Recepten van Thessa

<<

Thessa

Woonplaats of Regio: noordholland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht zo 13 maart 2011, 00:38

Recepten van Thessa

Afbeelding hoi allemaal,
hier gaan een flink aantal recepten op verzoek komen,
ik plaats ze allemaal maar in dit bericht, dan houw ik de reacties denk ik het makkelijkst bij...
ik zal mijn best doen :lol:

**JAM;
eigenlijk maak ik van alle soorten ( die ik kan bemachtigen ) fruit jam en altijd is iedere lichting net iets anders ....
ik zal wat combies beschrijven, mis je iets mist en benieuwd bent vraag maar, wie weet staat het al bij mij in de kast &...geheugen :lol: ik heb ongeveer 15 soorten maar beschrijf niet alles hoor :oops:
en varieer zelf eens met "gekke" smaken, je zult versteld staan ! en deel het met ons :roll: :!:
hier alvast wat algemene tips!

* zet potjes/deksels in de vaatwasser op het hoogste standje en gebruik ze heet uit de vaatwasser! en maak alles goed schoon voor je het gebruikt denk bv aan pollepel/litermaat/trechter enz...werk zo steriel mogelijk :ugeek:
* gebruik een grote pan zeker 1/3 groter als je voor de hoeveelheid nodig hebt ( ivm het omhoog komen met koken )
* gebruik goed rijp en schoon fruit
* scheut citroensap, houd de kleur mooi en haalt de smaken extra op
* voeg geleisuiker speciaal toe ( 500 gr op 1250 gr fruit) ik doe op 5 liter 4 pakken geleispeciaal en 1 zakje marmello
( marmello met suiker toevoeging, zodat deze niet extra zoet ) is vaak zoet genoeg en zo extra gezond :P
let wel; dit is 6mnd houdbaar, de gewone geleisuiker (1 op 1) 12 mnd ! mijn ervaring met alleen marmello of andere vervangingen in plaats van de suiker, is dat de jam toch gaat verkleuren en minder van smaak wordt....
* evt pureren en koken volgens beschijving op het pak geleisuiker
* zo schoon mogelijk in de potjes doen en niet over het randje prieken!!! direct de deksel er op & meteen op de kop zetten
minimaal 5 min en laten afkoelen,
minstens halve tot 1 hele dag, dan pas kun je zien hoe stevig de jam geworden is ( bv aan het einde v.h aardbeien seizoen zit er minder pectine in de aardbeien en dan kan ie slappig worden, dan b.v.b al extra zakje marmello bij voegen, mede als bij pruimen en sap uit de ontsapper ! mocht het toch gebeuren, heb je heerlijke saus ! en probeer je het opnieuw....
zie het niet als een mislukking maar wees creatief met wat het geworden is, en leer er van :D
en nogmaals wees creatief met de smaken die je hebt en combineer er op los :D :D
[u]pompoen-aardbei of pompoen appel; [/u]
3/4 deel pompoen schillen en in blokjes snijden
1/4 deel aardbeien ontkronen of appel schillen/ontklokken
citroensap
iets vanille suiker of aroma
iets kaneel
geleisuiker speciaal/ marmello
deze pureren en goed blijven door roeren tijdens het koken, succes :P
(alle soorten pompoen zijn eetbaar dus maakt niet uit welke je pakt zolang het maar geen sierkallebas is )

Rabarber;
alleen middelste gedeelte van de steel gebruiken ivm oxaalzuur ( zal het wel niet goed schijven )
evt krijt toevoegen en ciroensap, vanille en kaneel.
heerlijk ook met aardbei !!

vruchtenmix;
gebruik bv restjes fruit die je hebt, evt uit de vriezer
ik heb gebruikt;
aardbei,pruim,peer,appel,braam,vlierbes, sleedoorn ( laatst genoemde eerst invriezen ivm suikergehalte )
ciroensap
iets vanille
en klaarmaken als bovenomschreven.

[[u][i][b]u][i][b]aardbei-pruimen; en aardbei-appel;[/b][/i][/u[/b][/i][/u]]
3/4 pruimen of appel
1/4 aardbei
citroensap
iets kaneel
iets vanille

pruimen;
ik gebruik reinevictoria en hauszwesser
heerlijk ook gemixt met elkaar of appart.
tip voor het ontpitten, duw de pit eruit met je duim en hou de emmer onder je handen, de pit valt er precies buiten, scheeld zo veel werk ;) controleer wel altijd op wormpjes !!! :mrgreen:

appel;
heerlijk met kaneel, vanille & ciroensap en leuk om te compineren met bv peer of kers !

