Moderator
Woonplaats of Regio: zelhem
Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)
Ruilen op de moestuindag
Ik stel voor dat iedereen hier post wat ze zoal hebben, of op kunnen potten. Of dat nou ongewortelde stekken, plantjes, of andere zaken zijn.
Ik heb tot nu toe al klaargezet/opgepot:
- Kleine (zichzelf)uitgezaaide rozemarijn plantjes. Kleine plantjes, met een groot wortelstelsel.
- Bronzen venkel
- Groene asperge
- Salie
- citroentijm
- hertshoornweegbree
- vaste rucola zaailingen (net opgekomen) of plantjes van vorig jaar.
- look-zonder-look (met enorme penwortels, dus in een hoge pot)
- sint janskruid
- roomse kamille/ kruip kamille
- 7-jaars spinazie zaailingen (net opgekomen).
- vaste papaver met eetbaar maanzaad. Zaailingen van dit jaar
- iets minder eetbaar: vaste korenbloem. Zaailingen van dit jaar
- Oesterblad, zaailingen van dit jaar.
- Kaneelbasilicum. Komen al mooi op, gaan snel koeler, zodat het mooie sterke buiten-planten worden.
- Echte heemst, zaailingen van dit jaar.
- Kerrieplant (HELICHRYSUM ITALICUM) Stekjes van afgelopen jaar. Zijn richting 20 mei al mooi bossig.
- Citroenkruid (Artemisia abrotanum) Stekjes van afgelopen jaar. Zijn richting 20 mei al mooi bossig.
- Cola kruid (Artemisia abrotanum var. Maritima) Mooi gewortelde stekjes. Zijn richting 20 mei al mooi bossig.
- Citroen kruid (Artemisia abrotanum) Mooi gewortelde stekjes. Zijn richting 20 mei al mooi bossig.
- zilverwitte alsem (Artemisia ludoviciana)
- Valeriaan plantjes
Verder heb ik nog heel wat vaste groenten en kruiden gezaaid, waar ik tegen die tijd ook wel plantgoed van moet hebben. Suikerwortel, Turkse raket, Grote bevernel, Frans/Spaanse zuring, etc.
Er staan ook stekken van heel wat verschillende (wintergroene, vaste) kruiden. Het is nog even afwachten of ze goed wortelen, maar het ziet er tot nu toe (staan er nu zo'n maandje) goed uit. O.a. salie, rozemarijn, 5 soorten tijm, bonenkruid, currykruid, etc.
En met een maandje of 2 kan ik aardig wat munt soorten uitsteken. En een maand daarna heb ik misschien al weer wat stekken van stevia.
En mocht iemand wat brandnetelgier willen? Verdunnen 1 op 10, dus als je 1 colafles komt vullen, kan je al flink gieren
Lisa:
Lijkt een beetje op kwartetten als ik dit allemaal zo opschrijf .
Wat ik te ruilen heb zijn sowieso alle zaden die op m'n site staan. En ik heb nog een aantal tomatenzaden liggen die ik op aanvraag kan meenemen als zaden of zaaien om mee te nemen:
Black & Red Boar
Green Zebra
Piedmont
Oranje van Goeijenbier
Great White
P20 Blue
Calabash Purple
Striped Cavern
Bovendien heb ik van een heleboel soorten paprika's en pepers 2 of meer gezaaid (ik wil altijd één plant per soort). Dus wat ik teveel blijk te hebben kan ik ook meenemen als ruilmateriaal.
-----------------------------------------------------------------------------------
Eva:
op dit moment heb ik:
hertshoornweegbree,
aardbeienplantjes (gewone van onbekend merk),
St Janskruid plantjes,
gevlekte aronskelk,
Daslook plantjes,
grote toorts,
Mierikswortel,
Lamsoor,
tuingeranium.
ik ga nog van alles in potjes zaaien zoals:
Hamwortel,
Knoflook bieslook,
dropplant,
Lavas,
Juffertje in't groen
Kaasjeskruid
Chinese Chrysant
en misschien ook:
Cosmea
afrikaantjes
Physalis (eetbare lampionbes)
Giant purple Tomatillo
Lampionplantje (sier Physalis)
en verder zie ik nog wel even...
------------------------------------------------------------------------------------
Appelvrouw:
Om planten te kunnen ruilen krijg ik ook medewerking..eind April gaan mijn planten waarschijnlijk al naar Limburg,
Ik dacht mijn ruilplanten nogmaals onder de aandacht te brengen, en verder vertellen wat ik zelf zoal zoek .
( wordt nog bijgewerkt)
Koningskaars
Moederkruid
st Janskruid
Pimpernel
Knoflookbieslook (Lorraine soort)
Fijnstraal
Aloe Vera stekjes
Bergamotmunt
Gladde munt ( zie muntsoortentopic bij de kruiden)
1 /nog mini/walnootboompje in de pot
Muurleeuwenbekje( heel mooi om aan de rand van grote potten te laten groeien, tussen tegels, in kleine gaatjes en hoekjes, het trek bijtjes en zweefvliegen)
Haverwortel ( is tweejarig, is vorig jaar opgekomen en bloeit dit jaar)
Egyptische ui
Kruisbes Hinnomaki rood én geel
Roze bes ( geen naam)
Klimhortensia
Witte lavendel
Zaad groene snijbiet
zaad gele boon Brittle wax
zaad gele boon Kinghorn wax
Ik zoek:
Bramensoorten
Kiwi ( t liefs kiwi Jenny)
Kefir
Wonderpan
kleine zaailingen van de digitalis..vingerhoedskruid
--------------------------------------------------------------------------------------
Heylane:
Ik heb in de aanbieding:
Kruiden:
hysop
salie
heemst
echinae (als de zaadjes tenminste nog geleverd worden, vorig jaar viste ik achter het net)
dragon
paarse basilicum ('Purple ruffles')
Anijs
dille
Voor de liefhebber:
Missipi Purple Brown Crowder'bonen (kunnen zowel als peultje, erwt als droogboon (bruin) ) (is een experiment, maar ik deel het graag met anderen)
Bloemen (voor de bijtjes en de vliegjes):
bijvoet
komkommerkruid
wijnruit
zinnia's (tegen slakken en geeft mooie bloemen in najaar)
Waar ben ik naar op zoek:
verschillende soorten munt
thym
rozemarijn
geneeskrachtige planten
paprika
peper
tomaat
Ik sta open voor suggesties voor meer ongebruikelijke groenten (maar ja, die ken ik niet dus weet ik niet dat ik er naar op zoek ben )
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!