Nuttige bloemen in de moestuin

<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (56)

Bericht za 14 mei 2011, 09:49

Re: Nuttige bloemen in de moestuin

@Jooze: maak je die 'kappertjes' ook in? Of eet je ze rauw?
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
zaden kopen online
<<

Gerwin

Woonplaats of Regio: Den Helder

Bericht za 14 mei 2011, 10:51

ik meende dat de Dille juist aantrekkelijker was voor luizen dan de tuinbonen zelf. (je offert je dille op voor je tuinbonen?) Wat zeker helpt is bij de planten ook knoflook planten. Mijn aubergine zat onder de bladluis, maar nadat ik een teentje aan de voet van mijn plantjes in de grond had geduwd waren de luisjes met de noorderzon vertrokken. (nu heb ik in de hele tuin her en der knoflook staan :D )
<<

jasmin

Woonplaats of Regio: Amersfoort

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht za 14 mei 2011, 11:09

Interessant... het uitproberen waard....

En over luis thuis heb ik een zeer opmerkelijke observatie gedaan... ik heb dus luis (lichtbruine) ontdekt in een paar paprikaplantjes op balkon. De enige planten met luis, de rest heeft nada, noppes aan luis. Deze plantjes hadden eigenlijk opgegeven moeten worden, want mijn poes had ze finaal afgeknaagd in enthousiasme. Toch laten staan, gewoon om te kijken hoe ze zich zouden herstellen... en dat deden ze, al zien ze er raar gehavend uit. Maar toch vreemd dat mijn balkon dat verder vol staat met vanalles helemaal geen luis verder heeft... alleen die zielige, zwakke plantjes.... moet ik toch denken aan de aangehaalde theorie van Castaneda dat gezonde planten geen plagen krijgen... (omdat ze kennelijk dan een bepaalde stof afscheiden waardoor ze met rust gelaten worden)...

Misschien een kwestie van tijd totdat de rest ook bezocht wordt door luis... dat kan ik alleen maar afwachten...

;)
Een Goede Tip is Goud Waard!!!
<<

jos

Woonplaats of Regio: Margraten

Bericht za 14 mei 2011, 18:52

Tuurlijk zit in het verhaal van Castenada een kern van waarheid.
Het is alleen geen absolute waarheid.
Mijn schoonvader was ervan overtuigd dat alle luis in enkele tuinbonen(zwakke broeders) trok en liet die gewoon staan. Bij de stokbonen werkte het wel verleden jaar, 1 plant aangetast, rest niet.
Alleen in mijn ervaring, ook dit jaar weer, zit er gewoon in 70% van mijn tuinbonen, bladluis. Tegen de tuinbonen staat de knoflook, jammer dan geen bladluis die zich daar iets van aantrekt.
En het zijn echt geen zwakke planten. Ondanks de bladluizen doen ze het prima op dit moment. Heb wel inmiddels verschillende lieveheersbeestjes gespot, de "hulptroepen" komen er aan.
En mijn woelratten trekken zich dus echt niets aan van de wolfsmelk. Ze crossen er gewoon omheen.
<<

jasmin

Woonplaats of Regio: Amersfoort

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht za 14 mei 2011, 22:16

jos schreef:Tuurlijk zit in het verhaal van Castenada een kern van waarheid.
Het is alleen geen absolute waarheid.
Mijn schoonvader was ervan overtuigd dat alle luis in enkele tuinbonen(zwakke broeders) trok en liet die gewoon staan. Bij de stokbonen werkte het wel verleden jaar, 1 plant aangetast, rest niet.
Alleen in mijn ervaring, ook dit jaar weer, zit er gewoon in 70% van mijn tuinbonen, bladluis. Tegen de tuinbonen staat de knoflook, jammer dan geen bladluis die zich daar iets van aantrekt.
En het zijn echt geen zwakke planten. Ondanks de bladluizen doen ze het prima op dit moment. Heb wel inmiddels verschillende lieveheersbeestjes gespot, de "hulptroepen" komen er aan.
En mijn woelratten trekken zich dus echt niets aan van de wolfsmelk. Ze crossen er gewoon omheen.

