Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper & Paprika Topic 2017


Nedlets

Aanbevolen berichten

Velen zullen een dezer dagen beginnen met voorzaaien of hebben dit al gedaan. Ik begin komend weekend. Twee soorten pepers en vier soorten paprika.

 

Post hier al je algemene vragen en foto's over de paprika en peper teelt van 2017.

 

Een eerste vraag van mijn kant; Kan ik twee planten in 10 liter potten plaatsen?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan, mits je genoeg voeding geeft.

Maar ik heb zelf geen goede ervaringen met meerdere planten in 1 pot. Anderen hebben dat dan wel weer (zie Diana's website).

 

(Enne... een paprika is ook een peper dus deze hoeft eigenlijk niet apart vermeld te worden in de topictitel... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eerste vraag van mijn kant; Kan ik twee planten in 10 liter potten plaatsen?

Om welke soorten gaat het (hoe groot worden ze) ?

Kan een gans verschil geven :

Marbles 31 a 35 cm hoog daar tegenover aji angelo tot 2m50 hoog . Zijn de 2 uiterste bij mij maar denk dat dit wel verduidelijk wat ik bedoel .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee onbekende snoeppaprika, die heb ik vorig jaar gekregen en zelf zaad van gewonnen. Die planten werden niet heel hoog, gemiddeld.

 

Daarnaast de volgende gekocht:

- Cayenne peper

- Jalapeno peper

- Corno di Toro Giallo

- Corno di Toro Rosso

 

Heel basic, maar dit is pas mijn tweede seizoen. Ik verwacht dat die laatste twee paprika zeer gelijkwaardig zijn aan de zelf gewonnen snoeppaprika. Maar goed dat moet uitwijzen.

 

Ik ga het testen dit seizoen, twee planten in een pot van 9l en een enkele plant los. Het gaat meer ivm ruimtegebrek in de kleine kas die ik heb en teveel willen zaaien haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn paprika's en pepers vorige week gezaaid, dus ze zijn nog niet opgekomen. De echte warmteminnaars wil ik in de kas telen. Misschien dat ik nog een tunnel of twee tunnels kan plaatsen en daar nog pepers in plaats, maar dat weet ik nog niet. Ik laat de planten zo lang mogelijk in de kas en teel ze eerst op tot gezonde planten. Daarna plant ik de planten op de stukken waar ik erwten of tuinbonen gehad heb of gewoon tussen andere rijen in. Ik heb ze gezaaid in zaaigrond, waarvan het onderste gedeelte moestuinaarde is.

135. Peper 'Jalapeno orange' (Schärfe 3) (10st)

"Der berühmte Jalapeno in einer seltenen Farbe, nämlich orange!

Jalapenos zeichnen sich durch ihre kurzen, stumpfen Früchte aus. Das Fruchtfleisch ist besonders dick, was man schon merkt, wenn man die Früchte anfasst: sie sind richtig schwer!

Mit einer Schärfe von 3 ist diese Sorte milder als sein roter Bruder, im Aroma steht er diesem in nichts nach. Frisch, fruchtig und lecker. Schon die grünen Früchte haben ein tolles Aroma, es ist eine der wenigen Sorten, die auch schon in diesem Stadium richtig gut schmecken. Voll ausgereift, also orange, kommt noch eine leichte Süße hinzu."

136. Paparika Chili Chocolate Cherry peper (Schärfe 1) (10st)

"Brauner, runder Chili. Die Früchte haben ein dickes Fruchtfleisch, sie sind auch innen braun.

Die Sorte stammt ursprünglich aus Ungarn und kann selbstverständlich dazu verwendet werden um einem original ungarischen Kesselgulasch etwas Schärfe zu verleihen.

Chocolate Cherry ist mittelscharf. Die Früchte schmecken wie eine scharfe Paprika also herzhaft, aromatisch, frisch, würzig."

137. Paprika Gorria (Schärfe 1) (10st)

"Eine Spezialität aus dem französischen Baskenland. Die roten Früchte sind dünnwandig, rot und reich an Aromen. Gorria wird traditionell getrocknet und gemahlen und als mild-scharfes Edelpaprikapulver angeboten.

