Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Suikerbiet


Jorieke123

Aanbevolen berichten

We hebben wat suikerbieten op proef, om te testen of de varkens ze lekker vinden.

De varkens zijn er dol op, dus binnenkort wordt er zo'n 2 a 3 kuub geleverd.

 

Van 2 van die bieten heb ik vandaag suikerstroop gemaakt. Ik heb wat foto's gemaakt, morgen plaats ik ze, ik heb nog geen foto van het eindresultaat (staat nog af te koelen).

Van 3,5 kilo (geschilde) suikerbieten blijft verdomd weinig stroop over, de rest van de uitgekookte bieten gaat naar de varkens, en de schillen ook. Dus geen afval, wel aardig wat werk met schillen/snijden/roeren/roeren/nog meer roeren.

Maar het is wel lekker geworden! Ook aardig stroperig, al ben ik bang dat de stroop in de potjes niet heel dik is. Het laatste beetje in de pan wel, daar hebben we al even van gesnoept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... het smaakt minder naar honing dan die paardebloemstroop, maar het is ook echt lekker. Smaakt bijna romig. In het potje lijkt het nu dikker te worden.

Ik denk dat ik volgend jaar suikerbieten ga koken in paardebloem aftreksel Hoef ik geen pakken suiker te kopen om paadebloemstroop te maken

 

De rest van de 3 kuub suikerbieten raggen we door de bietenmolen. Allemaal voor de varkens, dus niet meer om te schillen voor suiker.

Of misschien 'verdwijnen' er toch nog wat knollen richting keuken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is helemaal geen stom idee, hoe leuk zou dat zijn als je jam/stroop/sirooplimonade kunt maken zonder suiker kopen.

Zou bv aardbeienjam met suikerbiet ipv suiker lukken ?

Zit er bij je suikerbieten stroop niks anders in dan gekookte suikerbiet ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan ik er nu stroop van koken, en dat dan straks als de aardbeien er zijn gebruiken voor jam.

 

Klein puntje: Ik heb nu 2 minuscule potjes stroop... Als ik alleen al van 1 kilo aardbeien jam wil maken, heb ik 1 kilo suiker nodig. Dat is nog meer kilo stroop, en dus vele tientalle kilo's biet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien die van volgend jaar van eigen teelt idd alleen schoonboenen. Deze kwamen uit kleigrond, dus ik kreeg het er echt niet af (heb dat eerst geprobeerd) Het zand gaat alleen wel in vele gaatjes en kiertjes en gleufjes zitten. Zelfs bij dik schillen kom je nog een soort van plekjes tegen waar je weer zand uit kunt 'peuren'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biet:

92_3a0613305de38952ab1254c92f944c76.jpg

 

Schillen:

92_3c6bdebdc4f02fd6ce745eed17b512a6.jpg

 

In stukken:

92_90672da94bc50c3ce84bcd6e073b2aa0.jpg

 

En dat levert 2 mini potjes op met een stroperig goedje. Smaakt en ruikt nogal naar stroopsoldaatjes, dus je proeft niet veel meer van de thee als je het daar doorheen doet.

Ik heb ook vaak het schuim weggeschept, maar toch zit er op de stroop een soort schuimkraag.

92_b4f6b25bae415514ff4d3ea3f1d2ad1f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Een oud topic; ik kwam erop via google omdat ik een recept zoek om stroop te maken van suikerbieten.

Ik ben van bovenstaande ervaring van Jorieke al wat wijzer geworden, maar nog niet niet genoeg . Jorieke, hoe lang laat je de suikerbieten koken en hoeveel water moet erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...