Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Potgrond..alternatieven?


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Wie heeft gisteren net zoals ik het programma van de Keuringsdienst van Waarde over potgrond gezien? Ik ben er wel van geschrokken..dat wij, om mooie potgrond voor onze potten en bakken te hebben. veen in Estland afgraven..Als ik het goed onthouden heb is er al 30.000 km2 afgegraven, waarvan ze nog maar 10.000km2 van hebben hersteld.

Je kunt zeggen ver van mijn bed, en mensen verdienen eraan..maar het stuit me nu toch wel tegen de borst om potgrond te kopen..het schijnt dat in alle soorten potgrond ( universeel, kwekers, en alle speciale voor hortensia`s etc) veen uit bv Estland zit.

 

Wat zou voor ons een alternatief kunnen zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou voor ons een alternatief kunnen zijn?

 

Dat was ook mijn vraag na het zien van die aflevering. Men zegt wel dat er een alternatief is, maar welk dan?

 

Via het net kom ik uit bij bijvoorbeeld http://www.ecostyle.be/cocopeat_turfvrije_potgrond , wat duidelijk beweert een afkeer te hebben van de turfgravingen in veengebieden. Ik heb echter nog geen verpakking vastgehad, dus ik weet niet vanwaar de ingrediënten komen. Ik heb echter nog niet zo heel veel kokosnoten aan Belgische bomen zien groeien, dus zullen er waarschijnlijk ook wel heel wat transportkosten en de bijbehorende CO2-uitstoot aan te pas zijn gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mooie aflevering was dit. Wat je kan doen is potgrond die al eens is gebruikt hergebruiken (van een tuindersbedrijf), maar dan eigenlijk voor de structuur van grond in de tuin te verbeteren.

Verder denk ik wel dat er alternatieven zullen zijn maar die zijn duurder. Waarschijnlijk door de hogere prijs zullen deze alternatieven minder makkelijk te verkrijgen zijn dan potgrond met turf.

Zoals Matteo al zegt gaan er vast veel kilometer overheen voordat kokosvezels hier zijn, met de bijkomstige uitstoot.

Wel een goede vraag trouwens, ik zou ook wel willen weten wat een ECHT goed alternatief is. Dit draadje blijf ik even volgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou gewone tuingrond met (blad)compost en zand niet voldoende zijn?

 

kokosnoten groeien steeds opnieuw aan de bomen, in tegenstelling tot turf wat een keer op raakt.

kokosvezels zijn een 'restproduct' van de kokos industrie. het is beter om van een product alles te gebruiken, dan een gedeelte weg te gooien.

alleen idd jammer dat het wat minder milieu vriendelijk is door het transport al komt turf ook niet meer uit Nederland/Belgie dus ook dat wordt vervoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocopeat is inderdaad een vervangend middel. Bestaat ook al weer ruim 20 jaar hoor, dat dat verkocht wordt. Duur, maar werkt goed.

 

Ik heb niks tegen potgrond.

Heb de aflevering gezien ja, ik heb me behoorlijk geërgerd aan de 20x dat er gezegd werd, dat wij dus voor onze geraniums dáár de veengebieden laten afgraven.

1x werd er weerwoord gegeven door de expert, die zei dat vooral onze tuinbouw de grote afnemer is. Niet het particuliere gebruik. En die keuringsdienst-mensen bleven maar op ons gemoed drammen.

 

Onze tuinbouwsector ( sierteelt , vaste planten teelt, maar ook de reguliere, industriële tuinbouw ) is de grootverbruiker. En de héle grote verbruiker. We zijn niet voor niets leading in the world. Wereldwijd grootste. En dus ook de grootste afnemer van dat spul en dus ook de hoofdschuldige in het afgraven van die gebieden ( ze hebben er wel heul heul veel hoor )

En weet je hoeveel banen daar aan vast zitten ? En wat onze welvaartstaat daar aan verdiend ?

 

De Victoriaanse tuinmannen hadden ieder hun eigen recepten voor het zélf vervaardigen van de potgrond. Ook zónder veen.