vijgen;
kaal
of met klein appeltje erdoor en iets vanille en citroensap
gebruik alleen het paarse gedeelte, dan heb het de volste smaak en kleur.
heerlijk is ook de variatie aardbei/vijgen of vijgen/pruimen :)

bramen;
ik gebruik eigenlijk alleen het sap wat over blijft na het ontsappen, omdat ik niet van de pitjes houd :roll:
(geld ook voor de bessenjam en vlierbessen )
en mix de tamme en wilde soort door elkaar, wild is veel voller van smaak !
voeg wel dan bij gebruik van alleen sap, extra geleisuiker of marmello toe, anders blijft de jam slap.
iets citroensap. en heerlijk ook gemixt met vlierbessen sap

**GELEI;

eigenlijk is gelei; slapere jam zonder pitjes en alteveel vezels...dus...eerst ontsappen en dan iets minder als de normale hoeveelheid geleisuiker of marmello erdoor.
ik maak gelei van de restjes sap wat troebel is na het ontsappen voor de purefruitsap in flessen.
heerlijk over pudding en yogurt bv de; pompoen/aardbei of appel/aardbei!

SAUS;

is de te dunne gelei of jam !! ha ha gebeurt altijd wel eens, giet het evt dan uit de potjes terug in de pan en kook het weer op de giet het in kleine ( tip v.d koffiemelk ) flesjes.
je kunt natuurlijk ook weer jam er van maken door extra geleisuiker/marmello toe te voegen,
maar saus is ook heerlijk in de toetjes denk bv aan bramen saus over pudding of kwark!

MOES;
ik ontsap eerst het schoongemaakte fruit wat ik wil verwerken als moes zodat het 2 keer nuttig is en de moes lekker stevig!
je houd er heerlijke pure sap aan over en moes !
uit ongeveer 9 a 10 kilo fruit komen ongeveer 3 liter flessen sap en 6 1/2 liter potten moes.
denk eens aan de variatie's ;
appel/aardbei, appel/peer, appel/pompoen & kweeperen & rabarber moes /compote !
ik houd ongeveer met de combie's 3/4 deel appels aan met wat citroen sap, en naar smaak kaneel en gewone suiker.
moes pureer je voor je het opnieuw opkookt alvorens in de potjes te doen, compote alleen door roeren.
denk eens aan ;
appel/peer - appel/aardbei - appel /pompoen - rabarber/kers - rabarber/aardbei

SAP / LIMONADE
in de ontsapper past bij mij 10 kg fruit, en per soort & lichting is de opbrengst erg wisselend!
meestal uit 10 kg fruit 5 a 6 750ml flessen sap
*sap
gaat vanuit de ontsapper puur in de flessen of mocht het te zuur/wrang zijn iets op zoetten met suiker in de vruchten zeef.
ik verdun het sap pas voor gebruik met water in het glas, anders is de sap vaak te sterk en dik. en het scheeld veel flessen ;)
erg lekkere smaken zijn bv; aardbei, aardbei/appel, aardbei/peer, appel/peer, appel/kers!
onbeperkt houdbaar !!!!!
* limonade
het sap plus suiker ( ongeveer 250gr suiker op 1 ltr sap, voor de echte zoetekauwen 400 gr of zelfs 1 kg op 1 ltr !) opnieuw opkoken en dan in de flessen verwerken.
erg lekkere smaken zijn bv; bramen/vlierbes, aardbei of aardbei/appel, bramen/rabarber, bramen/aardbei en bramen/vlierbes/pruimen :D erg lekker !
houdbaar ongeveer 6 mnd.
tip; houd een paar flessen pure sap achter de hand dan kun je mocht je jam/gelei/saus op raken weer nieuwe maken 8-)

Courgette op zoet/zuur;
ongeveer...geef je eigen draai er aan...
1 grote courette
2 grote uien
rode paprika
1/2 eetlepel gesneden selderij
theelepel mosterdzaad
250 gr suiker
1/2 liter blanke azijn
60 gr zout
( evt van conimex 1 theelepel koenjit gebruiken, maar ik heb dat niet eens gedaan )

alle groenten snijden in kleine blokjes en mengen met het zout,
2 uur laten staan.
daarna afspoelen met koud water
daarna in pan koken met de overige ingredienten ongeveer 5 min
daarna zo snel en schoon mogelijk in potten doen, ik doe meestal 1/2 liter potten.
op z'n kop voor 5 min en klaar ! echt heel erg lekker !!! :D

STOOFPEREN;
gieserwildeman in een geheel houden en schillen ( BV voor kerst :) of in 2 delen ( scheeld op je bord veel gemedder :lol: )gemakkelijk met de saint remi. past ie ook makkelijker in de pot ;)
voorzichtig koken in half water half fruttie wijn met vanille suiker,halve tot hele kilo gewone suiker & citroensap & kaneel ongeveer 1,5 a 3 uur per 10 liter pan.
in liter potten verwerken.

