaal onder staat

dek het potje af met en Doekje

Laat dat 3 weken staan in de zon en roer elke dag even

na 3 weken zeven zo dat de bloemetjes er uit zijn

En in flesje doen

 

Helpt goed tegen reumatische pijn en is heerlijke massage olie

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruidenzalf

Kruidenzalf kun je op een eenvoudige wijze zelf maken. Voorwaarde is wel dat je het juiste kruid gebruikt. Als je niet zeker weet of het de juiste plant is die je wilt plukken raadpleeg dan een deskundige. De makkelijkste zalf om zelf te maken is een zalf op vaselinebasis, hierbij dan ook het "recept".

In tegenstelling tot zalf of crème die je in de winkel koopt zitten hier geen vreemde stoffen in. Vaseline staat bekend om zijn neutrale = geen reactie uitlokkende werking. Mogelijk dat je allergisch bent voor de gebruikte plant, maar dat is een heel ander verhaal.

 

 

Verzamel de verse kruiden die je nodig hebt (zorg dat ze droog zijn - de dauw eraf);

Doe wat vaseline in een pan en verwarm deze au-bain-marie;

Als de vaseline gesmolten is doe je er de kruiden delen in. Als je wortels gebruikt dan deze eerst schoonborstelen, goed afdrogen en in kleine stukjes snijden;

Laat het geheel 12 uur (of 3 keer 4 uur) zachtjes trekken zonder deksel;

Zeef de vloeibare vaseline door een dunne doek of een papieren theefilter.

Laat de vaseline afkoelen en roer er iets koudgeperste zonnebloem of amandelolie door tot je de juiste dikte hebt.

Schep de zalf in schone potjes, ze is 2- 3 jaar houdbaar.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruidenolie

Kruidenolie kun je op een eenvoudige manier zelf maken. Zorg echter wel dat je het juiste kruid plukt. Bij twijfel raadpleeg altijd een deskundige. Hierbij het "recept".

 

Verzamel verse bloemen of bloemtoppen (droog - dauw eraf) en doe deze in een glazen pot.

Schenk er koudgeperste zonnebloemolie op tot de planten onder staan.

Dek de pot af met een doekje of gaasje (vooral niet met een deksel).

Zet de pot op een zonnige plaats en roer de eerste dagen de inhoud af en toe door.

Laat de pot minstens drie weken in de zon staan.

De olie afzeven door een dunne doek of thee filter.

Giet de olie in donker bruine flesjes en sluit ze goed af.

Bloemen

Je kunt olie maken van veel verschillende soorten bloemen, de werking hangt af van de soort die je gebruikt.Bijvoorbeeld:

St.Janskruid olie - verwarmend en wond helend;

Kamille olie - verzachtend;

Kaasjeskruid olie - bij verkoudheden;

Rozemarijn olie - verwarmend en doorbloedingbevorderend;

Goudsbloem olie - wond helend en verzachtend;

3 kleurig viooltje olie - bij huidproblemen.

Blaadjes

Van sommige planten kun je ook de blaadjes gebruiken. Dit kan alleen met planten die heel sterk ruiken en dus veel etherische oliën bevatten (eik dus niet!) Ook hier hangt de werking af van het soort kruid. Bijvoorbeeld:

Tijm olie - bij verkoudheden;

Rozemarijn olie - bij spier en gewrichtspijnen;

Jeneverbes olie - bij reumatische klachten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een persoon dat liever tegen een ziekte medicinale kruiden gebruikt dan medicatie te halen bij de dokter .

Mijn vriend geloofd niet zo in die kruiden maar over mijn moestuin heb ik alles te zeggen dus er komen dit jaar heel wat medicinale kruiden in o.a teunisbloem , sint-janskruid en hop !

Naar de Sint- Janskruid ben ik nog op zoek maar de teunisbloem en hop heb ik al in bezit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak zelf sinds enkele jaren st Jansolie een rode olie, op basis van olijfolie ( deze olie wordt het best door het lichaam opgenomen ), , te gebruiken bij gewrichtspijnen. Wanneer je de olie voor gebruik wat verwarmd ( in bijv. een flessewarmer ) wordt het nog beter opgenomen en het voelt ook wat prettiger aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat iedereen zo enthousiast is! Ik zat me echt af te vragen of sommigen het misschien te ver gezocht vonden, maar ik lees dus heel andere reacties. Ik wil echt van alles met die kruiden proberen, inderdaad ook baden (mmm, de lavendel en rozemarijnbaden die Jorieke noemt) en zalfjes maken.

 

Ik ben het ook helemaal eens met Hans en Helena dat je je wel goed moet verdiepen in wat je doet en dat je natuurlijk zeker moet weten dat je het goede kruid te pakken hebt. Van sommige planten kun je nu eenmaal bepaalde delen echt niet eten, het zou zonde zijn als je jezelf per ongeluk vergiftigt terwijl je iets probeert te genezen. Gelukkig zijn er zat goede determinatieboekjes te koop, die je heel goed uitleggen hoe je een plant herkent. Daarbij zou ik nog willen zeggen dat als je je echt heel ziek voelt, het natuurlijk altijd belangrijk blijft om naar de huisarts te gaan.

