|  | 

Pootaardappelen bewaren

<<

sammetje

Woonplaats of Regio: randstad

Bericht vr 13 jan 2012, 22:02

Pootaardappelen bewaren

Heb vandaag een zakje pootaardappelen gehaald (Bionica) maar nu ben ik als newby vergeten te vragen hoe ik ze moet bewaren voor ze de grond in gaan. Ze komen uit de koeling, moeten ze daarin terug en dan op een bepaald moment eruit om te gaan spruiten??

<<

jeanne-gordijn

Woonplaats of Regio: Beesd

Bericht vr 13 jan 2012, 22:09

Re: pootaardappelen

Zijn het vroege aardappelen?
<<

Kamilla

Bericht vr 13 jan 2012, 23:08

Mijn vader bewaart ze altijd onderin de koelkast. Als je ze daar uit haalt, hebben ze 3 weken nodig om in aktie te komen. Daar kan je dan alvast rekening mee houden voor je ze uit wilt poten.
<<

sammetje

Woonplaats of Regio: randstad

Bericht za 14 jan 2012, 09:51

Bionica zijn middenvroeg. Dus nu de koeling in en begin maart eruit, op een lichte niet t ewarme plek laten ontkiemen/spruiten en dan in april de grond in. Heb ik het zo goed begrepen?
<<

Kamilla

Bericht za 14 jan 2012, 11:07

Re: Pootaardappelen bewaren

Zelf bewaar ik geen pootaardappels omdat ik ze meestal op het laatste moment van mijn vader krijg. Ze mogen in de koelkast niet bevriezen. Op een wat donkerdere plaats spruiten ze makkelijker. Ooit heb ik ergens pootgoed gekocht dat al flink "voorgesproten" was en dat werkte niet fijn. Dus kleine uitlopertjes (hoogstens 1 CM) zijn ideaal. Van begin maart tot ergens in april zijn minstens 5 tot 7 weken. Ik denk dat ik die tijd iets korter zou nemen.
<<

jeanne-gordijn

Bericht di 24 jan 2012, 21:09

Eind Februari komen mijn bestelde poot aardappels als het goed is. Nu ben ik maar aan het slepen met de thermometer vandaag, maar nergens is licht en/of 10 gr. Het enige is de koude kas waar het licht is en nu omstreeks 10 gr. Is dat een optie,of hebben jullie nog andere ideeén? bedankt alvast. :mrgreen:
<<

jeanne-gordijn

Bericht wo 25 jan 2012, 21:05

Iemand die weet of de koude kas ook een goede plaats is? :sick:
<<

Nicolette

Woonplaats of Regio: Noord-Holland

Bericht vr 27 jan 2012, 10:46

het mag er beslist niet in gaan vriezen. Ik weet niet hoe je huis in elkaar zit maar op een zolder of een kamer of iets dergelijks waar je niet of weinig bij warmt is vaak wel een goede plek tot je ze nodig hebt. Ik krijg ze pas eind februari van de vereniging en dan wil ik ze juist laten kiemen dus ik ken dit probleem niet.
<<

Thessa

Woonplaats of Regio: noordholland

Bericht vr 27 jan 2012, 22:33

ik ben denk ik wel erg makkelijk lees ik,
ik heb ze in een doos in de schuur staan tot ik er aan toe ben, uitlopers of niet ze gaan zo de grond in :!:
mijn zoontje heeft vorig jaar geholpen met poten, ik maakte het kuiltje en hij deed ze er in, toen er al een kilo in de grond zat
zag ik pas dat ie alle uitlopers er af vreef......zijn andwoord ( 3 jaar toen ) dat ie dat mooier vondt :oops:
het is goed gekomen, alles deed het geweldig goed :P
<<

jeanne-gordijn

Bericht vr 27 jan 2012, 22:47

Nou dan klopt het misschien wel dat je de oude uitlopers er af kan halen? Nee ik heb geen zolder,alleen een diepe kelder, maar daar is het te donker denk, maar aan de andere kant als ik hier lees, dat iemand aardappels vond in een keuken kastje met uitlopers, of in de schuur, dan komt het niet zo heel nauw denk, al wil je allemaal het zo goed mogelijk doen, Ja moet toch nog wat verzinnen, het is bij mij of te donker of te heet, schuur is ook donker. nu denk wel even fijn weekend allemaal

Keer terug naar Groente

SPONSORS