Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Klimspinazie


geedee

Aanbevolen berichten

Ik heb op moestuindag klimspinazie gekregen. Deze is nu ongeveer 15 cm hoog....waarschijnlijk mn eigen schuld want hij stond een beetje in de verdrukking door een olijfkomkommer en een augurk in de buurt.

 

Hoe hoog wordt die klimspinazie? en is het een vaste soort? Latijnse naam?? wanneer maakt ie zaad.....ehm....kortom....ik weet er helemaal niks over....wie van jullie heeft er weetjes (en evt foto's) over deze groente?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pa heeft in de kas iets wat hij klimmende spinazie noemt...

 

Ik kan er morgen wel wat foto's van maken als je wilt. Hij leidt hem via een touw, maar het groeit nogal hard en onstuimig . Staat denk ik een meter of 2 hoog, of nou ja, lang, breed en hoog...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vast dezelfde soort. Mijn klimspinazie is namelijk 5 cm hoog.

 

Ik heb deze van de tuinkabouter. Klonk goed.

 

Basella alba (Poi of Klimspinazie)

 

 

Beschrijving:

Klimmend bladgewas met dikke bladstelen en waterig, dik blad. Veel gebruikt in de Surinaamse en Aziatische keuken. Buiten in potten doet hij het prima! De plant maakt rankende uitlopers.

 

Hoogte: 3 m.

Bloeit: doorlopend

Type: TP

Winterhard in: zones 10-11 (10 Celsius)

 

Zaai-instructies: Kiemt in 2-3 weken bij 18-22 Celsius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De klimspinazie van pa is Basella alba, ook wel surinaamse spinazie genoemd.

 

Hier wat foto's, ze zijn met mn mobiel gemaakt, dus niet super, maar je krijgt een idee. Pa heeft 'm vroeg voorgezaaid, en hij klimt niet echt vanzelf, hij moet echt geleidt worden!

 

foto-(44)89121344191184.JPG

 

hier links naast de paal te zien:

foto-(45)51821344191186.JPG

 

en hier de zijtakken die inmiddels flink aan ruimte winnen.

foto-(46)30231344191188.JPG

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi dochter,

 

jammer dat jij hem niet lekker vindt................ de foto is inderdaad van dezelfde plant als ik in de kas heb.

in het begin gaat hij wat "traag"maar als er eenmaal wat blad aan zit gaat hij als een trein.

hij is wel warmte minnend als het koud is groeit hij niet echt

 

groet

 

Dit is de mail die ik van pa terug kreeg... En ja, ik vind het echt niet lekker, maar ik houdt ook niet van gewone spinazie...

 

Vriendlief vond het geweldig! Had het gewokt met een teentje knoflook, peper en zout.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...