Tomaten 2017

Plaats hier alle vragen, tips en berichten over groente
pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (14)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Re: Tomaten 2017

Berichtdoor pippi » Zo 27 Aug 2017, 10:35

Ann, ik vind ze niet vies, maar ook weer niet geweldig lekker, vooral vanwege die schil inderdaad. Mijn dochter vindt ze dan weer heel erg lekker, dus het zal wel een kwestie van smaak zijn.

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Zo 27 Aug 2017, 12:12

Ann123 schreef:Zijn jouw kruisbestomaten echt lekker? De mijne hebben een heel harde pel en weinig zoets. Ik vind de tomatito de Jalapa veel lekkerder (zachte pel en veel sap). Zou ook resistent zijn. Groeit heel anders : kruipend. En de vruchten zijn groter: tussen bes en kers.

Oh, das grappig, bij mij heeft die Jalapa juist een best wel een hard velletje.
De World's Smallest is qua grootte van de tomaatjes vergelijkbaar en is duidelijk lekkerder weg te happen.
Kruisbestomaat is ietsie kleiner heeft een redelijk stevig velletje maar in zn geheel in de soep oid zijn ze heerlijk. :cool:
Alle drie staan buiten zonder afdak en ondanks Phyto bij buren groeien ze er lekker door.
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Ann123
Woonplaats / locatie: Brussel

Berichtdoor Ann123 » Zo 27 Aug 2017, 20:52

Hier groeien ze allemaal buiten zonder afdak. Afkloppen maar voorlopig is alles gezond.

Flup
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor Flup » Wo 30 Aug 2017, 14:11

Heb alle tomatenplanten in de volle grond weg moeten halen, phythophthora helaas.

De onrijpe tomaten die niet of nauwelijks zijn aangetast heb ik wel geoogst, hopelijk rijpen die nog goed na.
Ontzettend jammer, want ik was wel benieuwd hoeveel deze tomaat nog verder zou groeien. Mijn zwaarste en lelijkste tomaat ooit.

Afbeelding

Ann123
Woonplaats / locatie: Brussel

Berichtdoor Ann123 » Vr 01 Sep 2017, 16:09

Ik heb nog geen zieke planten, ondanks de regen van eind juli tot midden augustus. Ze staan buiten, zonder afdak en veel krapper geplant dan men aanraadt. Ik dief ze wel.
De kleintjes zijn bestomaatjes.
De overladen plant is een Barry's crazy cherry en is inderdaad crazy. Geeft massaal veel vruchten. Op de foto 5 trossen. Een multiflora waarvan elk bloemetje een tomaatje geeft (andere multiflora's geven maar vruchten op een deel van de bloemen). De puntige, 'witte' tomaatjes boven en onder de overzichtsfoto zijn Barry's.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Nadi
Woonplaats / locatie: Eindhoven

Berichtdoor Nadi » Zo 03 Sep 2017, 09:12

Wow wat een prachtige oogst Ann! En veeeul!

moments
Woonplaats / locatie: Belgie Lommel

Berichtdoor moments » Ma 04 Sep 2017, 14:55

RobN schreef:Voor volgend jaar ben ik op zoek naar een stevige zoete, vlezige mag groot zijn, voor de soep en saus.
Welk ras kan ik dan het beste nemen, of heeft iemand hier goede zaadjes voor ter overname?
Ik heb nu marmande geoogst en soep van gekookt, dat was overigens ook al heerlijk.

Ik was aan het denken om volgend jaar de marmande te zaaien? Hij zou het uitstekend doen in soep en sauzen. Heb je hem ook als slaatje gegeten?
En hier moet ik ook nog een keuze uit maken.
Gardenberry F1
Moneymaker
Super Roma VF
Paola F1
Coeur de Boeuf
Marmande
Ik zou 3 soorten willen zaaien, iemand die voor mij wil helpen beslissen?
Ik zoek 1 snoeptomaat, 1 soort voor de sauzen en 1 soort voor in de sla enof Bruchettas;
suggesties welkom.
Dit jaar had ik er van de zaadbib (zwarte tomaat) geweldige opbrengst.
Heb hem samen met een vleestomaat in de passaat gedraaid, was een beetje zurig maar fiksen we wel op het moment zelf :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Erny
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Ma 04 Sep 2017, 15:56