Aandeel zand , grond , klei , grit en veel bladaarde. Voor elke teelt werd een ander mengsel aangemaakt. De ene met meer klei, de andere meer bladaarde of meer grit.

 

Niks moeilijks aan. En als je echt veen-loos je potgrond wil maken, is dat goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh heb het niet gezien ( heb geen tv. misschien dat het daaraan ligt)

Maarrrr.. potgrond? Is dat echt noodzakelijk? Ik gebruik NOOIT potgrond, als ik aarde nodig heb haal ik het uit de tuin, ik zoek een mooi stukje waar het lekker humusrijk is en een beetje rul, mengen met zand voor zaailingen en klaar.

Volgens mij zijn we verschrikkelijk lui en verwend geraakt dat alles maar in zakjes te verkrijgen is, en zoals je ziet is dat dus ook niet alles! Zonder zakjes en geprepareerde mixjes kan je ook goed boeren. (zie mijn aubergine van 2 kilo, de grootste van Europa, niks geen potgrond nodig geweest)

 

Mocht je alleen maar een balkonnetje hebben dan wordt het lastiger, waarom dan geen "foute" grond gebruiken? Dat werkte tot nog toe prima en zolang er geen alternatief is ....hoeveel mensen boeren er nu op hun balkon?

 

Ja ik weet het, ik kan er extreme opvattingen op nahouden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is de tuinbouw de grootste afnemer..maar dat doet niets af aan ons eigen particuliere verbruik. En ja inderdaad, die mensen van de KDVW zijn drammers..dat is ook hun beroep, journalisten zijn bij uitstek drammers, daar worden ze op geselecteerd.

 

Onze tuinbouwsector is de grootverbruiker. En de héle grote verbruiker. en dus ook de hoofdschuldige in het afgraven van die gebieden ( ze hebben er wel heul heul veel hoor )

En weet je hoeveel banen daar aan vast zitten ? En wat onze welvaartstaat daar aan verdiend ?

 

Hoeveel banen er aan vastzitten boeit me wat minder. Dat is altijd hetzelfde gemakkelijke argument. Misschien kunnen die mensen banen vinden door alternatieven te zoeken/maken. Want Bit, hoe dan ook of het wat minder is dan er voor ons persoonlijk wordt afgegraven dan dat ze gisteren aan ons voor deden komen, het is natuurlijk van de gekke dat wij gebieden duizenden kilometers verderop afgraven..mooie natuurgebieden..en dat lekker vervuilend hierna toe laten komen.En dat ze er heul veel van hebben: dat hadden wij ook..van gas bv. Onzin-argument, afgewezen! Het zijn nog steeds door mij gekochte geraniums die in die potgrond staan..en ik weet nu dat ze daar veen uit verweg voor halen.

 

En als je echt veen-loos je potgrond wil maken, is dat goed te doen.

Mooi zo, dat was mijn vraag..recepten voor veenloos potgrond. Misschien kan de tuinbouwsector hier ook nog wat leren

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het echte goede goud niet kan / wil maken is dit een goede ( de perfectste ) leverancier:

 

http://www.hessenhof.nl/hor_nl22.html

 

Dat daar mogelijk bij velen van ons geen behoefte leeft laat dit topic wel zien:

 

potgrond-kopen-en-aanbiedingen-t689.html?hilit=potgrond%20aanbiedingen ( ik heb daar ooit es boos willen reageren, niet gedaan )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je niet de vraag moeten stellen heb je potgrond nodig ? In ieder tuincentrum is vaak naast het schap met potgrond het schap met tuinaarde(wel of niet bemest) En begin je net met een bakken/potten tuin/balkon of mm dan kan ik me wel voorstellen dat je potgrond gaat kopen. Als je wat langer mee loopt zie je dat allerlei planten een andere eis stellen aan de grond en ga je eerder zelf mengen en of mesten. Als je enkele bakken of een terras hebt met 5 potjes dan gaat de zakgrond bij de super mee. En ik ben natuur-fan maar, dat cocopeat is niet enkel transport. Hoe denkje dat dat dan zo mooi droog en geperst komt. Niet met de hand hoor. En je kan dus ook meer permacultuur toepassen in potten en bakken dan verbruik je nog wel wat maar, dan enkel bij het verpotten

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar uitzendinggemist: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1390050

Inderdaad erg weinig aandacht voor alternatieven.