Der Anbau geht bis auf das Jahr 1650 zurück, als der baskische Seefahrer Gonzalo de Percarteguy neben Maissamen auch Samen dieser Sorte aus Mexiko mitbrachte.

Frische Früchte überzeugen ebenfalls durch ihre Qualitäten."

138. Peper Chili Vicentes Sweet Habanero (Schärfe 0) (10st)

Capsicum chinense

Keinerlei Schärfe, aber mit leckerem Habaneroaroma! Ein echter Geschmacksknaller 2014 im Testanbau! Von allen Aromen sind einfach mehr da: mehr Zitrusaromen, mehr Pfirsich, mehr tropische Früchte. Einfach mehr von dem wundervoll bunten, warmen Fruchtaroma welches typisch für Habaneros ist.

Wir haben uns das volle Aroma auf der Zunge zergehen lassen.

Die Frucht ist herzförmig mit vielen Rillen vom Stiel zur Spitze hin. Die Fruchtfarbe ist hellrot. Die Früchte sind etwa 6cm groß. Wächst prima.

Alles in Allem gibt es also nichts zu meckern. Doch, eine Kleinigkeit: schade, dass sie nicht so dickwandig wie eine normale Paprika sind, dann hätte man noch mehr davon.

139. Paprika 'King of the North' 17 st

"De naam zegt het al: dit is een zeer succesvolle paprika voor de buitenteelt in Noord-Europa. Stevige planten geven dikwandige middengrote vruchten, 3-4 kamers per vrucht, rijpend van groen naar rood. Vast en zeker binnenkort de nieuwe “King” in uw tuin! Deze (inmiddels) historische variëteit vinden we voor het eerst op de voorkant van een Harris' Seeds Catalogue. "Outstanding 1934 Introduction. Early and Very Prolific. The earliness and heavy yield make King of the North a variety that will give enormous yields of fine fruit even here in the North. The plants are literally covered with fruit"."

140. Paprika 'Round of Hungary' 14 st

"Teelt in de kas of op warme beschutte plaats buiten. Buiten niet voor eind mei. Rij-afstand ± 1 m. in de rij 50 cm.

Platrond van vorm met diepe ribben, net een minipompoen! Naast sierlijk is deze Hongaarse “traditional” met zijn dikke vruchtwand ook heel lekker zoet. Een topper in de salade. Rijpt rood naar groen."

141. Paprika 'Spanish Mammoth' 17 st

Deze langwerpige, soms puntige, soms stomp eindigende paprika is al minstens sinds 1859 in de Europese zaadhandel en ze waren voor de komst van moderne hybriden de grootste paprika’s op de markt! Opvallend is de grote oogst en de gemakkelijke groei van de groene naar rood rijpende vruchten. Groen is de smaak van de vrucht voldoende zoet en knapperig met een tintje anijs. De rijpe, rode vruchten zijn zoet en boordevol smaak. Met flinke groeikracht groeien de planten uit tot 1-1,5 m hoogte. Elke vrucht is 3-hokkig en hier en daar onregelmatig ingedeukt, wat tot grappige vormen leidt, afmeting 15-20 cm lang en 6-8 cm breed. 'Dulce de Espaa' / 'Doux d' Espagne' / 'Spanish Mammoth'

142. Paprika 'Sweet banana' 14st

Teelt in de kas of op warme beschutte plaats buiten. Buiten niet voor eind mei. Rij-afstand ± 1 m. in de rij 50 cm.

Een Hungarian Wax-type met lichtgele, spitse vruchten, rijk vruchtdragend ook bij koelere zomers. Is ook buiten op een beschutte plaats op humusrijke, voedzame grond succesvol.

Zaaimethode

Zaaien: januari-april bij 20-30°C. Teelt in de kas of op warme beschutte plaats buiten. Buiten uitplanten niet voor eind mei. Plant afstand 50 cm. Teelt in potten mogelijk.

143. Mini-paprika Mini Red Bell 17st

Korte, gedrongen planten worden rijk bedeeld met mooie 5 cm grote, RODE miniatuurpaprika’s met een uitstekende, frisse en zoete smaak. 144. Paprikapeper 'Alma' 10 st

"Een geweldig en sierlijk (maar pittig) snoepertje: de planten geven een overvloed aan kleine, ronde, dikwandige vruchten. De rijping verloopt via een mooie verkleuring: van wit, via geel en oranje naar rood. In alle kleurstadia eetbaar, hoe rijper hoe zoeter maar altijd met een hete tik!

