Tips gevraagd over grond onder tegels

<<

Lissxy

Woonplaats of Regio: Breda

Bericht ma 08 apr 2013, 10:24

Tips gevraagd over grond onder tegels

Hallo,

Ik ben afgelopen jaar verhuisd naar een huis met tuin die geheel bestraat is. Er staat aan de zonkant ook een grote coniferenhaag die ik net een dikke meter heb teruggesnoeid.
Het plan is om om te beginnen ongeveer 12 m2 aan tegels eruit te halen en zo 2 grote vlakken te creëren voor de moestuin. Ik heb er al een paar tegels uitgehaald en onder de tegels zit een laagje wit zand.
Mijn eerste idee was om er bakken van ongeveer 20 cm hoog op te maken van hout (square foot gardening maar dan iets groter) maar dan moet er ook meer dan een kuub grond in. Gezien de kosten daarvan denk ik niet dat dit tot de mogelijkheden behoord. Hout heb ik wel voorhanden dus dat is geen probleem.
Het volgende is dat er heel erg veel restafval van de coniferen ligt, het groene spul is opgehaald door de gemeente maar er ligt heel erg veel bruin 'blad'. Is dat materiaal geschikt om als bodembedekker te gebruiken of is het te zuur? Kan ik het door de grond mengen als ik het in de bakken zou doen? Of als waterdoorlatende onderlaag gebruiken?

Mijn vragen zijn:
- weet iemand een goedkope mogelijkheid om die bakken te vullen?
- wat zou jij doen met de grond onder de tegels om die vruchtbaar te krijgen als het te duur is de bakken te vullen?

Alvast bedankt!
Groeten Lissy
<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (23)

Bericht ma 08 apr 2013, 11:14

Re: Tips gevraagd over grond onder tegels

Coniferenspul is heel lastig omdat het zo langzaam verteerd. Daar heb je volgens mij dus de komende paar jaar niets aan.

Ik weet niet wat voor ondergrond onder het witte zand zit? als dat meer zand is, heb je geen doorlatende laag nodig.

Kan je bij de gemeente aan compost komen? Soms is dat gratis of goedkoop. Als je in bakken aan de gang gaat zou je zelfs kunnen overwegen om de tegels te laten zitten - buiten het compost heb je dan ook nog iets anders nodig - afhankelijk van het compost wat je kan krijgen iets om water vast te houden of luchtiger te maken. Ik weet niet of het zo handig is om de bakken bovenop het zand te zetten. Het zou kunnen dat de grond boven het zand dan te nat blijft (dit effect ken je misschien van bloempotten waar je grit aan de onderkant hebt gebruikt ter ontwatering) - iemand die hier meer van weet?

Als je het zand wilt verbeteren moet je zorgen dat er humus in komt. Dat kan door het telen van groenbemester en dan inwerken. Je zult dan wel even bezig zijn. Begin met een stikstofverzamelaar (phacelia, erwten, bonen, lupine, na de zomer klaver, winterrogge - geen stikstof, wel veel structuur) - misschien kan je in augustus al veldsla zaaien, die heeft niet veel nodig.
Begin een composthoop en gooi er alles op wat je kan vinden (behalve de coniferen dan en gekookt eten). Aangezien je geen normale tuingrond hebt waar toch al regenwormen in wonen zou het goed zijn om wat compost van iemand te erbij te doen die al langer een functionerende composthoop heeft (vooral ook voor de wormen).
Het bruine van de coniferen in geen geval ergens onder werken. Dat neemt al het stikstof uit je grond en dan blijft niets over voor wat je wilt laten groeien.
Misschien kan je iemand van zijn ongewenste graszoden afhelpen en die op 2 spaden diep inspitten (een mogelijkheid als je van gras naar moestuin wilt). Dat verteerd, neemt eerst wat stikstof maar geeft dan (helaas onvoorspelbaar!) terug.

Je zou ook permaheuvels kunnen proberen zoals Jasmin dat hier http://www.moestuinforum.nl/post132427.html?hilit=perma#p132427 beschrijft. Daar zou je courgette en pompoen op kunnen proberen. Wel de plantjes in een beetje potgrond zetten zodat ze een goede start kunnen maken. Volgend jaar kunnen er dan ook andere dingen op.

Zou je tussen de bedden niet gewoon wat van je tegels laten zitten - hoef je je geen zorgen te maken over je paden - daar heb je voorlopig geen goede grond nodig.

In de herfst kan je blad verzamelen (let op eik, beuk en een aantal anderen verteren heel langzaam en zijn dus voor jouw toepassing niet zo geschikt). Zoek even op welke je moet hebben om direct na de winter al te kunnen gebruiken. Gericht verzamelen bij je in de wijk...
Ik vind de groene Hemel in Waalre leuk.
<<

Lissxy

Bericht ma 08 apr 2013, 11:34

Hallo Kruidje,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Onder het laagje geel zand zit een zandgrond, die is dus wel doorlatend.

Zou het een idee zijn om de tegels eruit te halen, een houten bak te maken en die te vullen met bemeste tuinaarde?
Even googlen leert mij dat dat misschien wel de goedkoopste optie is. Zou ik daar een start mee kunnen maken?
Ik heb sinds een paar weken al een compostbak staan maar het duurt nog wel even voor ik daar iets mee kan, met een 2 persoons huishouden heb je ook niet zoveel om erin te doen. Ik heb ook verder geen bomen of planten staan, alleen die vreselijke coniferenhaag.
Ik ga proberen aan compost te komen, kan op de website van de gemeente in ieder geval niets vinden over het kopen van compost. Mocht iemand in de regio breda iets weten dan hoor ik het graag!