De genoemde "kwekerspotgrond" kun je zelf maken. Gewoon 1 deel universele potgrond mengen met 1 deel cocopeat. Dat cocopeat kost bij Action per blok (voor 8 liter; ze zeggen 10 liter) iets minder dan 0,70.

 

Ik was nieuwsgierig naar het milieu-effect van cocopeat, en vond dit:

 

Verhitten / drogen door de zon, is dus gratis. Zouten uitspoelen met water is een ander verhaal.

Vervoer: Het moet van ver komen. Wel is zowel het volume als het gewicht veel lager dan gewone potgrond. Transport is misschien niet vervuilender dan het transport van gewone potgrond uit Oost Europa naar hier.

CO2: Zonder enige kennis hieromtrent lijkt mij de cocopeat productie minder vervuilend.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1301205984-060.gif

 

Alternatieven is altijd beter ook al zou er ergens anders genoeg zijn.

Want toch wroeten we in een natuurlijke balans en raakt alles uit balans.

Daarom waarom van ver halen als het met een beetje moeite ook voor je neus ligt.

Maar vele mensen zijn te gemakzuchtig geworden. Zonde want de natuur gaat er van naar de kl...

 

@Piroska, die met dat zand wist ik nog niet ga ik is verder op onderzoek voor

 

@ Robo, ook met de bladeren wist ik nog niet en heb bergen in bezit die ik nu al in korven laat verrotten ,mooi om te weten dat ik er meer mee ken, ga ik ook is naar opzoek

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het niet gezien,maar jaren geleden hadden ze er ook over toen werd het af gegraven in Noord Engeland en Schotland.

 

Zelf heb ik een grote pak turf gekocht jaren geleden deze bewaar ik steeds weer.

Mijn yacon 's liggen daar elk jaar in.(Her gebruik)

Verder kan je compost goed gebruiken voor elke doeleinden.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De genoemde "kwekerspotgrond" kun je zelf maken. Gewoon 1 deel universele potgrond mengen met 1 deel cocopeat. Dat cocopeat kost bij Action per blok (voor 8 liter; ze zeggen 10 liter) iets minder dan 0,70.

 

Maar dan gebruik je nog steeds die universele potgrond met veen Henk...

 

Het is wel duidelijk als je de teksten op de website van de Hessenhof leest,(mooie link Bit) dat het maken van bladaarde eigenlijk essentieel is voor een moestuinier...als basis van potgrond. Ik ben me er nu meer van bewust hoe mijn zak potgrond tot stand komt, en daardoor ook meer gedreven om het anders te doen. Dat is lastig, want de aarde in mijn tuin is erg kleiig, als ik daar bv pepers in plant is dat meer kleien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie hier een paar keer 'turf' en 'tuinaarde' als alternatief voor potgrond voorbijkomen, maar tuinaarde bestaat voor een groot deel uit turf en turf is een andere naam voor veen... dus het is geen duurzame oplossing. bladaarde is dat idd wel, mijn ouders maakten vroeger potgrond door bladaarde te mengen met eigen compost en wat zand uit de tuin.

volgens mij is het grootste probleem van veen als potgrond gebruiken: de verspilling. er is een enorm verschil tussen tuincentra van nu en pak 'm beet 30 jaar geleden. alle planten worden verkocht in potten met potgrond. ook vaste planten die zo de tuin in gaan bijv. daarnaast kopen heel veel mensen ieder jaar alles nieuw, omdat ze niet weten hoe ze hun planten moeten overhouden. ook wordt er heel veel geproduceerd dat weer vernietigd wordt omdat het niet verkocht is.