145. Peper 'Cayenne gold' 10st

"Goed heet en de knalgele langwerpige vruchten van deze peper is een van de heetste onder de gele soorten. Lengte 15 cm, breedte 2 cm. ± 700 HS. Daarnaast zoet en aromatisch. De brandende smaak neemt redelijk snel af in de mond."

146. Paprika 'Yolo wonder' 17 st

"compact groeiend ras. Dit is een zeer ziekteresistente paprikasoort die een overvloed aan zoete, knapperige, groene paprika's produceert. De paprika's worden na rijping diep vuurrood. resistent tegen tabaks-mosaic."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

ik ga dit jaar veel peper en paprika's zetten. Zo ziet op dit moment mijn plan eruit:

pepers3557148586307799451485989618.png

elk vakje is 1 plant.

ik heb er al in in!

 

qua paprika ga ik zaaien:

Paarse, rode, gele paprika's

Puntpaprika

kaboutemutsenpaprika

macho paprika

Turkse Puntpaprika. Geen idee wat dat is

 

Ben benieuwd of t hierbij gaat blijven.

Groetjes tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een 10 liter pot zou ik geen 2 struikpepers in zetten.

Ik zou eerst eens kijken hoe groot de plant kan worden.

2 snackpaprika, lukt wel, mits genoeg voeding.

Wel wil ik waarschuwen dat 2 verschillende soorten in 1 pot geen goed zaad meer geeft, ook kort bij elkaar zullen deze zich onderling bevruchten, dus jaar erop krijg je een heel ander soort.

Zelf heb ik een 30 verschillende soorten dit jaar en die gaan allemaal in potten.

 

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is kruisbestuiving wel te doen,maar we zitten al met meer dan 2000 soorten.

Een unieke soort zullen wij wel niet kweken, daarom is het beter om de reguliere in stand te houden, laat de vernieuwing maar over aan de kwekers.

Dit jaar rode snackpaprika gekweekt, waren niet te eten, denk dat die bij een caroliner reaper heeft gestaan.

Daarom is het beter om soorten bij elkaar te zetten, de rest een paar meter verderaf.

Afdekken met een geperforeerd zakje helpt soms, maar vaak gaat het bloempje dood.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de pepers gezaaid, morgen zijn de paprika's aan de beurt. Ik zaai ze in een kweekkasje in huis in turfpotjes en wanneer ze groot genoeg zijn en het weer het toe laat wil ik ze in het royal well jumbo kasje plaatsen.

 

Ik heb tot nu toe:

- Peper habanero (2x)

- Peper serrano (2x)

- Peper cayenne (3x)

- Peper pepecchia (2x)

- Peper caloro (2x)

 

Paprika is yolo wonder en ga ik een keer of 7/8 zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eerste vraag van mijn kant; Kan ik twee planten in 10 liter potten plaatsen?

 

Hey, tof een nieuw paprika en peper topic .

 

@ Nedlets: Ik heb vorig jaar 3 paprika's per pot geprobeerd (ik zal een zien hoe groot ze zijn) zoals te vinden op de site van Diana.

Ikzelf was hier niet zo tevreden over (misschien omdat mij potten iets te klein waren). Dit jaar ga ik eens proberen met 2 per pot.

Als de paprika's beginnen te vertakken is het moeilijk om genoeg stokken voor zo'n een drie paprika's in 1 pot te steken. Ik heb dan ook altijd schrik dat ik hierdoor te veel wortels beschadig (aangezien ik altijd vergeet dit op voorhand te doen ).

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor je reactie! Ik heb de posts gezien van Diana op haar website maar ik kan nergens echt duidelijk vinden wat de aanbevolen potmaat is, en vooral de minimale maat.

 

Ik wil ze graag per 2 in een 9l pot plaatsen (Die heb ik nog staan), maar het moet wel passen natuurlijk. Kijk eens welke maat jij gebruikt had als je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 januari 50 soorten gezaaid tot vandaag 37 soorten uitgekomen .

