Peper & Paprika Topic 2017

Plaats hier alle vragen, tips en berichten over groente
pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (14)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Re: Peper & Paprika Topic 2017

Berichtdoor pippi » Do 17 Aug 2017, 23:36

Tim, toch wel bijzonder hoor, al die pepers in de open lucht, wat dat betreft bof je wel met het klimaat daar!

Mijn paprika's blijven het niet erg best doen dit jaar. Alleen de Purple Bell en de Morgenrot maken mooie grote paprika's, van de rest oogst ik kleine paprikaatjes. ook de thuispaprika's in grote potten doen het niet super.

En wat ik me bedacht: ik zet altijd braaf 3 planten bij elkaar op de Diana-manier, maar het resultaat is nu dat het 3e plantje er soms wat ielig bij staat, niks produceert en alleen maar brood staat te vreten zeg maar. Ik zit te twijfelen of ik die plantjes gewoon weg zal knippen of ze nog een kans geef. En volgend jaar stap ik wellicht af van dat 'drie per potje' en ga ik ze gewoon lekker dicht op elkaar per stuk uitplanten, en dan op enig moment de achterblijvers ertussenuit knippen.

Flup
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor Flup » Wo 23 Aug 2017, 15:47

Hier staan de pepers ook buiten, alleen niet in de volle grond. Wil ze ook proberen te laten overwinteren, hopelijk lukt dat.
Inmiddels koelt het 's nachts wel behoorlijk af, dus 's nachts gaan de planten naar binnen.

Mijn pepers, heb slechts 4 soorten.

1. Ecuador purple
Groeit makkelijk en geeft redelijk snel mooie, gekleurde pepers. Wel bijzonder, aangezien deze plant pas eind maart is gezaaid. Zelf begin ik namelijk eind februari al met voorzaaien.

Afbeelding

Afbeelding

2. Lemon Drop
Groeit ook makkelijk en snel, maar de pepers hebben duidelijk langer nodig om te rijpen. Het rijpingsproces begint nu pas.

Afbeelding

3. Pepperoni
Groeit supermakkelijk, geeft vroeg al veel vruchten die ook snel afrijpen.

Afbeelding

4. Criolla Sella
Deze plant is ook pas veel te laat gezaaid en heeft op een ongunstige plaats gestaan, waardoor de vruchten nog rijp moeten worden. Heb er geen foto van.

Wanneer kun je de zaden eigenlijk al oogsten? Zodra de pepers de juiste kleur hebben of moet je echt wachten totdat de peper is uitgedroogd?

Luig81
Woonplaats / locatie: Enkhuizen

Berichtdoor Luig81 » Wo 23 Aug 2017, 17:07

Zelf haal ik mijn peper zaden uit pepers die mooi op kleur zijn ( rijp eetbaar)
Gaat meestal goed

Flup
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor Flup » Wo 23 Aug 2017, 21:39

Ok, dan kan ik wel wat zaden gaan winnen. :thumbup:

Stan
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: Amsterdam

Berichtdoor Stan » Zo 27 Aug 2017, 17:44

Hier 2 foto's van de voortgang:
AfbeeldingAfbeelding
Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

pippi

Berichtdoor pippi » Do 31 Aug 2017, 00:43

Inmiddels de eerste twee Red Cheese paprika's geoogst, planten kwamen laat op gang en kleine paprika's, maar verbazingwekkend dikke wand voor zo'n klein paprikaatje (100 gram), en goed van smaak. Er hangen er nog flink wat te rijpen, dus misschien hou ik deze er volgend jaar wel in.

Hier de omschrijving van Diana (daar komen de zaden ook vandaan):

http://www.mooiemoestuin.nl/Paprika/red-cheese/

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (59)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Zo 10 Sep 2017, 19:30

Een goed seizoen geweest voor de paprika's.
Erg blij word ik er van! Afbeelding
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (200)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Berichtdoor henkg » Vr 15 Sep 2017, 17:03

Bijna iedereen weet het, toch maar even noemen:
Nog niet rijpe pepers rijpen binnen prima na (in de pot), ik denk dat zeker de relatief hoge nachttemperatuur (19 a 20 graden) helpt.
Deze Habanero Orange (veel te laat gezaaid) staat nu ruim een week binnen. De eerste drie nakomertjes zijn al mooi verkleurd, en de overige tien zullen ook wel gaan kleuren:
Afbeelding
Dat ene kleintje op de voorgrond is waarschijnlijk al ruim voldoende voor een pittig 4p hoofdgerecht.
Het weer nu, op mijn tuin
Live webcam tuin (Als je niks ziet dan is het donker. Of een webcam-storing)
2017_teeltlijst
2017_layout_tuin

pippi

Berichtdoor pippi » Za 16 Sep 2017, 00:57

Ik heb de thuispaprika's al dagen binnen staan, maar het blijven achterblijvertjes. Wel lekkere paprikaatjes, maar klein. In de kas vandaag eindelijk de eerste Morgenrot geplukt, prachtig gekleurde grote paprika, maar dus heel laat en met een trieste productie. De enige Dulce d'Espagna die het heeft gered hangt nu echt vol met grote groene paprika's, die is wel aan een inhaalslag bezig. Maar al met al een heel slecht paprikajaar. De totale opbrengst is nauwelijks beter dan vorig jaar, toen ze in de volle grond stonden te verpieteren. Lastige teelt vind ik het.

Kim97
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: Nijmegen

Berichtdoor Kim97 » Za 16 Sep 2017, 11:51

Wat doen jullie met de planten waar niks meer aan hangt? Ze maken weer opnieuw mini pepertjes en paprika's, maar of het nog zin heeft...

Terug naar “Groente”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.