Tuinkas ontwerp plan

<<

Akibimi

Woonplaats of Regio: Zuid-Holland

Bericht do 22 sep 2011, 08:17

Re: Tuinkas ontwerp plan

Harrie schreef:Op een dag komt deze er te staan:
AfbeeldingIetjes groter weliswaar zodat er meer plaats is voor aquaponic

Kijk waar ik spontaan tegenaan loop net :-)
http://www.youtube.com/watch?v=MF9a_1uI ... r_embedded
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (106)

Bericht do 22 sep 2011, 09:09

Ja is een leuk filpje, krijg je bijna zin om zelf zoiets te gaan knutselen. Maar een aquaponic heeft hij er niet in...
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Harrie

Woonplaats of Regio: Zwitserland

Bericht zo 02 okt 2011, 12:27

geedee schreef:
Harrie schreef:Ietjes groter weliswaar zodat er meer plaats is voor aquaponic

Ga je vis kweken dan? of waar is een aquaponic voor?

Auqaponic is een gesloten teelt,kweek systeem waar alleen de vissen,krabben of kreeften gevoerd worden,De benaming is niet geheel juist het moet eigenlijk zijn.
Hydroponic/Aquaponic.
Een kas is niet goedkoop,in aanschaf,onderhoud en verwarming en daarom lijkt het mij spannend om iets nieuws te doen en tegelijkertijd de opbrengst te verhogen,de lege ruimte onder de tafels is er uiterst geschikt voor.
<<

geedee

Bericht zo 02 okt 2011, 21:23

Aha!..Dus visteelt onder je tomaten, paprika's enz... hmm iets om te overwegen....alleen ...ik ben gek op zalm....maar dat zal wel niet gaan...zijn nogal groot en willen stromend water.

In de buurt eens in een zalmforel kwekerij gaan kijken....was een vernuftig systeem met diverse bakken en stromend water...ook te groot voor in mijn kasje :(
<<

veuvecouderc

Woonplaats of Regio: frankrijk

Bericht ma 03 okt 2011, 00:06

Voor de doe het zelf kasbouwers. Wellicht is het in Nederland ook een ontzettende hype (of al geweest) om je mooie houten kozijnen, ramen en deuren te vervangen door onderhoudsvrij plastic. Hier wel in ieder geval. Die plasticboeren hier hebben naast hun bedrijfje daarom een enorme berg aan afgedankte houten deuren en ramen liggen. Die afgedankte ramen en deuren - die vaak nog in uitstekende staat zijn - willen wij maar wat graag hebben en ze kosten hier geen drol (geld gaat in de fooienpot). Misschien ook een tip voor de Hollanders die zelf een kas willen bouwen.
Veuvecouderc
De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
<<

Harrie

Woonplaats of Regio: Zwitserland

Bericht ma 03 okt 2011, 19:15

geedee schreef:Aha!..Dus visteelt onder je tomaten, paprika's enz... hmm iets om te overwegen....alleen ...ik ben gek op zalm....maar dat zal wel niet gaan...zijn nogal groot en willen stromend water.

In de buurt eens in een zalmforel kwekerij gaan kijken....was een vernuftig systeem met diverse bakken en stromend water...ook te groot voor in mijn kasje :(

of tomaten en komkommers goed gaat weet ik niet ,het zijn hoge planten en om ruimte te besparen,of de opbrengst per m2 te verhogen moeten de vistanks onder de tafels staan,paprika's zal nog wel gaan denk ikzelf denk meer aan sla en rucola om mee te beginnen.
<<

geedee

Bericht di 04 okt 2011, 12:44

Je zou toch eens kunnen proberen (alternatieve) tomatenteelt: top eruit en enkele dieven laten gaan zodat de plant niet hoger wordt dan 60 cm maar in de breedte meer tomaten geeft.

Ik ga dat komend seizoen eens proberen; ook met pepers (die waren dit jaar meer dan 2 meter hoog: 5 planten 500 pepers :roll: ) zoveel sambal krijg ik niet op ;)
<<

Gwen

Woonplaats of Regio: Utrecht

Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)

Bericht za 08 okt 2011, 14:40

Hey,

Wat een goede ideeen doe ik hier op! Ik ben zo langzamerhand bezig met het ontwerpen van een wandkas die veel groter wordt dan standaard. Omdat ik de kas tegen een schutting aan zet moet ik qua diepte een beetje oppassen.

Ik zit erover te denken om behandeld grenenhout en plastic golfplaten te grbruiken. Bovenin twee kleinere ramen en een deur aan de voorkant. De hoekpalen wil ik met PVC-buis en beton daarin gieten funderen.
Is behandeld grenen de beste houtsoort? Of is een andere houtsoort een betere optie?

In de kas zelf wil ik een aantal lage bakken neerzetten met een rek voor de planten die in de hoogte gaan en een soort side-table met de kleinere gewassen en potjes e.d. in een rek onder de tafel.
Welk materiaal is voor de bakken en de tafel het beste? Ik wil zo duurzaam mogelijk te werk gaan, maar de bakken op de grond moeten wel makkelijk op te tillen zijn i.v.m. het vervangen van de grond.

Groeten,

Gwen
<<

Borsalino

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht za 08 okt 2011, 15:56

Grenen is de bijna slechtse keus die ge kunt maken.
Of ge moest Thermowood gebruiken, maar verschiet niet van de prijs.

Bankirai of afgeleide is stukken beter.
Azobé of het nog duurdere Teak is nog beter, maar betwijfel als je alles gaat optellen wat het prijskaartje gaat worden.

Ga je licht eens opsteken bij afbraakserre's, daar maken ze voor een redelijke prijs hobby serre's van.

Vandaag mijn glazen serre-tuinkas besteld.

3,85m X 9,00m met 1 schuifdeur, 2 lange dakvensters en 2 korte dakvensters voor automaat.

Dit alles voor de prijs van 1.490€

Is gedeeltelijk van afbraak gebruikte serre's en nieuwe profielen.
Alle rubbers zijn nieuw alsook de fundering en de onderste alu liggende en staande profielen.
Dakprofielen en goten en glas zijn van gebruikte serre's.

Binnen 3 à 4 weken wordt ze geleverd.
<<

EdwinR

Woonplaats of Regio: Flevoland

Bericht zo 23 okt 2011, 16:27

LucV ,

kan jij mij de bouwtekeningen toedoen?

Bvdank
Edwin Roethof
VorigeVolgende

Keer terug naar Doe het zelf