Waar maak ik verhoogde bakken van?

<<

Nicolette

Woonplaats of Regio: Noord-Holland

Bericht ma 30 jan 2012, 17:09

Re: Waar maak ik verhoogde bakken van?

mijn verhoogde bakken zijn van hout. Moet je wel rekening ermee houden hoe de planken behandeld zijn. En ik weet dat ik over een paar jaar ze weer zal moeten vervangen. Afbeelding[img]
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)

Bericht ma 30 jan 2012, 18:38

Helemaal goed Nicolette !! Althans, het is heel vergelijkbaar met wat ik gepland heb in mijn situatie. Middenpad van ong. 1m breed, opsluitbanden erlangs die ongeveer zoals op jouw foto een stuk omhoog komen. Dat jij de 'bak' die zo gemaakt is aan beide zijden van het hoofdpad nog eens met bakken ( van hout ) ophoogt is helemaal perfect. Had ik zelf zo nog niet bedacht. Super. Ik ben er zeer mee geholpen. Wel denk ik zelf dat die wied-onderhoud-oogst-paadjes tussen de houten bakken ( 30cm breed ong ? ) bij mij ietsje breder mogen. Dank je. :thumbup: Het hout wat ik in gedachten heb gaat ook echt wel onbehandeld als het is, een jaar of 10+ mee hoor !
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Nicolette

Bericht ma 30 jan 2012, 19:15

ja die paadjes zijn tegelbreed 30cm is best wel smal. Maar de rest werkt perfect. :)
<<

sammetje

Woonplaats of Regio: randstad

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht ma 30 jan 2012, 20:53

@ Bit, ik had je topic al bekeken, jammer hoor dat alles nu stil ligt, ik voelde het voorjaar al en nu weer teruggeslingerd in de winter, brrrr ;)

Bedankt allemaal voor de tips en foto's, ik heb weer nieuwe ideeen opgedaan.
<<

Koert

Woonplaats of Regio: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Bericht di 31 jan 2012, 14:11

Nicolette schreef:ja die paadjes zijn tegelbreed 30cm is best wel smal. Maar de rest werkt perfect. :)

Te smal eigenlijk dan? Ik moet nog een gedeelte verhogen op mijn tuin (met stoeptegels, en als dat vol is met grond kan ik er nog een rand planken bovenop doen.) heb op de rest van mijn tuin minstens 40 cm als pad, maar om alle 8 bedden op dat nog te verhogen gedeelte allemaal op 1.20 breed te houden, zou ik de paden op 30 cm moeten houden, ik twijfel heel erg of dat niet te smal is, vooral met bukken om te oogsten, uitdunnen etc.?? Hoe zijn jouw ervaringen??
Even a broken clock is right twice a day
<<

Nicolette

Bericht wo 01 feb 2012, 09:51

nou ik redt me ermee maar ik ben dan ook zelf niet zo groot en breed. Maar ik kwam erachter dat bijvoorbeeld zo'n klein tuinkrukje er net niet tussen past en ik werk veel op van die kniel kussentjes die ik ook op maat maak omdat het er net niet tussen past. Mijn midden pad is heel bewust 3 tegels breed zodat er een kruiwagen door kan en je er nog langs kan lopen. Dat hadden we in het begin niet toen was 2 tegels van 30 net iets te krap. Maar kan me voorstellen dat sommige mensen 30cm te smal vinden.
Ik wilde zoveel mogelijk bakken :mrgreen: dus ja dan moesten die paden op 30. Het voordeel van stoeptegels is wel dat het de bakken op zijn plaats houdt en dat 30 x30 tegels makkerlijker te vinden zijn. Met zulke bak constructies is het handig om na te meten of je knieën tussen de bakken passen :lol: anders zit je steeds vast denk ik.
<<

Koert

Woonplaats of Regio: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Bericht wo 01 feb 2012, 10:36

Tja breed ben ik natuurlijk wel :D (helaas iets breder rond mijn navel dan rond mijn schouders ;) ) Mijn hoofdpaden heb ik ook allemaal op 90cm, tussen die 8 bedden in ligt ook 1 hoofdpad, maar daar wil/kan ik niet op beperken, anders moet ik met de kruiwagen iedere keer omlopen naar de fruittuin/compostbak en dat is niet handig.Vind het wel een dilemma hoor, ik ben er al een dik jaar mee bezig! Eigenlijk weet ik het al dat 30 cm echt te krap is, ik ben ook iemand die altijd knielend of zittend aan mijn bedden werkt, met die 30 cm zou dat misschien knielend net gaan, maar dat moet ik zijwaarts werken en dat is niet handig. Helaas moet ik gaan kiezen een bed minder of van elk bed wat centimeters af :( Maar met nu een keus minder, kan ik over misschien wel al over een half jaar de knoop doorhakken en eindelijk dat laatste stuk bedden afmaken :D
Even a broken clock is right twice a day
Vorige

Keer terug naar Square foot gardening en tuinieren in potten

Deel dit bericht:

|  |