Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mosterd


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Zullen we mosterd maar in de kruiden catagorie plaatsen?

Ik heb een dit jaar een klein veldje vol mosterd planten geoogst. Met plant en al in lakens gedaan en doe samen geknoopt en opgehangen om verder te drogen.

1 van die lakens heb ik gisteren geslagen en geschopt ( ) zodat de zaadjes los zouden laten van de takjes en uit de hulsjes. Onderin dat laken heb ik een gat geknipt, en met een bak eronder ving ik alle zaadjes op.

Natuurlijk zat er nog heel veel puin en rotzooi tussen, dus heb ik geprobeert te zeven. Dan nog blijven er veel velletjes over.

Ik heb toen de hele bups onder water gezet, en bijna alle zaadjes zonken. Dus ik kon het drijvende spul wegdoen, en de zaadjes weer te drogen leggen. Ik heb op zich een aardige oogst... maar er zijn wat dingen die volgens mij beter konden.

 

- de oogsttijd was lastig.. de zaadjes worden niet allemaal tegelijk rijp. Dus te vroeg oogsten is nog veel groene zaaddozen. En te laat oogsten is veel wegspringende zaadjes (omdat ze te droog waren).

- samen met alle velletjes, bleven er ook aardig wat zaadjes drijven. Zelfs na herhaaldelijk roeren en zorgen dat ze nat werden. Op zich niet erg, er blijft genoeg over... maar het is toch jammer. Iemand een idee?

- de zaadjes zijn bijna allemaal goudgeel, maar er zitten ook grijzere zaadjes tussen. Die zonken dus wel, maar zijn ze niet rijp? of juist te rijp? Ik zal morgen een foto plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...