Minder gingen de uien en de wortels. Die moeten er veel te lang in staan en dan is het denk ik te klein. Aan uien zitten flink lange wortels heb ik wel gemerkt. Die gaan dus niet meer in pot maar in de volle grond. De spruitkool wil ook niet, heeft veel te veel ruimte nodig, ook onder de grond. De wortels gaan overal recht doorheen richting andere vakken in mijn SFG, dus die gaan volgend jaar ook in de volle grond. Ik merk ook wel dat zwarte potten gauw te droog zijn, net als aardewerk potten.
Wat wel heel goed gaat in potten en de SFG zijn alle slasoorten (kropsla kan je zelfs in een hangmand telen), raapsteeltjes, spinazie, bos/lente ui, andijvie, bieten, radijsjes, (baby)paksoi, peultjes, stamslabonen, augurken, komkommer en paprika. Mits je de grote planten wel de ruimte geeft. Dat geld ook voor tomatenplanten. Aardbeien kunnen ook in lagere bakken, net als kruiden.
Of het goed gaat met de boerenkool die nu in de SFG bak (onder een tentje) staat (1 zaadje per 30 cm) dat moet ik nog even afwachten.
De aardappelen doen het ook goed in een wat hogere bak. Ik vond het niet tegenvallen. Echter als je een paar maanden ermee wilt doen heb je toch weer een flinke lap volle grond nodig.
De courgettes (mijn favoriete plant omdat ze zoveel geven) heb ik wel in de volle grond staan, dat word ook een aardige omvang per plant waar je rekening mee moet houden, maar een opbrengt dat je er van hebt!