Tomaten in de winter

<<

Gvdk83

Woonplaats of Regio: Turnhout

Bericht di 03 sep 2013, 20:03

Tomaten in de winter

Misschien een rare vraag. Zou het mogelijk zijn om tomaten tijdens de winter binnen te kweken?
Of zou dat te veel werk zijn?
Een zalige geur rozemarijn of munt of citroenmelisse :D
<<

Tekj

Woonplaats of Regio: Leiden

Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)

Bericht di 03 sep 2013, 20:09

Re: Tomaten in de winter

Een tomatenplant zou je wel in de winter binnen kunnen houden, maar je moet je afvragen of je dat wilt. De plant zal heel traag groeien, evt een groeistilstand krijgen en zeker niet gaan bloeien. Dat was althans mijn ervaring enkele jaren geleden. Toen vond ik een klein plantje in oktober...
<<

jessicapilon

Woonplaats of Regio: groningen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)

Bericht di 03 sep 2013, 20:54

Kan je een tomatenplant binnen laten overwinteren. En dan in het voorjaar weer buiten zetten. En kunnen er dan weer bloemen en vruchten in de tomatenplant komen. Groetjes jessica :D
<<

Katja1604

Woonplaats of Regio: Almere

Bericht di 03 sep 2013, 21:03

Een tomatenplant is toch eenjarig?
<<

jessicapilon

Bericht di 03 sep 2013, 21:24

O ja klopt ja. Maar zijn alle tomatenplant soorten 1 jarig. :D
<<

Tekj

Woonplaats of Regio: Leiden

Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)

Bericht di 03 sep 2013, 21:27

Ja, een tomatenplant is eenjarig maar kan overwinteren binnen. Maar als de plant al 1 meter is, dan kun je beter vanaf het zaadje opnieuw beginnen imo. Als het een klein plantje is, kun je het wel doen ja. Maar zoals gezegd, de plant zal nauwelijks groeien. Pas als je em buiten zet het volgende jaar zal er weer wat gebeuren. Ik heb dit ook gedaan, de plant buiten gezet wanneer het kon, maar heel denderend deed hij het niet. Plant was wel aardig doorgegroeid, maar vruchten niet veel.

Er zijn ooo mensen die stekjes nemen van planten van dit jaar, ze binnen zetten en volgend jaar weer gebruiken als nieuwe plant. Het is net wat je wil en hoeveel moeite je wilt doen. Als je het wil doen om tijd te winnen, ja dan kan het een oplossing zijn. Maar of je er heel veel tijd mee wint? Denk het niet eerlijk gezegd.
<<

Bit

Moderator

Woonplaats of Regio: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard.

Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)

Bericht di 03 sep 2013, 21:34

De tomaat is op zich een vaste plant. Niet eenjarig nee.

Maar het is écht niet makkelijk om een tomatenplant over te houden de winter door. We zitten gewoon in het verkeerde klimaat. De hoeveelheid licht is dusdanig weinig in de winter dat het de plant moeite kost gezond te blijven. De plant wordt ziekelijk.
Daarnaast zou je een koele ruimte moeten hebben met een juiste mate van vochtigheid ( laag )

Misschien als je groeilampen inzet dat het zou lukken. In kassen kunnen ze het wél bijvoorbeeld ( ander klimaat nabootsen ) ( hoewel, is in wezen ook maar betrekkelijk: na afdragen plant beginnen ze gewoon weer opnieuw met een nwe plant )

Er zijn wel forummers die het proberen, en zelfs dat het een keer lukt; nét an. Er is zelfs een topic over ergens.
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

jessicapilon

Bericht di 03 sep 2013, 22:02

Oke wat is dan ongeveer een mooie tijd om een tomaten plant te zaaien. Dan denk ik dat ik de oude plant zijn gang maar laat gaan. Momenteel nog erg veel tomaten die aan de tomatenplant hangen. Hopelijk deze week veel zon en hoge tempraturen. Groetjes jessica :D
<<

Bit

Moderator

Woonplaats of Regio: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard.

Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)

Bericht di 03 sep 2013, 22:23

Daar zijn tig topics over he ? Al eens de zoekfunctie rechtsboven gekeken ?

De meesten zaaien of al in maart ( vroeg ) of anders in april, eind april kan ook goed. Mei is wat laat.
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

jessicapilon

Bericht di 03 sep 2013, 22:42

Oke bedankt voor de info. Ik heb de mogelijkheid om op zolder te zaaien en te verspenen. En als het weer het toelaat dan zo snel mogelijk de tuin in. Groetjes jessica :D
Volgende

Keer terug naar Groente

Deel dit bericht:

|  |