Vlierbloesem......

<<

Jooze

Woonplaats of Regio: Hilversum

Bericht za 19 mei 2012, 20:53

Vlierbloesem......

Dit jaar is het zo ver ik ben bezig met wilde planten gebruiken.
Paardenbloem jam & stroop zijn gemaakt, nu wilde ik verder met de vlier. Ik heb al recepten langs zien komen van vlierbloesem bubbels (champagne maar zo mag je het niet noemen), en siroop, maar steeds weer verschillende. Wie hebben er een succesvol recept?!

En nog belangrijker wanneer staan ze in bloei! Ik dacht toen ik ging zoeken dat ik te laat was. Alles was uitgebloeid. Maar na meer zoeken kom ik erachter dat ik toch de verkeerde plant in de ogen had :oops:. Gelukkig ben ik nog heel erg van het met de boek in de hand ;-)

Jooze
Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
zaden kopen online
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht za 19 mei 2012, 22:32

Re: Vlierbloesem......

Ik raad je aan eerst proeven bij limonade van de bloesem voor je vooraad maakt, het is echt erg vies.
Met vlierbloesem ga ik nooit meer iets doen :mrgreen:

(De rijpe vlier=bes bv met bramen tot jam of sap vindt ik wel heel lekker)
Players only love you when they're playing.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (68)

Bericht za 19 mei 2012, 22:42

De vlierbloesem begint nu....in de zon zijn de schermen al iets open....de rest duurt nog even.....ik heb er ooit jam van de bessen gemaakt....vond m niet lekker.....maar de bloesem droog ik elk jaar.....voor keelpijnthee. :thumbup:
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (57)

Bericht zo 20 mei 2012, 07:12

Als vleugje ergens doorheen vind ik het nog wel zomers smaken. Maar er zit echt een vreemd nasmaakje aan...
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

Jooze

Bericht zo 20 mei 2012, 09:32

Bedankt voor alle reacties, ik zal goed opletten. Ik zal het eerst in het klein uitproberen dat is duidelijk. Wil wel ook de bubbels proberen iemand daar ervaring mee?!
Jooze

<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht zo 20 mei 2012, 12:13

Dat bubbel achtige ik denk dat het gist is lijkt er automatisch in te komen, dat is o.a reden waarom ik het niet
lekker vindt, naast de bijsmaak en die noem ik maar muf wat doet denken aan oude kerk, oude kelder
oude muffigheid :wtf:

Mischien ken jij komboecha-drank dat geeft ook zo'n prikkeling op de tong en heeft een vrij gelijkende smaak,
ook zo''n ding waarvan ik denk drink je niet voor het lekkere.

Gedroogde bloemschermen voor in thee, zoals Geedee beschrijft vindt ik nog niet zo''n stom idee omdat waneer het helpt tegen keelpijn niet speciaal lekker hoeft te zijn.
Players only love you when they're playing.
<<

Heylane

Woonplaats of Regio: Amsterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (11)

Bericht zo 20 mei 2012, 20:45

Ik deed er altijd citroenzuur door en dan heb je al het goede van vlierbloesem zonder de muffe smaak (of is dat smokkelen?)
<<

Dennis29

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)

Bericht zo 20 mei 2012, 21:02

gisteren een kopje vlierbloesem thee genomen, gatver! Ruikt raar en heeft een muffe smaak.
Op het potje staat mei 2011 maar nu beginnen er pas net knoppen in te komen, de natuur loopt echt een paar weken achter vergeleken met vorig jaar.
<<

Tomenco

Woonplaats of Regio: België

Bericht zo 20 mei 2012, 22:58

De bubbels lust ik ook niet, maar de siroop .... mjam, mjam...
Heb al verschillende recepten geprobeerd, maar de koude methode is volgens mij de beste:

Basisrecept:

- Vul een kom met mooie vlierschermen (geen verkleurde bloemen, zo weinig mogelijk steeltjes). Bedek de vlierschermen met schijfjes citroen en voeg koud water toe tot alles onder water staan. Een bord bovenop zorgt ervoor dat alles mooi onder water blijft.
- Laat 1 tot 3 dagen staan. (Zelf laat ik het 1, maximum 2 dagen staan op een koele plaats)
- Zeef de vloeistof door een fijn doek.
- Voeg suiker en citroenzuur bij de vloeistof: neem 1 kg suiker en 1 eetlepel citroenzuur per liter vloeistof.
- Vloeistof opwarmen tot de suiker gesmolten is (niet laten koken) en in flessen gieten.

Naast citroenschijfjes kan je ook limoen-, appelsien-, pompelmoes-schijfjes of -sap toevoegen. Siroop met sap van 2 sinaasappels, 2 citroenen en 2 limoenen op 1 liter vlierbloesemvloeistof gaat hier goed naar binnen in de zomer.

De siroop aanlengen met spa om vlierbloesemlimonade te bekomen, is ook lekker aangelengd met karnemelk, of een scheutje in witte wijn.
Laatst bijgewerkt door Tomenco op ma 04 jun 2012, 19:37, in totaal 1 keer bewerkt.
<<

Jooze

Bericht ma 21 mei 2012, 19:07

Dank voor de tips, het recept komt overeen met wat ik had. Alleen zou ik dan eerst de suiker moeten oplossen en dan pas de bloemen erbij. Ik denk dat, het niet veel uitmaakt.
Wat betreft de bubbels heb ik ook een recept met citroen, wie weet maakt dat het een beetje lekker;-)

Ik ga beide denk ik proberen, maar niet in de proporties die ik in gedachten had :lol: ....
Jooze

Volgende

Keer terug naar Inmaken en Bewaren

Deel dit bericht:

|  |