Verlanglijstje voor het nieuwe jaar

<<

Uniflame

Woonplaats of Regio: Nijmegen

Bericht vr 30 sep 2011, 09:14

Verlanglijstje voor het nieuwe jaar

Ik ben benieuwd wat de plannen zijn van de potkwekers voor het komende moestuin seizoen. Wat is goed gegaan in potten en wat ging minder?
Wat ga je volgend jaar zeker weer er neer zetten, en wat absoluut niet meer?

Ik wil volgend jaar gaan proberen een klein komkommerras, courgette, aubergine, peulvruchten en paprika in potten te gaan zetten. Ook aardbeien wil ik gaan proberen en een rond wortelras. Ook hier zijn tips welkom over welke rassen geschikt zijn. De aardbeien ga ik halen op de site van de aardbeienacademie :)

Ik wl dit aanvullen met diverse sla soorten en ik wil ook mijn kruiden gedeelte uitbereiden. Ik wil vooral meer basilicum soorten gaan kweken volgend jaar. Ik heb al wat zaden besteld :)
<<

Helly

Woonplaats of Regio: Kampen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (39)

Bericht vr 30 sep 2011, 11:17

Re: Verlanglijstje voor het nieuwe jaar

Minder gingen de uien en de wortels. Die moeten er veel te lang in staan en dan is het denk ik te klein. Aan uien zitten flink lange wortels heb ik wel gemerkt. Die gaan dus niet meer in pot maar in de volle grond. De spruitkool wil ook niet, heeft veel te veel ruimte nodig, ook onder de grond. De wortels gaan overal recht doorheen richting andere vakken in mijn SFG, dus die gaan volgend jaar ook in de volle grond. Ik merk ook wel dat zwarte potten gauw te droog zijn, net als aardewerk potten.

Wat wel heel goed gaat in potten en de SFG zijn alle slasoorten (kropsla kan je zelfs in een hangmand telen), raapsteeltjes, spinazie, bos/lente ui, andijvie, bieten, radijsjes, (baby)paksoi, peultjes, stamslabonen, augurken, komkommer en paprika. Mits je de grote planten wel de ruimte geeft. Dat geld ook voor tomatenplanten. Aardbeien kunnen ook in lagere bakken, net als kruiden.

Of het goed gaat met de boerenkool die nu in de SFG bak (onder een tentje) staat (1 zaadje per 30 cm) dat moet ik nog even afwachten.
De aardappelen doen het ook goed in een wat hogere bak. Ik vond het niet tegenvallen. Echter als je een paar maanden ermee wilt doen heb je toch weer een flinke lap volle grond nodig.

De courgettes (mijn favoriete plant omdat ze zoveel geven) heb ik wel in de volle grond staan, dat word ook een aardige omvang per plant waar je rekening mee moet houden, maar een opbrengt dat je er van hebt! :thumbup:
Good things come in small packages
<<

Uniflame

Bericht vr 30 sep 2011, 11:20

Mijn probleem is, dat ik enkel 2 balkonnetjes heb (1 in de zon en 1 in de schaduw) dus geen volle grond hier. Maar erg nuttige info om rekening mee te houden :) Ik wil ook van die regenpijp bakken gaan kopen, voor wat kleiner spul :)
<<

veuvecouderc

Woonplaats of Regio: frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)

Bericht vr 30 sep 2011, 18:31

Als alternatief voor het kleine komkommerras zou ik gewone augurken willen noemen. Je kunt de augurk namelijk gewoon rauw eten en de frisheid en structuur is dan gelijk aan die van een kleine komkommer. En mijn ervaring is dat augurkenplanten een flinke oogst geven. En wie niet alle dagen plukt maar wat augurken laat hangen krijgt vanzelf hele grote augurken die ook qua formaat niet voor een komkommer onder doen.
Veuvecouderc
De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht vr 30 sep 2011, 18:34

Ik had dit jaar een augurk soort die echt niet lekker was als komkommer. Jammer, want vorig jaar had ik dat wel, en ik heb natuurlijk geen idee meer welke soort dat was...
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht vr 30 sep 2011, 18:50

De witte augurk vondt ik lekker dit jaar als komkommer, als er meer witte zijn probleem want soort weet ik ook niet meer.

@edith kan trouwens ook een witte komkommer zijn die ik als augurk heb ingemaakt, nouja ook lekker.
Players only love you when they're playing.
<<

pet

Woonplaats of Regio: Zuid-Holland

Bericht vr 30 sep 2011, 20:56

In mijn SFG (diepe en ondiepe bakken op mijn platte dak) en potten ging/gaat dit jaar goed:
- Andijvie
- Boerenkool
- Heilige boontjes
- Courgette (redelijk)
- Kapucijners (altijd een succes)
- Knoflook (ook gegarandeerd)
- Peultjes/erwten
- Pompoen
- Sla (ook rucola en veldsla)
- Snijbiet (maar dan vooral die van vorig jaar)
- Tuinbonen (altijd goed)
- Tomaten (in pot in kas)
- Paprika's (in pot in kas)

Dit is mijn derde jaar moestuinieren. In het begin ging ook Paksoi geweldig, maar dat is me dit jaar nog niet echt gelukt. Ook radijsjes blijf ik moeilijk vinden. Soms prachtig, soms niks. Ik houd de oogstopbrengst een beetje bij en je ziet alles ontzettend wisselen over de jaren. Al word ik ieder jaar wel een beetje beter. ;)
<<

jeanne-gordijn

Woonplaats of Regio: Beesd

Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)

Bericht vr 30 sep 2011, 21:11

wat er zeker terug komt in de potten en in de sfg, is erwten, peulen, vond ik echt een succes, sla, koolsoorten niet meer ivm de rupsen, aardbeien, komkommer,ook al kwam hij laat op gang,maar stond gewoon niet goed,nu de een na de andere, tomaten, voor de eerste keer ga ik volgend jaar meloen doen, zomer wortelen. bos uitjes, en in januari poot aardappelen, nu ook in de kerst emmer. nu dit was het wel geloof ik, maar als ik straks in een tuincentra ben kan ik zo maar weer wat er bij kopen. Jeanne
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (55)

Bericht vr 30 sep 2011, 21:33

Uniflame schreef:Mijn probleem is, dat ik enkel 2 balkonnetjes heb (1 in de zon en 1 in de schaduw) dus geen volle grond hier. Maar erg nuttige info om rekening mee te houden :) Ik wil ook van die regenpijp bakken gaan kopen, voor wat kleiner spul :)

En misschien "hanging baskets" voor bijvoorbeeld aardbeien? Of is er geen "plafond" aan je balkon?
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Uniflame

Bericht vr 30 sep 2011, 22:52

@ veuvecouderc: Augurken lust ik niet, dus die komen er bij mij niet in ;)

@Geedee: Wat is het verschil tussen een hanging basket en een regenpijp bak? Die hangen toch ook? Het balkon heeft wel een plafond, ja :)

Het is leuk om te lezen wat zoal de plannen zijn bij iedereen :) Daar krijg ik inspiratie van. Meloenen leken me ook lekker, maar ik dacht die worden zo groot, dat kan vast niet in potten, evenals pompoenen. Ik zou ze beide wel willen hebben.

Het grote voordeel vind ik, dat ik niet zo'n last heb van rupsen, slakken ed. Ik hou wel van mijn balkonnetjes in dat opzicht :)
Volgende

Keer terug naar Square foot gardening en tuinieren in potten

Deel dit bericht:

|  |