 

Het lijkt me hartstikke leuk om op deze manier van alles uit te proberen. Ik wil het in het begin ook niet met super exotische kruiden doen, juist met kruiden die we vroeger in Nederland al veel gebruikten (voordat ze werden weggemaaid...). Mooi verhaal Helena! Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel zou zijn geschrokken van dat branden . Ik bedoel.. natuurlijk kan branden voor genezen staan, maar ja, het had net zo goed iets anders kunnen betekenen. Gelukkig is het in jouw geval genezen!

 

Bedankt voor de informatie Hans. Ik wil nog heel veel leren over het maken van zalfjes, crémes en dergelijke en ik zie dat ik niet de enige ben. Hebben we er met z'n allen weer een hobby bij .

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder een kort lijstje van gezondheid.rubriek.nl. Volgens deze lijst kun je dus ook bladeren van fruit, zoals aardbeien en frambozen gebruiken. Let op, in dit lijstje staat niet hoe je de kruiden moet verwerken (zalf, thee et cetera). Dus niet klakkeloos iets innemen .

 

Aardbei

Deel van de plant: blad

Verlicht reumatische klachten

Helpt bij diaree en maagklachten

 

Brandnetel

Deel van de plant: blad

Zuivert het bloed

Rijk aan vitamine A en C

Verbetert werking nier en lever

 

Duizendblad

Deel van de plant: bloemen

Reguleert (hoge) bloeddruk

Helpt bij overgangsklachten

Verlicht maag- en darmklachten.

 

Framboos

Deel van de plant: blad

Helpt bij diaree

Rijk aan vitamine en mineralen

Verlicht menstruatieklachten

 

Gember

Deel van de plant: wortel

Goed bij griep en verkoudheid

Stimuleert de bloedsomloop

Verlicht maagkramp

Helpt bij misselijkheid

 

Hartgespan

Deel van de plant: bloem, blad

Vermindert PMS

Helpt bij nerveuze hartklachten

 

Kardemom

Deel van de plant: zaden

Bevordert de spijsvertering

Helpt bij maagkrampen

 

Kamille

Deel van de plant: bloemen

Kalmeert de maag

Helpt bij nervositeit

Goed bij verkoudheid

 

Kaneel

Deel van de plant: stengel

Verbetert de bloedsomloop

Goed bij verkoudheid

Helpt als de maag van streek is

Verlicht menstruatiepijn

 

Meidoorn

Deel van de plant: bloem, blad

Verlaagt cholesterol

Reguleert bloeddruk

Goed voor het hart

 

Melisse

Deel van de plant: bladeren

Opwekkend

Goed bij maagklachten

Ontspant

 

Munt

Deel van de plant: bladeren

Helpt bij maagklachten

Verlicht hoofdpijn

 

Paardenbloem

Deel van de plant: bladen

Vochtafdrijvend

Verbeterd de leverfunctie

Slijmoplossend

 

Rozemarijn

Deel van de plant: blad

Verlicht gewrichtspijn

Verlicht hoofdpijn

Stimuleert bloedsomloop

Verbetert werking van de lever

 

Rozenbottel

Deel van de plant: zaadknoppen

Hoog vitamine C gehalte

Goed bij zere keel

 

Salie

Deel van de plant: blad, bloem

Ontspant

Bevordert de spijsvertering

Helpt bij hoesten

 

St. Janskruid

Deel van de plant: blad, bloem

Opwekkend

Helpt bij spanning en irritatie

 

Tijm

Deel van de plant: blad

Versterkt immuunsysteem

Helpt bij keelpijn

 

Valeriaan

Deel van de plant: wortel

Ontspant

Verlicht maagkrampen

 

Venkel

Deel van de plant: zaden

Eetlustopwekkend

Verlicht maagkrampen

Helpt bij keelpijn en hoesten

 

Zoethoutwortel

Deel van de plant: wortel

Helpt bij keelpijn en hoesten

Stimuleert de spijsvertering

Verlicht menstruatiepijn

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze site: http://sila.infoteur.nl/specials/kruiden-wijzer.html staat een groot kruidenalfabet. Zeker de moeite waard om even te bekijken. Ik ben zelf wel van het vergelijken van meerdere bronnen (iedereen kan natuurlijk zomaar wat op internet posten), maar dit lijkt me een goed begin! En Hans, er staat ook op waar hop goed voor is (maar ik kan het niet voor je copy-pasten door de copyright bescherming)

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees een paar keer iets over st Jans-kruid.

St. Janskruid werkt als een mild antidepressiva.

Zoiets als prozac dus. En nu overdrijf ik niet eens.

Toch is het geen 1-ste keus middel. De juiste sterkte en dosering is erg lastig te vinden en natuurlijk niet geregistreerd.

Het kan ook erg gevaarlijk zijn en manische en psychotische episodes uitlokken.

Gelieve dus niet te experimenteren.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...