Buiten: Opmerkelijke groei en vruchten van de zaadjes van de Fruitlent Phytophthora resistentie test tomaten van vorig jaar.
De "F2"s hebben vaak uitzonderlijk veel dieven, ook aan de eindes van de vruchttrossen, evenals extra bladeren op die plaatsen.
En bij de H (oranje) zat in plaats van een mooie geel/oranje ronde middelgrote tomaat (zoals vorig jaar alle vruchten van de H waren) nu én een model vleestomaat en een klein exemplaar aan 1 tros. :wtf:
Deze planten zijn duidelijk in de war. Grappig om te zien.
Ook de resistentie is niet overal meer even sterk aanwezig.

De kruisbestomaat heb ik én in de kas én buiten staan en buiten doet deze het echt veel en veel beter. Ziet er minder mooi uit maar daar rijpen echt veel meer tomaatjes af.
De World's Smallest is echt niet meer de kleinste... lijken eerder op een middel cherrytomaat. :eh:

In de kas zijn er nu naast de kleinere soorten ook al wat groteren te oogsten. Onder andere een prachtige oranje vleestomaat... even vergeten welke dit moet zijn en Zowie heeft het naamstokje kapot gebeten... :roll:
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Nadi
Woonplaats / locatie: Eindhoven

Berichtdoor Nadi » Di 05 Sep 2017, 06:20

Erny schreef:Deze planten zijn duidelijk in de war. Grappig om te zien.

Hahahah lijkt me leuk om te zien :lol:

Ondanks dat de phyto toegeslagen is hebben we toch anderhalve emmer tomaten kunnen oogsten. Ziek blad verwijder en heel hard duimen helpt wel :D
Afbeelding

En mn eerste joekel van een tomaat, belarusian heart:
Afbeelding

Vandaag lekker tomaten soep eten ofzo

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Di 05 Sep 2017, 15:26

Wat een knapperd Nadi!
Zo mooi gaaf en glimmend. En dan ook nog zo'n joekel. Mooi gekweekt!

Hier oogst ik nog bescheiden, maar ruim voldoende, door. De planten zijn gelukkig nog niet aangetast door 'de ziekte'. Ik dacht even van wel, door wat afstervend blad. Maar het pakt nu een maand later nergens door en zie ook geen aangetaste vruchten. Bovendien is het afstervende blad en trouwens ook afstervende uitgedragen trossen alleen geconstateerd bij de B&R boar. Dus ik houd het op 'normaal', wat een opluchting is.

Samenvattend weer even ben ik echt heel blij met mijn keuze vleestomaten.
B&R is idioot vroeg en mooi en lekker. Aunt Ginny is ook prachtig en neemt t stokje over als de B&R er wel klaar mee is. En nu, aan het einde van het seizoen doen ze allebei nog een aardige toegift. Waardoor ik van beide soorten per plant nog ongeveer een dikke tomaat per week heb. Mooi voldoende!
Afbeelding

Mbt de ultieme dragers zijn de tigrette en blush toppers. Elke tros hangt vol en is bevrucht. Ze geven tot aan de nok van de plant, en nu zelfs van enkele dieven die ik op t laatst heb laten staan.
Afbeelding
Afbeelding

De Mt Vesuvius heb ik al allemaal geruimd. Opbrengst en smaak vielen me wat tegen. En dieven! Halleluja! Er viel niet tegenop te knippen haast! Het lange bewaren is vast een groot voordeel van deze tomaat. Maar ik zet hem volgend jaar niet meer. Denk ik.
Even zo de Speckled Roman. Prachtige gestreepte roma tomaat. Mooi sappig ook. Maar - bij mij althans - veel te gevoelig voor neusrot. Dan zet ik toch liever de hochloma en mom's paste en zoek ik er nog wel een knappe andere Roma erbij volgend jaar.
Als ik hochloma en moms paste vergelijk is die eerste echt een mooie droge roma. Harde tomaat. Heel vormvast. Mom's paste is veel grilliger en ook wat sappiger. Beide erg lekker warm verwerkt. Maar waar de hochloma ook prima op de grill / bbq kan, is dat met de paste toch wel een geklieder.
Tot zover weer even de beschouwingen!
wees bevriend met kleine dingen

Terug naar “Groente”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.