Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum zaaien; waarin?


dennislp

Aanbevolen berichten

Basilicum zaaien: Het is me vorig jaar nogal vaak mislukt Plantjes ontkiemen wel .. maar daarna doe ik denk van alles fout, krijg ze gewoon niet groot.

 

Dus nu zat ik vooral met de vraag; waarin ga ik het zaaien? Kleine potjes/wegwerp bekertjes en dan later verpotten/verspenen, of doe ik er beter aan om het in een P9 potje te zaaien of direct in de bak waar het uiteindelijk in komt?

 

Heb namelijk geen idee hoe goed ze nou eigenlijk kunnen tegen al dat verpotten/verspenen enz.

 

Oja, als je moet verspenen/verpotten.. hoe groot moeten ze dan zijn als je dat doet?

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar de basilicum gezaaid in een kruidenpot, en die staat nu nog mooi en vol erbij. Gewoon in de vensterbank in de keuken

 

Nu heb ik het ook in bekers staan maar weet niet hoe het na verpotten gaat.

 

Maar volgens mij is het een goed idee om ze gewoon daar te zaaien waar je ze hebben wilt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik was inderdaad niet helemaal volledig. Ze staan eerst even op mijn bureau, waar het een graad of 19 is. Daar kiemen ze met een paar dagen. En dan zet ik ze meteen in de keuken, in de vensterbank op het oosten, en bomen. Daar is het een graad of 15.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai basilicum op heel veel plekken en op heel veel verschillende tijdstippen. Op dit moment heb ik zaadjes in de koude bak maar ook in terra-cotta potten en in kisten. De terra-cotta potten staan in het bakkershuisje achter het raam - ze staan hier beschut van de wind maar er zit geen deur in het huisje dus het is er best fris foto 1. Onbeschermd buiten staan ze ook in potten en kisten. Ik heb niet de illusie dat er al wat op komt maar ik zaai vanaf maart tot half april elke week flink wat zaad in eigenlijk alles wat ik maar tegenkom - oude cakeblikken bijvoorbeeld ook . En dan zo vanaf half mei beginnen de planten te groeien foto 2 en heb ik veel planten die allemaal in een verschillend groeistadium zitten.

 

De plantjes in de terra-cotta potten laat ik gewoon groeien daar waar ze gezaaid zijn, als het erg druk wordt dun ik ze uit en zet de uitgehaalde plantjes in een nieuwe pot. De in de koude bak en kisten gezaaide plantjes verspeen ik in potten zodra ze te groot worden voor hun omgeving. Ik ben nog nooit een plantje kwijtgeraakt omdat ik 'em heb verspeend (wel omdat ik ze vergat water te geven bij aanhoudende droogte )

 

Als ik pesto ga maken knip ik de hele plant af (ik heb er immers genoeg) en de meeste van de gesnoeide planten beginnen een 2de leven. foto 3

 

Ik doe het al jaren zo en al jaren denk ik elke keer: dit jaar wordt het niets met de basilicum. En elk jaar gaat het toch weer goed. Maar ik weet niet wat het is, er hangt voor mij een soort mystiek rond die plant die maakt dat het elke keer weer een verrassing is dat het is gelukt.

 

tbasilicumpotten22191333558386.JPGtbasilicumgroeitlekkerh18281333558414.JPGtbasilicumnwelootaanstam43161333558433.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te horen gaat verspenen dus best goed? Heb altijd het idee dat het giga kwetsbare plantjes zijn

Ik ga denk morgen maar dan wat in P9 zaaien en dan later in de vollegrond uitplanten en een deel in grotere potten.

 

Is er nog iets te zeggen over hoe dicht of dun je het moet zaaien? 10 zaadjes per P9 potje bijv.? Of kan het met gemak dichter op elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te horen gaat verspenen dus best goed? Heb altijd het idee dat het giga kwetsbare plantjes zijn

Ik ga denk morgen maar dan wat in P9 zaaien en dan later in de vollegrond uitplanten en een deel in grotere potten.

 

Is er nog iets te zeggen over hoe dicht of dun je het moet zaaien? 10 zaadjes per P9 potje bijv.? Of kan het met gemak dichter op elkaar?

 

Als je maar drie zaadjes hebt zou ik ze alledrie in een eigen potje zaaien en niet verspenen. Als je per jaar een heel zakje zaad eraan durft te wagen dan kun je wat losser omgaan met de 'richtlijnen'. Hier mijn advies: ik strooi per terra-cotta potje wat zaadjes en per rijtje in de koude bak wat meer zaadjes.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haalde altijd in de lente een stuk of 5 potten basilicum bij aldi of lidl. Die planten scheur ik en zet ik over in grote potten. Werkt perfect.

Maar als ik dit zo lees ga ik dit jaar ook maar eens zelf zaaien

Helemaal als ik richtlijnen lees zoals wat zaadjes en wat meer zaadjes . Zo kook & tuinier ik zelf ook dus dan moet basilicum zaaien helemaal goed komen

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar drie zaadjes hebt zou ik ze alledrie in een eigen potje zaaien en niet verspenen. Als je per jaar een heel zakje zaad eraan durft te wagen dan kun je wat losser omgaan met de 'richtlijnen'.

 

Heb meer dan zat Heb denk iets van 5 zakjes, ondanks dat ik er weinig vertrouwen in heb

Basilicum mix met 24 soorten (dat word denk lekker veel proeven als het lukt!), slabladige basilicum, kaneelbasilicum, basilicum medinette en nog een die ik even vergeten ben. Oh, en vast nog de normale soort ook denk.