omdat potgrond zo goedkoop is (...) is er nog geen noodzaak tot hergebruik bij tuinders of bewust kopen door consumenten. zoals dat tot een aantal jaar geleden ook voor energie gold. je ziet hoe inventief kastuinders (en consumenten!) worden als het om hun eigen portemonnee gaat (de energieneutrale kassen vliegen je tegenwoordig om de oren). zo'n proces kan ook in gang worden gezet rondom veen. politieke lobby starten om importveen 3x zo duur te maken, wie weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of hier al het recept van velt staat?:

 

Voor klassieke basispotgrond neem je vier delen tuingrond (bij voorkeur zand-leem), vier delen compost en twee delen grof zand of rijnzand. Het voordeel van compost is dat het de potgrond een goede structuur geeft waarin de wortels water, voedingsstoffen en lucht vinden. Het is een traag werkende meststof die tijdens het hele groeiseizoen langzaam voedingsstoffen afgeeft.

 

Als je tuiniert op klei voeg je wat meer zand toe en als je juist een zanderige grond hebt vervang je het extra zand door bladcompost. Als je een extra luchtig mengsel wilt, kun je er kokosvezels aan toevoegen. En als je nóg ecologischer te werk wilt gaan vervang je de kokosvezels door bladcompost van bijvoorbeeld eik, berk of (haag)beuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, mooi, dank Sammetje en Jorg. Sammetje het recept uit jouw link is precies die Jorg heeft gegeven..beiden van Velt.

Ik ga het in ieder geval uitproberen...ik heb alles natuurlijk behalve het zand..( en de Rijn is een eindje weg) maar misschien is het zand uit mijn beek ook goed?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of hier al het recept van velt staat?:

 

Voor klassieke basispotgrond neem je vier delen tuingrond (bij voorkeur zand-leem), vier delen compost en twee delen grof zand of rijnzand. Het voordeel van compost is dat het de potgrond een goede structuur geeft waarin de wortels water, voedingsstoffen en lucht vinden. Het is een traag werkende meststof die tijdens het hele groeiseizoen langzaam voedingsstoffen afgeeft.

 

Als je tuiniert op klei voeg je wat meer zand toe en als je juist een zanderige grond hebt vervang je het extra zand door bladcompost. Als je een extra luchtig mengsel wilt, kun je er kokosvezels aan toevoegen. En als je nóg ecologischer te werk wilt gaan vervang je de kokosvezels door bladcompost van bijvoorbeeld eik, berk of (haag)beuk.

Dit. Dit is perfect. Ik heb hier veengrond, dus ik voeg bijna alleen maar organische delen en klei toe (om het geschikter te maken voor fruitteelt). Het makkelijke van universele potgrond is... dat het universeel is, een alternatief is eigenlijk bijna altijd afhankelijk van je grondsoort. Iets waar je als moestuinier misschien toch al naar moet gaan kijken; welke grond heb ik, en welke grond WIL ik?

Sommige mensen zetten het natuurlijk nog een stapje verder; die zeggen "welke grond HEB ik?, dan ga ik deze planten erop zetten, want die doen het goed op die grond".

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hm, dus ik ben toch aangewezen op potgrond of cocospeat, want mijn tuin is te klein om grond uit te nemen, en ruimte voor compost maken heb ik al helemaal niet. Ze zouden dat spul gewoon in zakken bij de tuinland moeten verkopen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is een enorm verschil tussen tuincentra van nu en pak 'm beet 30 jaar geleden. alle .

Mijn moeder is afkomstig uit een familie van bloemisten en van haar vroeger nog gehoord dat de bloemisten hier in de buurt , tijdens de winter de dichte naald bossen met een dikke laag verteerde naalden gingen uitraken en dat dit dan gebruikte als grond voor planten in op te kweken Ze noemde het toen eigrond . (eigenlijk Gents dialect van potgrond blijkt bij het googelen) Maar planten werden toen dus opgekweekt in naaldbomen grond .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader ging ook eigrond uit de bossen halen toen ik nog klein was, is wel al bijna 70 jaar geleden hé.

Heb het zelf ook nog gedaan voor de bosbessen en rododendrons, ook de hortensia's varen er wel bij.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...