Soep;

venkel soep;
2 venkels
2 uien
2 tenen knoflook dit tesamen eerst glazig bakken daarna toevoegen;
creme fraice ( hele beker )
mosterd ( eetlepel )
liter kippenboulion
dit koken en blenderen daarna evt naar wens kipvlees ik gebruik de kipfilet voor op brood is lekker dun makkelijk in reepjes te snijden en zo klaar

Chutney's ;

kweeperen chutney;

750 gram kweeperen
600 gram zoetzure handappelen
125 gram gedroogde abrikozen
375 gram ui
2 thee lepels sambal manis
3 theelepels gemalen kardemom
2 theelepels zout
400 gram witte basterdsuiker
6 dl Franse rode wijnazijn

pruimen chutney;

1 kg pruimen
2 uien
2 teentjes knoflook
100 gr rozijnen
500 gr bruine basterdsuiker
2.5 dl rode wijnazijn en 2.5 dl gewone azijn.
1 theelepel sambal manis

uien chutney
* 5 gele of rode uien
* 1 teen knoflook of hele bol solo
* 2 eetlepels olijfolie
* 125 gram bruine basterdsuiker
* 125 gram half balsamico-azijn half rodewijn azijn
* 50 gram rozijnen
* zout en peper

pompoen ( pattison) chutney;
* 1 kilo pompoen ( pattison)
* 2 flinke appels
* 3 uien
* 4 teentjes knoflook
* 100 gr rozijntjes
* 1 kilo suiker
* 2 theelepels zout
* 1 theelepel kaneel
* wat kerrie en kruidnagel en peper
* halve liter azijn

Taarten;

Wortel taart;
4 eieren
300 gr bloem
250 gr basterd suiker
100 ml zonnebloemolie
400 gr wortels ( kan meer )
60 gr walnoten
1 zakje bakpoeder
1 theelepel kaneel en 1 theelepel koekkruiden
1/2 theelepel zout
*de eieren met suiker mixen en als luchtige massa is ontstaan de olie toevoegen en langzaam de bloem door scheppen waarna de geraspte wortel en fijn gemaakte walnoot erdoor gaat.
1 uur bakken op 180 graden als taart is afgkoeld de creme erop uitsmeren. heerlijk :D :D
voor de creme;
180 gr boter (op kamer temp)
180 gr roomkaas ( mascarpone)
vanille zakje
250 poedersuiker
citroensap
mixen tot gladde creme...

kruidkoek

700 gr zelfrijzend bakmeel
500 donkere basterd suiker
3 eetlepels koekkruiden
1/4 theelepel zout
1/5 liter melk
100gr roomboter
wortel/sinaasappeljam voor er tussen
meng in een grote kom het meel, suiker, kruiden e.d door elkaar, verwarm de melk met daarin de boter en mix rustig door de rest tot een glad mengsel ( plakt erg :mrgreen: ) verdeel helft over bakplaat en drapeer de jam er over & verdeel de 2de helft erover.
bak 1uur op 180 graden.

tulband;

5 eieren
125 gram suiker
1 zakje vanille suiker
120 gram bloem.
de eieren met de suiker mixen tot een luchtige en stevige massa,
daar voorzichtig de( gezeefde) bloem door roeren en in de tulband vorm gieten ( voor het beste 'loslaat' resultaat boter ik die helemaal in en betrooi deze dan met bloem.
in oven op 175 graden 30 min bakken.
(voor 6 mini's ingredienten delen door 3.)

Afbeelding

uitleg van de ontsapper.....
deze gebruik ik zo veel !!
het is een pan in 3 gedeelte, in de onderste pan zit het kokende water, daar bovenop een opvanggedeelte met stoomgat in het midden en daarbovenop komt de vruchtenzeef van 10 kg, deze heeft allemaal kleine gaatjes zodat de sappen die vrijkomen in de middelste bak lopen. door het stoom knappen al het ware de cellen en loop het vocht er uit, door de verhitting is het ook steriel geworden.
er zit een aftap slangetje aan zodat je de sap steriel kunt aftappen en het onbeperkt houdbaar is !
je kunt er onnoemelijk veel mee doen, uiterraard ontsappen, daarvan overhouden moes, (of mocht je geen zin in schillen/ontkronen/ontklokken hebben gooi je het er met schil en al in )of bv stoom koken. Afbeelding

Bewaren;
helaas hebben wij geen kelder, maar....
ik bewaar alle potjes in een koele gang,
hier staat altijd de verwarming uit en zomersdag is het er heerlijk koel!
ik heb een hele lieve moeder die prachtige etiketten maakt voor mij,( ik verkoop ook dus moet het wel knap natuurlijk :roll: )
maar het zo simpel om met handgeschreven etiketten te werken, zo weet je altijd wat er in zit & hoe lang !
soms gebeurt het dat een pot/deksel niet goed sluit en dan zuigt de deksel niet vacuum, dan hoor je z'n klikje op de deksel als je er op drukt, bewaar deze dan in de koelkast!
succes allemaal :P Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Thessa op zo 18 dec 2011, 23:19, in totaal 13 keer bewerkt.
kijk eens op mijn site www.twaagie.nl veel plezier :)
<<

bonnie f

Woonplaats of Regio: Soest

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht zo 13 maart 2011, 06:46

Re: recepten van Thessa

Leuke recepten! En het ziet er allemaal mooi uit.
*Verzorg je tuin, en pluk er de vruchten voor anderen.*
<<

