Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn Sambal


Mariekeenfrance

Aanbevolen berichten

Zo, even de tijd nemen om sambal receptje hier neer te zetten. Heb een paar drukke weken achter de rug. Ik kook altijd op gevoel zodat hier geen exacte hoeveelheden staan, houd je niet van heet voeg dan wat meer ui/tomaat toe.

 

Maal een paar flinke handen vol rode pepers en of rawit met een ui, tomaat, paar tenen knoflook fijn. Die bak je in ruim zonnebloem olie onder voortdurend roeren. Voeg af en toe wat olie toe want in de potjes moet het ook onder staan. Tijdens het bakproces voeg je trassi, suiker en wat citroen en zout toe. Alles moet door en door gaar zijn! Ook kan je wat smaakmakers mee bakken zoals gedroogde garnalen of in snippers gesneden peteh boontjes, Je kan dit recept ook maken van een combinatie verse/gedroogde pepers of enkel gedroogde pepers die je eerst laat weken (de sambal is dan wel heter)

Vervolgens giet ik de sambal in kleine conserven potjes en zorg dat er een laagje olie op drijft. Zet de potjes omgekeerd neer tot het wat afgekoeld is. En bedenk; altijd met een schoon lepeltje de sambal opscheppen en na gebruik eventueel het randje van het potje met een keukenpapiertje schoon maken.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

hoi hoi een vraagje, dit jaar ben ik voor het eerst pepers gaan kweken, de cayenna long slim, de golden cayenna, fillius blue en de lemon drop, van de cayenna long slim die rood word heb ik maar 1 plantje overgehouden, van de rest heb ik pepers te over, kan ik van al deze pepers sambal maken, of moet het persee een rode peper zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...