Nou... zo gek is dat niet van je schoonvader... ik heb vandaag eens goed gekeken bij de tuinbonen... inderdaad... de iets kleinere, ook duidelijk fors aangevreten tuinbonen door de aardvlooien... die zaten met zwarte klonten van de luis... en aan de andere kant van de rij staan planten die 1/3 hoger staan, ruim in bloei (die kleintjes matig of nauwelijks), de mooie leken nauwelijks last te hebben... behalve als je goed ging zoeken...
Tot nu toe niks gespoten of zo... ik bekijk het verloop... als ik ondanks die luis gewoon mooie tuinbonen ga krijgen, maken die luizen me niks uit.....
Ik heb wel mijn dille ertussen geplant, al verwacht ik totaal niks daarvan. Ik weet dat sommige mensen erg enthousiast zijn over die combinatie, maar de timing was gewoon niet optimaal... luis was er vóór de dille groot was...
Een Goede Tip is Goud Waard!!!
<<

veuvecouderc

Woonplaats of Regio: frankrijk

Bericht za 14 mei 2011, 22:55

@Jorieke en @Jooze, die 'kappertjes' van jullie uit de OIkers, dat zijn toch niet de kappertjes die iedereen als kappertjes kent? Volgens mij zijn kappertjes namelijk de ongeopende bloemen van de Capparis Spinosa, en niet de zaaddoosjes van de OIkers (Tropaeolum majus). Maar misschien noemen jullie ze niet voor niets 'kappertjes' tussen aanhalingstekens? 8-) Ik vraag het maar om misverstanden te voorkomen.
Veuvecouderc
De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (56)

Bericht zo 15 mei 2011, 10:07

Haha, inderdaad, vandaar de aanhalingtekens. Ik heb vorig jaar een aantal mini potjes gevuld met verschillende OIkers-kappertjes-recepten. Maar ze waren allemaal mislukt. In de zin van: niet lekker. Ze blijven ook niet stevig (zoals echte kappertjes), en de kleur wordt ook lelijk.
Op internet vind je een boel recepten voor dat soort 'kappertjes', maar misschien zijn ze lekkerder als vers seizoensproduct.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

Niek

Woonplaats of Regio: Utrecht

Bericht zo 29 apr 2012, 10:32

Wat een schat aan informatie allemaal!

Echter lees ik op andere sites dat het plaatsen van oost-indische kers bij je aardappels nadelig is?

Nu heb ik een mooi strookje naast mijn aardappels waar ik wat o.i. kers wilde gaan zaaien... Weet iemand waarom dit niet zo kunnen? Waarom zou dit nadelig zijn voor je aardappels?

Bvd!
<<

jos

Woonplaats of Regio: Margraten

Bericht zo 29 apr 2012, 12:50

Enig negatieve invloed op de aardappels is mij niet bekend. Echter in zijn geheel misschien wel voor diverse moes(tuin)planten. In mijn ervaring is de OI-kers erg aanlokkelijk voor de rupsen van diverse vlinder-achtigen. Net als akeleien trouwens.
Ondanks dat het mooie bloemen zijn zou ik ze in de bloementuin houden en buiten de moestuin.
<<

Bubbels

Woonplaats of Regio: Drenthe

Bericht di 01 mei 2012, 15:09

Je leest van bijna elk plantje wel reacties die heel positief of juist negatief zijn. Zo zouden afrikaantjes niet de goede aaltjes voor aardappels weren. Heb ze toch echt tussen de aardappels geplant, al was het maar omdat het er leuk uit ziet. Baat het niet dan schaadt het niet.
Iemand dé gouden tip tegen luizen om onder een roos te zetten?
VorigeVolgende

Keer terug naar Groente

Deel dit bericht:

|  |