RickT

Woonplaats of Regio: Rotterdam

Bericht zo 13 maart 2011, 08:25

Jammie, ik krijg nu al trek. :) Dat ziet er schitterend uit die potjes. Lijkt me nu zo leuk om te doen.
<<

Thessa

Woonplaats of Regio: noordholland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht zo 13 maart 2011, 09:10

hoi,

inderdaad het is zo leuk :lol: :lol: :!:
vooral nu het nog rustig is in de tuin :) alle tijd!
je kunt nu heel goed het ingevroren fruit en de sap bewerken,
ik doe nog veel meer hoor ik maak eigenlijk alles in uit de tuin wat ik over houd,
hier een voorbeeld van het suikermais;
Afbeelding
gaat in 3 delen op de kolf de potten in na 5 min gekookt te hebben.
kids vinden het ook lekker vooral het kluiven :) ;)
kijk eens op mijn site www.twaagie.nl veel plezier :)
<<

jasmin

Woonplaats of Regio: Amersfoort

Bericht zo 13 maart 2011, 10:44

Geweldig, geweldig!!!

Ik zag dat jij vaak kaneel erbij doet: vind ik ook heerlijk. Vorig jaar had ik alleen bramen (wilde) jam.. aangevuld met appel, kaneel en rozijnen... De kaneel geeft zo'n warme smaak...

Hardstikke bedankt voor de inspiratie.

Die ontsapper had ik de vorige keer niet goed begrepen... ik heb zo'n sapcentrifuge...
<<

Nicolette

Woonplaats of Regio: Noord-Holland

Bericht di 26 apr 2011, 23:05

grappig ik heb net de laatste mais uit de vriezer gebruikt om een soepie van te koken vandaag. Wat is de eigen gekweekte mais toch lekker zoet he.

Leuke recepten trouwens.
<<

veuvecouderc

Woonplaats of Regio: frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)

Bericht wo 27 apr 2011, 00:27

Ha Thessa, leuk dat je je recepten met ons deelt. Persoonlijk vind ik wel dat je veel en vaak naar de geleisuiker en de marmello grijpt. Waarom steeds die toevoegingen? Waarom geen gewone suiker en wat extra pectinevruchten (kruisbes, aalbes) ipv geleisuiker. Waarom gebruik je marmello (extra gezond :shock: )? Je schrijft dat je goed rijpe vruchten moet nemen voor jam maar juist halfrijpe vruchten geleren het beste, heb je misschien ook wat minder van die (in mijn ogen) troep nodig. En dat je maar 500 gram suiker op 1250 gram vruchten gebruikt lijkt mij niet goed voor het conserveren van de jam.
Veuvecouderc
De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
<<

jasmin

Bericht wo 27 apr 2011, 02:37

Die 500 gram suiker op 1250 gram vruchten... is de geleisuiker-speciaal van Van Gilse... Werkt prima, en proeft niet zo zoet.

Maar zo heeft ieder zijn eigen smaak en voorkeur... toch?
<<

veuvecouderc

Woonplaats of Regio: frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)

Bericht wo 27 apr 2011, 11:16

jasmin schreef:Die 500 gram suiker op 1250 gram vruchten... is de geleisuiker-speciaal van Van Gilse... Werkt prima, en proeft niet zo zoet.

Nou daar moet dan haast wel een toegevoegd conserveringsmiddel in zitten, maar je hebt gelijk ieder zijn smaak. ;)
Veuvecouderc
De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
<<

jasmin

Bericht wo 27 apr 2011, 12:43

Op zich een goeie om eens na te kijken. Ik heb hier ook nog een pak in voorraad staan

Ingrediënten:
suiker, geleermiddel (E440), voedingszuur (E330), plantaardige olie, conserveermiddel (E202)

E440
Pectine http://www.food-info.net/nl/e/e440.htm

E330
Citroenzuur http://www.food-info.net/nl/e/e330.htm

E202
Kaliumsorbaat http://www.food-info.net/nl/e/e202.htm

Ik was even alert, maar het valt dus mee. Er zit niks raars in. Bij gebruik van deze geleisuiker is de houdbaarheid wel korter... max. 6 maanden, ongeopend.
Volgende

Keer terug naar Koken en Recepten

Deel dit bericht:

|  |