Rozemarijnsoorten.

<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht do 09 feb 2012, 12:31

Re: Rozemarijnsoorten.

Planten in een pot overleven de winter ook minder goed dan planten in de vollegrond..
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (55)

Bericht do 09 feb 2012, 12:35

Ik kan me herinneren dat jij hem in de volle grond hebt staan en een redelijke winterharde soort hebt, Jorieke. Ik heb ook daar de naam van genoteerd toen, ga die eens proberen te bemachtigen hier bij tuincentrum....en anders een stekje op moestuindag?....Nieuw Zeeland is me toch te ver ;)
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht do 09 feb 2012, 12:40

Ik heb 2 soorten, 1 die winterharder (? ;) ) schijnt te zijn, en 1 waarvan ik niet weet wat de soortnaam is. Die laatste is al heel groot, en overleeft de winter al vele jaren.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

Marinus Ros

Woonplaats of Regio: Vlaams-Brabant

Bericht do 09 feb 2012, 13:41

geedee schreef:Ik kan me herinneren dat jij hem in de volle grond hebt staan en een redelijke winterharde soort hebt, Jorieke. Ik heb ook daar de naam van genoteerd toen, ga die eens proberen te bemachtigen hier bij tuincentrum....en anders een stekje op moestuindag?....Nieuw Zeeland is me toch te ver ;)

Jaren geleden stootte ik ooit op deze foto op het internet:

Afbeelding

Een foto van een man voor een rozemarijn van meer dan twee meter hoog, genomen in Sebastopol.
Tja, dan denk je dat als het spul daar ergens in het Krimgebergte zo goed overleeft het bij ons ook wel zal lukken....

Enkele vervroren rozemarijntjes later kom je er dan achter dat er ook nog een ander stadje is dat Sebastopol heet. Dat ligt dan wel in het zonnige Californaaijeee..... :oops: :oops: :oops: :lol:
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)

Bericht do 09 feb 2012, 23:42

dat is een grote ja. :D Maar haal er 40 cm af en dan heb je de maat die ik ooit gepoot heb ( niet in mijn eigen tuin ) en die staat er nu toch ook al een jaar of 18 denk ? incl 2 elfstedenwinters .....
was volgens mij gewoon een intratuinachtig vaag benaamd potje van toen nog 1,95 ( gulden )

erg leuk topic trouwens :thumbup:
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Marinus Ros

Woonplaats of Regio: Vlaams-Brabant

Bericht vr 10 feb 2012, 02:22

Bedankt, Bit. :cool:
Hier staat er ook eentje die al over de 1m70 reikt. Ik denk toch dat ik hem in de lente wat zal kortwieken zodat hij wat meer takken maakt op de zijkanten.

@Jorieke of Luc: Een technische vraag: de laatste dagen probeer ik nog de openingspost wat op te smukken met beeldmateriaal maar na een tijdje geeft de software er de brui aan en voegt hij geen nieuwe uploads meer toe aan de post. Zijn er op een of andere manier beperkingen?
Is dat het geval, geen probleem. Ik herneem dan gewoon wat info uit die post in een nieuwe en doe zo dan verder.

Zelf sta ik nogal versteld over het aantal varieteiten dat er van rozemarijn is. Veel te veel en vrij zinloos om ze nu allemaal te gaan opnoemen laat staan bespreken.

Tenzij iemand bezwaar oppert of andere suggesties heeft ga ik het beperken tot de meest gangbare en daar zoveel mogelijk over mee te geven waar van toepassing.
M.a.w. ik zou het willen houden bij wat hier (BE-NL en vice-versa :) ) plus in onze buurlanden (UK incluis vanwege de grote traditie zeg maar) te shoppen valt en waar moet worden op gelet. Kwestie van je investering te beschermen...

Mocht iemand lijsten willen van rozemarijnsoorten, ik heb er voor het angelsaksische deel van de wereld, Frankrijk en werk aan een spaanse en duitse, dan PM je me maar.

Als toetje, le temps permettant, zou ik dan ook nog een beeld willen scheppen aan de hand van fotomateriaal van wat je je moet voorstellen bij rozemarijn in zijn natuurlijke omgeving.

Wat er mij doet aan denken dat ik ook nog wat orde dien te brengen in een ander draadje over de standplaatsen van de meerjarige kruiden. Marinus loopt wel eens in zeven sloten tegelijk.... :oops:

;)
Vorige

Keer terug naar Kruiden

Deel dit bericht:

|  |