37 soorten totaal 66 plantjes is de bedoeling om 1 per soort te houden.

7 pot bubbelgum

aatje

aji habanero baccatum

big jim

bolivian rainbow

californian wonder geel

caloro

cap 220

centinel

champion

chinese 5 color

earliest red

etiuda

explosive ember

fireflame

fish

frans

fresno yellow

goliath

habanero orange

jalapone hercules

lipari F2

lombok oranje

Marbles

mini bell geel

monkey face

nocturne

ophelia

paprika paars

peppadew

piment di espellette

pointseta

rotundum

scotch bonnet geel

serbian devil

vezena piperka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gisteren op de verwarming voorgezaaid:

 

- puntpaprika

- paprika King of the North (hopelijk presteert deze wel beter of de Starks )

- paprika Frans

- paprika Sweet Chocolate

- paprika Sweet Boneta

- peper Marbles

- peper tuinkabouter

- peper Hungarian Black

- peper grandpa's home

 

Meer paprika's dan pepers!

Graag een verandering van topictitel aangezien Pa voor Pe komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 27e (januari) heb ik de paprika's en pepers gezaaid mbv de DENO-methode.

Heb niet zoveel soorten;

Paprika: Toscana F1

Peper: Cayenne / Pepperoni en Lemon Drop

De paprika en Cayenne peper zijn al goed gekiemd en heb ik gisteren overgeplant in aarde. De Lemon Drop heeft duidelijk wat meer tijd nodig met kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het voorzaaien van paprika nu nog niet erg vroeg? Ik bedoel; is er op dit moment voldoende licht om de plantjes te laten ontkiemen en ze te laten groeien? Of is daarvoor nog een groeilamp nodig?

 

Ik wil ook paprika gaan kweken in mijn tuinkas op mijn volkstuin maar had nog niet in de planning staan om paprika nu alvast voor te zaaien.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi, ik ben ook weer uit mijn winterslaap gekomen. Ben gister begonnen met zaaien van pepers via de deno methode.

Ik ga de volgende kweken dit jaar (ik vermeld dan eerst de pepers en dan de paprikas )

Pepers

Spaanse cayenne

Aji ahuachapáu

Aurora

Big Jamaican

Birgits Locoto

Chinese five color

Chocolate cherry

Fidalga roxa

Habanero peach

 

Paprika

Doe hill

Etkezesi pelso

Kaboutermutsenpaprika

Macho

Minibell orange

Nocera giallo

Purpurnij kolokol

Pusztagold

Red cheese

 

Heb weer veel zin in de nieuwe seizoen

 

@mkleinman ik begin altijd rond deze tijd met de deno methode. Zo hebben de plantjes genoeg tijd lekker sterk te worden. Ik geloof dat de dagen nu steeds langer begint te worden en dat het voldoende is mits je een plek in je huis hebt waar ze het meeste licht krijgt. Lampen kan ook natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mkleinman . Het is vroeg, maar niet echt té vroeg nee. Pepers is een langzame teelt he ? Neemt een behoorlijke tijd voordat je zaaisel tot productie komt. De echte liefhebbers beginnen vaak al in januari. Later zaaien kan ook zeker, maar zal minder productie opleveren en vooral later ( als het licht na de zomer al weer gaat afnemen )

De meesten zullen nu wel bijlichten ja. Anderen doen het met heel veel zorg en handen en voetenwerk ook wel zonder.

 

Heb je geen lampen kun je ook best wat later zaaien hoor. Dingen gaan toch niet veel eerder dan half april oid ( ligt aan je wil tot handen en voetenwerk ) je kas in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel vroeg begonnen, en volgens Henkg ga ik er spijt van krijgen, maar voor nu ben ik heel blij hoe mijn plantjes er bij staan:

 

(1e jaar met de Ikea kweeklamp) Er zijn nog wat late kiemers die er ook nog bij komen te staan.

Ik heb Cuneo, Corno di Toro (oud zakje uit de zadendoos, er kiemden er zowaar een paar), Dulce de Espaa, en Corbaci.

 

IMG799799441486576850.JPGIMG799825431486576854.JPGIMG799994131486576858.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...