Tussen de bedden laat ik inderdaad de tegels zitten, totdat ik iets mooiers heb gevonden (het blijft een achtertuin he), maar eerst wil ik graag gewoon de moestuin aan de gang hebben.

Wel een hele goede tip om in de herfst bladeren te verzamelen, dankjewel!

En het coniferenspul? Dat is dus echt nergens goed voor? Want dan gaat het in de gft bak :)
<<

Kruidje

Bericht ma 08 apr 2013, 12:05

Ik weet het gewoon niet. Ik heb hier ook last van dat bruine coniferen spul. Ik heb het in een hoekje van de tuin gegooid en kijk eens hoe lang het duurt voordat het vergaan is. Over 10 jaar kan ik je vast vertellen of het er nog is... :mrgreen:

Bemeste tuinaarde weet ik niets over... Ik zie wel eens dat wordt afgeraden om het te gebruiken om er planten in te zetten - meer om op te hogen. Misschien dat hier iemand anders iets over weet.

Als er onder het witte spul nog gewone zand zit, zou je kunnen overwegen om verlaagde bedden te maken. Wit zand eruit, gewoon zand 40 cm diep uitgraven, permaheuvelspul erin tot 20 cm onder je tegels - moet je ook nog ergens vandaan zien te regelen, maar valt met wat connecties wel aan te komen (iedereen snoeit wel eens in zijn tuin en dumpt dan in de kliko - dat moet je dus voor zijn. Dan het gewone zand er weer in (zou dan wat boven je tegels uitkomen, maar zakt weer in) en pompoen, courgette, bonen, erwten en andere groenten planten (wel de nodige bemesting (koemestkorrels, patentkali, beendermeel, bloedmeel) toevoegen - dus wortels en uien zou ik dit jaar niet doen). Behalve voor kool alle wortels van je groente in de grond laten vergaan, in augustus of later in de herfst groenbemester zaaien en biomassa toevoegen. Houd de grond altijd licht bedekt (met planten of mulch). Dan ontstaat er na verloop van tijd een bodemleven en komt je grond tot leven. Dat maakt je grond pas echt vruchtbaar. Met mulch zou ik in voorjaar en zomer wel opletten als het vochtig weer is in verband met slakken - niet te dik dus.

Na verloop van tijd krijg je meer grond door toevoeging compost en komt het niveau van je bedden weer omhoog.

Het bovenstaande is ook maar een idee. Geen idee of het werkt. Zo zou ik het aanpakken. Het is een soort heuvelbed naar beneden. Heuvelbed is ook een goed onderwerp om op te googelen.
<<

Janine~Bustani

Woonplaats of Regio: Duitsland

Bericht ma 08 apr 2013, 12:31

Coniferen duurt heel lang. Ik heb het hier de eerste zomer (2009) in de compostbak gegooid (dom dom dom) en heb deze inmiddels weer eruit gevist. Na 4 jaar was nog niet de helft verteerd....
Bustani~ Tuinsite met webwinkel
Abonneer je nu op het nieuwe eMagazine SMULTUIN bij Bustani!
<<

Nynkef

Woonplaats of Regio: Rotterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht ma 08 apr 2013, 12:34

je zou eens kunnen navragen wat losse grond kost, dat is meestal veeel voordeliger dan zakken bemeste tuinaarde of potgrond bij een tuincentrum of bouwmarkt. Of kunnen kijken bij www.gratisaftehalen.nl, daar zie je ook nog weleens grond.
<<

Kruidje

Bericht ma 08 apr 2013, 13:22

Wel opletten dat je geen vervuilde grond krijgt...
<<

Lissxy

Bericht ma 08 apr 2013, 15:08

Ik heb het hier in de groep gegooid. Mijn zoon en ik hebben besloten dat we het gele zand wegscheppen, compost gaan halen en dat door het bestaande zand heen spitten. Ook ligt hier nog zat blad in het bos aan de overkant om erin te begraven, het lijkt me dat ik daar gewoon een boel van kan gebruiken?

En dan gaan we maar gewoon proberen er iets in te laten groeien. We hebben ook hele grote bakken (speciekuipen) die we vullen dus dat ik onze backup.
In de herfst zetten we er dan een groenbemester op en gaan we het volgens de regels doen :)

Misschien een hele domme vraag maar kan je nog iets doen om er zelf meer leven in te brengen? Ik zie me al lopen met een zakje wormen van de dierenwinkel hahaha

Als we het zo gaan doen zijn er dan nog meer dingen die we toe kunnen voegen?
<<

Nynkef

Woonplaats of Regio: Rotterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht ma 08 apr 2013, 16:35

Als je de tegels optilt zul je waarschijnlijk wel wat regenwormen tegenkomen, dan gooi je die meteen in je nieuwe bak :) :)
<<

Lissxy

Bericht ma 08 apr 2013, 17:02

We hebben de helft er al uit maar geen enkele worm tegengekomen.. toch naar de dierenwinkel? :P
Volgende

Keer terug naar Bodem en bemesting

Deel dit bericht:

|  |