Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien vermeerderen


MDalen

Aanbevolen berichten

Hallo Mdalen, stomme vragen bestaan niet. Ik heb hier enkele jaren terug is een artikel over geschreven, ik heb het hier even gepost omdat het niet meer online staat.

 

  • Aardbeien velden worden doorgaans eens in de 2 of 3 jaar vernieuwd. Het makkelijkst is het om dan nieuweaardbeienplanten te kopen. Maar zelf aardbeienplanten vermeerderen is eigenlijk heel simpel. Juni en juli is de tijd om dit te doen. In dit artikel een beschrijving.
     
    aardbeien-vermeerderen-stekken-uitlopers.png
     
    Tijdens het groeien ontwikkeld de aardbeiplant zijscheuten. Stop de wortels van de zijscheuten in de grond en zet de zijscheut vast, maar laat de zijscheuten wel aan de de moederplant zitten. Je kunt er ook voor kiezen om ze in potjes te laten wortelen zodat het verplanten makkelijker gaat, maar nodig is het niet. Laat maximaal 5 zijscheuten ontwikkelen tot nieuwe planten. Geef de zijscheuten voldoende water om de vorming van wortels te bevorderen.
     
    Houdt ongeveer augustus aan voor het verplanten van de nieuwe planten, dan zijn de zijscheuten voldoende ontwikkeld. Iets vroeger kan ook maar let dan goed op of ze voldoende wortelen op het nieuwe veld. Snijd ze los van de moederplant en zet de stekken op het nieuwe veld. Blijf bij droogte water geven en bemest het nieuwe veld met koemestkorrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...
Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?
Dat mag je helemaal zelf weten.

Als je sterke planten wilt hebben dan moet je idd de uitlopers van de uitlopers en de bloemen eraf halen.

 

Als je veel nieuwe plantjes of nog aardbeien wilt hebben dan moet je dat laten zitten.

 

Feel free

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?
Dat mag je helemaal zelf weten.

Als je sterke planten wilt hebben dan moet je idd de uitlopers van de uitlopers en de bloemen eraf halen.

 

Als je veel nieuwe plantjes of nog aardbeien wilt hebben dan moet je dat laten zitten.

 

Feel free

 

Toppie, bedankt voor de reactie. Ik zal mijn inspiratie laten werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

is een algemene stelregel, je merkt het zelf wel wanneer de productie sterk achteruit gaat, dan is het tijd om ze te vervangen. Maar zo loop je weinig of geen risico op een lage opbrengst...

Kan je deels ondervangen door plantjes van verschillende "jaren" te zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

verslag van een experimentje: we hebben hier een veldje van 2x3 meter eens 6 jaar laten staan. Na elke oogst de planten afgeknipt tot 5 cm boven het hart en gemest met koemestkorrels, compost en kali in augustus en februari

 

tot het 6e jaar kregen we veel (steeds kleinere dus steeds meer plukwerk) aardbeien, oogstgewicht ongeveer gelijk elk jaar, prima van smaak

weinig ziekte in de planten, uitlopers na 3 jaar gebruikt voor een tweede veldje dat dezelfde opbrengst heeft als die mammaveldje !?!

 

de planten werden wel steeds bossiger, ondanks het knippen en het rhyzoom steeds dikker

 

we hebben ze nu geruimd omdat het risico op ziekten toch wel groter werd en we een ook ander soortje wilden proberen; het tweede veldje staat er nog fris&fruitig bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 2 weken geleden uitlopers van mn buurvrouw gekregen deze hadden mooie worteltjes ik heb ze geplant en de bodem meststoffen gegeven en toch zien ze er een beetje belabbert uit ik giet elke dag als het niet geregent heeft maar toch blijven de blaadjes plat en precies verkreukt of verdroogd liggen ze willen precies niet aanslaan wat mag ik ervan verwachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze geplant en de bodem meststoffen gegeven en toch zien ze er een beetje belabbert uit ik giet elke dag als het niet geregent heeft maar toch blijven de blaadjes plat en precies verkreukt of verdroogd liggen ze willen precies niet aanslaan wat mag ik ervan verwachten
Mogenlijk te diep geplant Heb je een foto

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best in augustus nieuwe stekjes al planten lees ik hier... Ik heb deze week pas mijn uitlopers in potjes gezet.

Onze aardbeien staan hier op een soort van worteldoek, massa's aardbeien gehad dit jaar. Zowel aan de 1jarige planten, maar ook aan de 2jarige. 2jarige planten waren de aardbeien wel kleiner dit jaar, dus we gaan hier een 60-tal nieuwe stekjes voor zetten.

Stekjes zijn nog vrij klein, maar doen het goed in de potjes. Ik geef ze elke avond flink wat water. Ik heb nog nooit de potjes-methode toegepast, maar doordat de stekjes nogal klein waren en vaak niet aan de grond geraakten over het doek, leek me dit een goede oplossing. Kan je ook nog later planten dan eind augustus? Want ze zijn nog volop aan het worteltjes kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...