Tomaten proeven / vergelijk

<<

Bit

Moderator

Woonplaats of Regio: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (123)

Bericht vr 09 aug 2013, 23:52

Re: Tomaten proeven / vergelijk

Dit is mijn 2e ? ( dan ben ik in de war, ik dacht écht dat dit mijn 1e was ? ) Maar te vroeg geplukt dus. Ja, die bij jou thuis was echt super.
Ik laat de volgende veel langer hangen dan. Men, wat is dit lastig zeg.
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (153)

Bericht za 10 aug 2013, 01:08

Bit schreef:Vandaag mijn 1e 'Rose de Bern' geplukt en net gegeten.

Afbeelding

Denk dat de tomaat zich toch niet helemaal ok ontwikkeld heeft. De andere tomaten die er aan hangen zien er beter uit ( zijn nog niet zo ver ).

Verstrooid heet dat Bit, verstrooid... :mrgreen:
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

Bit

Moderator

Woonplaats of Regio: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (123)

Bericht za 10 aug 2013, 08:02

Oh ja. Das waar ook , die kwam van een buitenplant. Die was een stuk eerder. Klopt ja. Verstrooidheid ( of erger :mrgreen: )
Hangt er nóg zo een aan die buitenplant. Nog even laten hangen dus.
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Akita

Woonplaats of Regio: Zuid Holland

Bericht za 10 aug 2013, 11:18

Afbeelding

Hier mijn intro in dit topic, de besjestomaat (world's smallest) vanuit het zaad van Vreeken.
Van de 15 gezaaide uiteindelijk 8 grote planten overgehouden, 2 tussentijds door mij verwijderd omdat ze het niet goed deden.
3 staan in de vollegrond, 1 in een 80 liter pot van een meter hoog, en 4 in een 65 liter cementkuip.
Bovenstaande foto is de eerste oogst van 1 plant waarna ik inmiddels al 2 bewaardoosjes heb kunnen vullen met de oogsten van de andere planten.
Het muntje is 10 cent om een formaatinschatting te kunnen maken.

https://www.vreeken.nl/item/291860
De hier beloofde 100den vruchtjes komen inderdaad aan deze planten al zijn ze bij alle planten wel een stuk groter dan de beloofde besjes. De kleinsten voldoen er wel aan maar het merendeel is zo groot als een muntje van 10 cent.
De vruchtjes zijn heerlijk zoet maar hebben een stevige schil die niet door iedereen (kinderen) zal worden gewaardeerd..
De planten woekeren verschrikkelijk, ik heb een aantal strak gesnoeid, anderen het gewoon zelf uit laten zoeken maar er komen vele meters tomatenstam aan deze plant, de langste plant zal ongeveer 7 meter stam hebben met vele tientallen trosjes eraan. Ik heb deze plant tot ongeveer 1,5 meter omhoog geleid, toen weer omlaag, daarna weer omhoog en het laatste stukje hangt nu weer naar beneden, hier lijkt deze plant totaal geen moeite mee te hebben. Toen ik dit opschreef toch maar eens gaan tellen en kom bij de grootste plant op 46 trosjes van elk 10 tot 15 tomaatjes. Voor het formaat van de tomaten maakte het hoegenaamd niets uit, verschil was alleen merkbaar in het tijdstip waarop geoogst kon worden. Wel merk ik dat hele trosjes oogsten bij deze plant niet voorkomt, de eerste tomaten zijn al overrijp als de laatste nog maar net beginnen op te zwellen. Niet moeilijk doen, ze laten makkelijk los dus gewoon oogsten als ze rood worden.
Al met al geen miskoop, het formaat komt inderdaad in de buurt van de kleinste tomaten die ik ooit heb gezien maar lijkt in de verste verte niet op de foto's waarmee ze bij oa vreeken werden geadverteerd.

Kortom, leuke tomaat met smaakvolle vruchtjes, prima geschikt voor in een salade of om uit de hand te snoepen.
Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
<<

Akita

Woonplaats of Regio: Zuid Holland

Bericht za 10 aug 2013, 11:35

Geprobeerd een vergelijkbare theelepelfoto te maken met de kleinste tomaatjes.
Passen er 15 op een flink formaat theelepeltje dus inderdaad redelijk klein.
Dit zijn dus de kleinste tomaatjes gecombineerd van 6 planten van worlds Smallest Tomato oftewel Besjestomaat. De gemiddelde grote is meer als een kleine knikker.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Akita op zo 25 aug 2013, 11:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
<<

Jenneke

Woonplaats of Regio: Hoekse Waard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (25)

Bericht za 10 aug 2013, 11:47

Die soort lijkt mij ook heel leuk en lekker, ben van plan deze herfst eens bij Vreeken te gaan kijken. Maar het wordt nog moeilijk kiezen welke soorten ik volgend jaar wil hebben. :crazy: :D
<<

HuubvG

Woonplaats of Regio: GR

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht za 10 aug 2013, 11:55

Wat een schattige theelepel tomaatjes!
Sier-, kruidentuin en kas bij huis, moestuin 50 m² vlakbij huis.
<<

Vincecamps

Woonplaats of Regio: Maasmechelen

Bericht wo 14 aug 2013, 23:25

Heb vandaag calium korrels(deze zorgen voor een sterke vrucht) gegooid bij de tomaten(vleestomaten)

Hopelijk merk ik verschil!!

Mvg, vince camps :D
<<

jos

Woonplaats of Regio: Margraten

Bericht do 15 aug 2013, 21:58

Misschien een leuk idee voor de MTD.
Een tomatenproeverij.
Als iedereen wat tomaten meeneemt, liefst bijzondere natuurlijk, lijkt me dat een een aardige aanvulling.
Ik moet toegeven dat op dit moment pas enkele soorten aan het rijpen zijn, behoorlijk laat dus.
Maar ja, het is nog lang tot 21 september.
<<

malouis

Woonplaats of Regio: Drenthe

Bericht do 15 aug 2013, 22:02

Afbeelding

Nyagous (de donkere):
Middenmaat tomaat, van buiten en van binnen rood-bruin van kleur met wat bruin-groen bij de zaden.
Lekker zoet, goede smaak, zeer geschikt voor de bekende mozzarella+tomaat+basilicum, maar doet het ook uitstekend op een boterhammetje kaas.

Lilians Yellow (grote gele vleestomaat):
Groot formaat: 4, hooguit 5 in een kilo, van buiten en van binnen geel, soms een heel licht rood blosje.
Lekker fris, vol van smaak, als het een wijn zou zijn zou ik zeggen: stuivend fruit met een hint van limoen.

Kruisbestomaat:
Leuk kleintje, van buiten en van binnen geel/oranje.
Leuk knabbeltje, maar niet heel bijzonder van smaak.
VorigeVolgende

Keer terug naar Groente

Deel dit bericht:

|  |