 

Ik haalde altijd in de lente een stuk of 5 potten basilicum bij aldi of lidl. Die planten scheur ik en zet ik over in grote potten. Werkt perfect.

 

Deed ik ook! Werkt perfect Ook met peterselie en bieslook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet, maar zou zeker wat plantjes overhouden. Je schrikt er bijna van als je ziet hoe mooi zo n supermarkt plantje kan worden. Ik had een basilicum plantje, dus 1 stengeltje, in een 2 liter pot. Veel ste grote pot maar hij vond het heerlijk, Eind van het seizoen?? plantje was helemaal veranderd , had een hout kleurige stengel en denk dat die stengel iets dikker was dan n potlood.(had er niks va geoogst, wou hem gewoon eens zien groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor Pasen ook een soort pesto maken,daar voor heb ik 250 gram basilicum nodig, als je een pot bij de supermarkt koopt, hoeveel gram is dat dan per pot ong? wil inderdaad ook wat over houden om ze in een pot of bak te plaatsen!!

 

Een volwassen, flink uit de kluiten gewassen plant (da's dan swel de klassieke genovese, he) geeft ongeveer 40 a 60g blad, schat ik zo.

250g spinazieblad is ook al een hele hoop dus ik denk dat er voor je pesto heel wat plantjes gaan sneuvelen, Jeanne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai ongeveer iedere maand opnieuw in een P9 potje, 20 a 25 zaden in een potje. In gewone potgrond, binnen, op de vensterbank. Eenmaal inclusief kluit verpotten naar iets groters. Naar behoefte oogst ik steeds een aantal plantjes in zijn geheel. Tegen de tijd dat ze "op" zijn, is de volgende zaai volgroeid. Dat bevalt me beter dan een paar grote planten waar ik steeds alleen een paar toppen van neem.

 

@Jeanne: 250 gram basilicum? Niet een beetje veel? Het gemiddelde recept gaat volgens mij uit van ongeveer 50 gram voor in totaal 250 ml pesto.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basilicum gaat bij mij eigenlijk altijd goed. Ik wacht wel altijd tot er minimaal 2 setjes blad zijn en ik gebruik "arme" of zaai en stekgrond voor de zaadjes. Zodra de plantjes 2 blaadjes hebben zijn ze flink geworteld.

 

Zorg bij het overplanten dat je een kluitje grond mee overplant zodat de wortels niet afbreken of doe ze bijvoorbeeld in een emmer met water zodat de worteltjes heel blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, aan de bloemen heb je niks en aan het zaad eigenlijk ook al niet want ik denk niet dat het de kans krijgt zich voldoende te ontwikkelen.

Wek heb ik al eens een kaneelbasilicum gehad die zich spontaan heeft uitgezaaid in de tuin (nu ja, 1 plantje).

 

Goed te zien dat bij VDW ook zaad hebben van minder gekende basilicumsoorten.

 

Hebben jullie overigens goede ervaringen met die roodbruine soorten zoals de Opal en Rubin? Ik vind dat namelijk nogal lastige klanten: vrij zwak meestal en als er dan toch overleven moet je goed opletten of de slakken zijn er mee weg...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarinusRos

 

Ik heb nog geen enkele (eet)ervaring met andere soorten dan de grootbladige 'gewone' basilicum. Maar toevallig kreeg ik van een reizend vriendinnetje een thaise basilicum. Zaad bedoel ik, en dat ligt nu in de grond. Als er berichten zijn dan hoor je het!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zaad geoogst van mijn lidl plantje hoor, en ik vond het nog best mooie bloemen

 

Wat ik vooral bedoelde is dat het dan kiezen wordt tussen zaad en rijke oogst. Toppen stimuleert de bladvorming en dat het zaad rjip genoeg wordt om kiemkrachtig te zijn wist ik eigenlijk niet.

 

Ik heb het dan wel over planten die je buiten in volle grond hebt staan. Onder glas kan altijd meer uiteraard.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarinusRos

 

Ik heb nog geen enkele (eet)ervaring met andere soorten dan de grootbladige 'gewone' basilicum. Maar toevallig kreeg ik van een reizend vriendinnetje een thaise basilicum. Zaad bedoel ik, en dat ligt nu in de grond. Als er berichten zijn dan hoor je het!

 

Da's fijn. Weet je, tot een jaar of twee geleden dacht ik ook dat er enkel maar groene was. En dan kwam die rode (geen smaakverschil of toch niet noemenswaardig denk ik) en dan kwamen er ineens via een tip van een medeliefhebber al die andere soorten.

WOW Niet alleen zeer verassende smaken, er zijn er ook bij die schitterend bloeien en daar maar mee ophouden als de vorst hun om de oren slaat. Vaak een stuk robuuster dan de klassieke genovese ook.

 

Met die kleinbladige Italiaanse weet ik eigenlijk niks aan te vangen. Je moet er al heel veel hebben om er pesto of pistou van te maken (daar wordt ie namelijk voor gebruikt) en om er nu enkele blaadjes van te plukken lijkt me ook je dat niet want daarvoor zijn ze dan weer te klein.

Wel eens iets anders uiteraard die kleine maar als er iemand geniale keukenideeen heeft?

 

Succes met de Thai, he!

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...