SAPPAN!

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Mariekeenfrance
Woonplaats / locatie: Bourgogne

Re: SAPPAN!

Berichtdoor Mariekeenfrance » Za 05 Nov 2016, 17:23

Ook ik ga eens kijken voor een sap pan... maar eerst eens meer vruchten. Wij hebben nog vrij jonge bomen waarvan sommigen het goed doen als de temperatuur buiten goed is........ Afgelopen jaar niets... wel bloesen en toen nog even kou, en wij wonen 580 mtr hoog! Dus eerst maar eens afwachten weer.
Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (222)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Ma 07 Nov 2016, 11:01

Ja Marijke daarhebben wij op 220 mtr ook last van. Ook omdat we in een dal wonen met een rivier..dwz vocht en kou een lastige combi. Bij de Points Verts hebben ze goede sappannen trouwens, niet duur.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mariekeenfrance
Woonplaats / locatie: Bourgogne

Berichtdoor Mariekeenfrance » Ma 07 Nov 2016, 12:58

Wij wonen op 580 mtr :roll: best hoog natuurlijk. Het is elk jaar afwachten...
Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Do 14 Sep 2017, 14:13

Na bijna een jaar tegen de prachtige sappan, afkomstig van Appelvrouw, te hebben aangekeken (het sapseizoen was toen net voorbij) heb ik nu voor de tweede keer de pan gebruikt.

Vorige keer de val appels ontdaan van rottende plekken en vervolgens met schil en klokhuis en al in de pan. Kwam prachtig sapje uit, mooi roze inderdaad. Maar ja... wat er overblijft van de appels leek ook nog goed bruikbaar. In een theedoek gehangen en daar nog wat gelei-achtig sap uit laten druppen.
Ben bang dat ik die theedoek nu wel kan weggooien, die krijg ik nooit meer schoon. :eh:

Dit keer heb ik de val appels ontdaan van de klokhuizen en schil en dus hield ik nu een heerlijke moes over. Beetje suiker erdoor en de appelmoes was klaar. Echt verrukkelijk! :mrgreen:
Het sap was ook weer heerlijk. Zo'n anderhalve liter uit één lading.

Misschien zou ik dan volgend x de schillen en klokhuizen in een netje erbij in kunnen doen zodat de pectine en smaak daarvan ook meetrekt.

Mij bevalt die pan echt prima. Heel blij mee Jet!! :mrgreen:

Morgen weer naar de tuin en eens kijken hoeveel appels er nu weer af zijn gevallen na de storm van gisteren.
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

RobO
Woonplaats / locatie: Haarlem

Berichtdoor RobO » Do 14 Sep 2017, 14:27

ja top!
wij sappen inmiddels druiven, bessen, tomaten, appels, valperen (dit jaar niet helaas, de 5 peren die ik had zijn plotseling "verdwenen")
en koken en vergieten ook grote hoeveelheden in de lekker grote pan

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

SAPPAN!

Berichtdoor Charly » Do 09 Nov 2017, 11:24

Hier ook aan het sappen. Gisteren voor het eerst. En vandaag de tweede lichting op staan.
Alleen appels trouwens. Gisteren en deze lichting ook trouwens geschild. Volgende lichting met schil en al in kwartjes.
Ik dacht dat eea echt tot appelmoes zou koken. Maar visueel is dat niet zo. De bovenste partjes behielden bij mij hun vorm. Waarop ik na 5 uur sappen dacht: dit kan niet! En er eens in prikte. Bleek helemaal moes!
Trouwens nog nooit zo'n zachte appelmoes gegeten. Heerlijk. Dank voor tip Erny!
Heb het ook getroffen met de appel. Weet niet welke soort. Maar de moes is zoet genoeg van zichzelf vind ik. Mmmmmmm.
Had van 1 pan 3 liter sap. En veel potjes moes. Schilletjes naar Dikkie. En een deel bewaard voor de stroop. Die ga ik van het residu maken dat straks overblijft na het ontsappen van de ongeschilde batch.
Enorm werk allemaal weer. Maar oh zo leuk!
Oogst van gisteren:
Afbeelding

Voorbereidingen voor de batch die nu op staat:
Afbeelding

Edit: deze lichting geeft van een iets grotere hoeveelheid, dezelfde soort appels slechts 1,5 liter. Of ik heb gisteren zo lang gesapt dat er veel condens bij gekomen is. Dan zal dat sap wel heul erg verdund zijn. Of ik heb deze batch niet lang genoeg laten koken (maar toch zeker 2 uur hoor). Enfin. Ik leef, ik leer.
wees bevriend met kleine dingen

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (222)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 09 Nov 2017, 22:12

Erny schreef:Mij bevalt die pan echt prima. Heel blij mee Jet!! :mrgreen:

Ik had je bericht nog niet gezien Erny, super dat je hem kunt gebruiken :thumbup:
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Do 16 Nov 2017, 12:10

Opvolging nav het sappen. Een volle pan appelen levert gemiddeld 3 tot 3,5 fles van 750 ml sap op. We hebben zowel geschild als ongeschild geprobeerd. De moes is echter zo lekker, dat we voortaan schillen. De moes gaat heet, en verder ongezoet of gekaneeld in potjes. Erg lekker. De schilletjes en klokhuizen kook ik los in wat water met de deksel op de pan op laag vuur. Zeker vijf uur. Dan een nacht laten uitlekken. Warm maken en de suiker en citroenzuur toevoegen (wel de volle hoeveelheid. Toch lekkerder na afkoelen). Daarna in potjes (géén flesjes) het wordt dan een dikke siroop / gelei. Zeker geen stroop. Maar wel erg lekker. Zowel om aan te lengen met water tot limonade als voor op brood of bij kaas. De schilletjes die nog overblijven na het koken, gaan naar het varken. Erg prettig werken zo. Volgend jaar zeker weer.
Dan zeker geen mandarijnen mee stomen (had er een paar liggen) want die worden bitter en vies en ruïneren de moes.
wees bevriend met kleine dingen

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Vr 17 Nov 2017, 00:26

Haha... dank je voor dat laatste advies... was toch ook echt van plan die oudere mandarijnen die voor mn neus staan bij de laatste lading appels in de sappan te gooien. Niet doen dus... ;)

Ja... en zalig he die sappanappelmoes. :mrgreen:
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.