Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vaste groente: Zeekool (Crambe maritima)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Algemeen topic over zeekool.

 

Ik heb nu een paar jaar zeekool staan. Ik heb sinds dit jaar nieuwe plantjes omdat mijn enige oudere plant dood ging. Er heeft volgens mij een woelmuis aan zitten vreten.

 

Deze jonge planten hadden het wat zwaar deze lente, ze leken last te hebben van het vochtige weer? Niet iets wat je verwacht bij ZEEkool Maar nu ik het veldje mooi schoon en droog houd (geen overhangende natte bladeren van andere planten bijv. en geen onkruid, dus de planten staan luchtiger) en ze af en toe wat brandnetelgier geef, knappen ze zichtbaar op.

1 van de planten was half omgevallen en de wortelknol rotte in. Maar nu door mijn verzorging, en een lichte aanaarding (zodat er geen vliegjes op het rottende stuk af komen ) EN het droge weer, komen er nieuwe scheutjes uit de grond zetten

 

IMG515085791468819699.JPG

IMG514676191468819681.JPGIMG514927311468819690.JPG

 

Ik hoop er over een tijd (paar jaar) toch wel leuk van te kunnen oogsten in het vroege voorjaar. En zal hier bij gaan houden hoe en wat. Wie van jullie teelt deze plant?

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar keer een poging gedaan maar helaas niet gelukt. De plantjes vielen steeds ten prooi aan de hongerige monden van andere tuinbewoners ondanks mijn maatregelen daar tegen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Goh, ik had echt nooit van zeekool gehoord. Toch ziet het er wel vertrouwd uit, mogelijk dat ik het wel langs Schotse kusten in het wild heb zien groeien, of elders.

Het lijkt me wel iets voor mijn tuintje, per slot is dat deel van de oude Middelsee, alleen je moet iets van 60 cm graven voor je de oude zilte zeebodem tegenkomt - vertelde iemand me vandaag, ik heb zelf nog niet zo diep gegraven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja, hij bloeit heel mooi. Er kwamen alleen maar een paar zaden aan, en die werden niet goed rijp geloof ik. In dit topic staat er ook nog wel wat over:

zeegroenten-zeekool-zeevenkel-etc-t3394.html?

 

foto074542411370973010.jpg

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
  • 3 maanden later ...
  • 6 maanden later ...

Eerste oogst!! Weinig smaak er aan, wel lekker knapperig en fris, als bloemkool. Ik heb er nu een hartige taart mee gemaakt samen met de 1e paar asperges. Maar je zo de stengels ook zo lekker rauw kunnen eten.

Er zijn bleekpotten voor zeekool, die zijn wat lager en breder dan die voor rabarber. Maar ik heb die hoge van de rabarber gebruikt, en de stenges kwamen gewoon tot het deksel hoor. Ik had misschien ook wel wat eerder kunnen oogsten

 

IMG424240201524586187.JPGIMG424415501524586189.JPGIMG424639081524586192.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees op de website van Mergenmetz dat je de gebleekte stengels het beste incl. een stukje van de wortel snijdt. Voor bewaarbaarheid (dus niet van toepassing voor mij want ik snijd wanneer ik nodig heb...) en zodat de stengel niet steeds hoger boven de grond uit komt. En dat doet die van mij al wel ja. Op de foto zie je dat niet want ik heb ze wat aangeaard juist omdat die wortels zo omhoog groeien.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Nee. Wortelstek werkt niet bij zeekool. Wat ik zie in de kop van de plant, gelijk boven de wortels dus, zijn 3 'planten' die je dus los van elkaar zou kunnen verder kweken. Los snijden van elkaar, wat wortels laten zitten helpt wel en dan het grootste blad er af, eventueel wat blad laten zitten en dat halveren ( verdamping beperken ). De 3 delen los oppotten of uitpoten ( niet in de volle zon dan een tijdje ) en die delen gaan nu nog aan de groei. wellicht bij zware vorst iets beschermen de 1e winter, al kan de plant veel hebben hoor.

Uiteindelijk op zonnige plek uitplanten.

 

Dit alles als je het erg leuk vind om te doen, nwe plantjes kopen kan natuurlijk ook. Of zaaien ? Kosten 3x niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Bit,

 

Bedankt voor je antwoord.

Inderdaad, ik zie er ook 3 'planten' in, maar lossnijden wordt chirurgisch lastig omdat de wortels in een hoek zijn gegroeid.

 

Ik heb het arme ding gewoon zo weer teruggeplant in de volle grond, wel op een leuker plekje. Ik wacht nog wel een paar jaar tot e.e.a. wat duidelijker is

 

Ik heb 6 zaadjes nu van de enige 2 planten die ik heb kunnen ontkiemen 3 jaar geleden, ze schijnen lastig te kiemen en dat is dus ook mijn ervaring.

 

De foto is enige maanden geleden, héél florissant groeit t niet.

 

IMG2018062812385133348671534164685.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...